سروش صحت عنوان کرد

تمرین قصه گفتن برای بچه‌ها در جشنواره قصه‌گویی

سروش صحت در نشست جشنواره «قصه‌گویی» با بیان این که نباید تنها تمرکزمان روی قصه گفتنِ بچه‌ها باشد گفت: در این جشنواره می‌خواهیم قصه گفتن برای بچه‌ها را تمرین کنیم.

تمرین قصه گفتن برای بچه‌ها در جشنواره قصه‌گویی

به گزارش ایسنا، در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که پنجم شهریورماه در محل کانون پرورش فکردی کودکان و نوجوانان برگزار شد، محمدرضا زمردیان، مدیر جشنواره درباره شعار امسال جشنواره یعنی «تمرین زندگی» و سروش صحت، دبیر هنری جشنواره درباره اهمیت قصه‌گویی توضیحاتی دادند.

محمدرضا زمردیان، مدیر جشنواره قصه‌گویی و معاونت فرهنگی کانون از زمان اختتامیه جشنواره قصه‌گویی همزمان با شب یلدا خبر داد و در ادامه گفت: بنا بر شعار امسال کانون که «تمرین زندگی‌» است و با عنوان این‌که زندگی خوب تمرین می‌خواهد، عنوان جشنواره امسال ما «قصه زندگی» نام‌گذاری شده است.

او در ادامه با اشاره اهمیت قصه‌گویی در تاریخ زندگی بشر بیان کرد: قصه‌گویی یک وسیله مهم ارتباطی بین افراد بوده که می‌توانسته حس، حال، فرهنگ و سنت‌ها را منتقل کند. امیدواریم با برگزاری جشنواره امسال در شب یلدا بتوانیم سهم کوچکی در احیای فرهنگ قصه‌گویی در جامعه‌مان داشته باشیم.

زمردیان بخش «قصه 90 ثانیه‌ای» در بخش عمومی را یکی از تفاوت‌های مهم جشنواره امسال با دوره‌های گذشته دانست و گفت: همه ما در زندگی‌مان قصه‌ها، نقاط و وقایعی برای بیان کردن داریم که در روابط روزمره‌مان با افراد آن‌ها را بیان می‌کنیم اما کمتر سعی کرده‌ایم آن‌ها را روایت کنیم؛ خصوصا قصه‌هایی که پندآموز است که هر کدام می‌تواند انبوهی از اطلاعات و دانستنی‌ها را به دیگران منتقل کند.

او افزود: امید بر آن است که در بخش «قصه 90 ثانیه‌ای» همه افرادی که فکر می‌کنند زندگی‌شان قصه‌ای دارد یا مشاغلی که گمان می‌کنند کارشان پر از قصه‌ است بتوانند شرکت کنند. در این بخش هر کس که بتواند یک فیلم 90 ثانیه‌ای از خودش تهیه کند و با امکان خلاقیت بسیاری که در این زمینه وجود دارد در قالب یک مستند یا حتی حول یک عکس بتواند قصه خود را روایت کند می‌تواند از ظرفیت این فضا استفاده کند. سایر بخش‌ها نیز شامل بخش تخصصی برای کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و همچنین بخش بین‌الملل همانند گذشته انجام می‌گیرد.

سروش صحت، دبیر هنری جشنواره، نیز جشنواره قصه‌گویی را جذاب دانست و بیان کرد: همه ما به قصه گفتن احتیاج داریم. من فکر می‌کنم همان‌طور که شهرزاد، هزار و یک شب با قصه گفتن توانست جان خود را نجات دهد ما هم هر لحظه به قصه گفتن احتیاج داریم؛ در هر جایی مثل مراسم خواستگاری، دفاع از پایان‌نامه، در دادگاه و در صحبت با خانواده باید قصه‌گوی خوبی باشیم تا بتوانیم به خوبی صحبت کنیم.

او افزود: همان‌طور که شعار جشنواره، تمرین برای خوب زندگی کردن است من فکر می‌کنم قصه‌گویی هم به تمرین نیاز دارد. هر مسابقه و جشنواره‌ای که کمک کند ما بتوانیم بهتر بخوانیم، بیندیشیم و قصه زندگی‌مان را بهتر روایت کنیم باید حمایت شود و شور و شوق پیدا کند.

سروش صحت در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این‌که قصه زندگی چگونه می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد گفت: ما خیلی وقت‌ها باید برای بچه‌ها قصه بگوییم؛ نباید تنها تمرکزمان روی قصه گفتن بچه‌ها باشد. ما هم می‌خواهیم قصه گفتن برای بچه‌ها را تمرین کنیم.

زمردیان نیز در توضیحات بیشتری در خصوص بخش بین‌الملل افزود: در 21 دوره گذشته، جشنواره در بخش بین‌الملل فعال بوده در این دوره نیز هم از طریق رایزنان فرهنگی در خارج از کشور و سایت جشنواره و هم علاقمندانی که در دوره‌های گذشته شرکت داشته‌اند در حال گسترش بخش بین‌الملل هستیم.

مدیر جشنواره قصه‌گویی همچنین با بیان این‌که در نشست خبری بعدی که بعد از برگزاری جشنواره استانی انجام می‌گیرد درباره جزئیات افرادی که در بخش بین‌الملل پذیرفته می‌شوند اطلاع‌رسانی می‌شود بیان کرد: امسال در بخش بین‌الملل برای داخل تغییراتی را داشته‌ایم که در این دوره تنها افرادی که در دوره‌های قبلی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آورده‌اند و قصه‌گویان حرفه‌ای و مجریان رسانه‌ ملی می‌توانند شرکت کنند.

او درباره بخش استانی نیز گفت: جشنواره بعد از پایان فراخوان، 31 جشن و جشنواره استانی دارد که نفرات برتر استانی به منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند که در آبان‌ماه و در پنج منطقه برگزار می‌شود و برگزیدگان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

مدیر جشنواره قصه‌گویی از حذف سهمیه در بخش استانی خبر داد و گفت:امسال نفرات برتر هر استان به منطقه و نفرات برتر هر منطقه به کشور بدون احتساب سهمیه و کاملا رقابتی راه پیدا می‌کنند. به منظور ترویج امر قصه‌گویی جدای از کارگاه‌هایی که در بخش‌های منطقه‌ای، استانی و ملی برگزار می‌شود تمام افرادی که به بخش ملی راه پیدا می‌کنند پیش از آغاز دور پایانی در کارگاه‌هایی با حضور استادان برجسته و داوران شرکت می‌کنند.

زمردیان همچنین در ادامه از برنامه «کتاب‌باز» در شبکه نسیم و آپارات به‌عنوان حامیان رسانه‌ای جشنواره امسال نام برد و گفت: قصه‌گویان برتر امسال در برنامه کتاب‌باز نیز شرکت خواهند کرد و قصه‌خوانی خواهند داشت.

در حالی که یکی از خبرنگاران درباره زمان کم بخش عمومی جشنواره که 90 ثانیه است انتقاد کرد، سروش صحت این زمان را کافی دانست و گفت: ما در جهانی هستیم که زمان کم است و افراد خیلی برای خواندن یا دیدن چیزی وقت نمی‌گذارند و این به هنر افراد بستگی دارد که هرچند قصه یک زندگی به اندازه یک زندگی وقت می‌خواهد اما بتوانند آن را به ‌صورت دراماتیک و در 90 ثانیه درآورند.

مجید توکلی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در این نشست حضور داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان