ماهان شبکه ایرانیان

جشنواره هولی در هند ; جشن و پایکوبی با رنگ ها

امروز شهری با مردمانش غرق در رنگ می شوند و آبی آسمان حالا در رنگ های رنگین کمانی، خود را می بازد. با این که شهر نقابی رنگارنگ برچهره دارد، اما مردم شهر همه یک دل و یک رنگ هستند زیرا در این روز عشق را پاس می دارند. عشق در چنین روزی گرامی داشته می شود و برتری رنگ سپید بر همه رنگ ها اثبات می شود. 

امروز شهری با مردمانش غرق در رنگ می شوند و آبی آسمان حالا در رنگ های رنگین کمانی، خود را می بازد. با این که شهر نقابی رنگارنگ برچهره دارد، اما مردم شهر همه یک دل و یک رنگ هستند زیرا در این روز عشق را پاس می دارند. عشق در چنین روزی گرامی داشته می شود و برتری رنگ سپید بر همه رنگ ها اثبات می شود. 

امروز را با کارناوال همراه باش تا به قعر رنگی ترین نقاشی مردم شهری نه خیلی دور، مهمان شوی!

جشنواره هولی
در ابتدا با هم ویدئویی از رقص رنگ ها در آسمان هند را می بینیم
در حال بارگذاری ویدئو ...

لحظه به لحظه در میان رنگ ها

حالا فرقی نمی کند کجای شهر باشید، از هر طرف گلوله های رنگی  سمت شما می آیند. گلوله ها پرتاب می شود ،حتی آسمان و ابرها هم رنگی می شوند.خورشید هم در این جشن رنگ می بازد و تلالو تابش آن در میان رنگ ها گم می شود. کودکان با فریادی از سر شادی شما را با گلوله ای از #رنگ غافلگیر می کنند و این شما هستید که با پرتابی دیگر تلافی می کنید. شاید حتی از سر شوخی به دنبال هم بگذارید. لحظه ای هم با صدای موسیقی همراه می شوید و با دوستان تان شادی کنان در خیابان های شهر گردش می کنید.

جشنواره هولی
جشنواره هولی
جشنواره هولی

رنگ ها و هولی در هندوستان

هندوستان یکی از رنگی ترین کشورهای دنیاست. این را ما نمی گوییم اگر کمی با دقت به آن بنگری ، دخترانش را با خوش رنگ ترین پیراهن ها می بینی، شهرهایش را  مزین به ساختمان هایی رنگی می یابی وحتی ماشین هایش را حمل کننده رنگی ترین نقاشی ها خواهی دید. همه این ها گواهی است بر اهمیت رنگ ها در هندوستان و این حالا این خود دلیلی شده برای برگزاری مشهورترین جشنواره جهان به نام ” هولی”.

 هولی نام جشنواره ای است در هندوستان که، حتما تا به حال فهمیده اید رنگ در آن نقش اصلی ر ایفا می کند. رسم است مردم هندوستان در روز جشن به یک دیگر گلوله هایی رنگی پرتاب کنند و این روز را به خاطر قدرت لایتناهی عشق جشن بگیرند .

هولی در آغاز فصل بهار برگزار می شود، اما روز دقیق آن مشخص نیست، علامت اصلی برای فهمیدن زمان رو جشن دیدن ماه کامل در اولین شب بهار است، که ممکن است گاهی در ماه مارس  و یا ماه فوریه باشد.

جشنواره هولی
جشنواره هولی
جشنواره هولی

آتش بازی روز قبل از جشن 

40 در میان هندی ها هم ارزشی خاص دارد. از آن جایی که روز قبل از جشن مراسم آتش بازی برقرار است، مردم باید چوب وکامپوزیت مورد نیاز برای آتش  بازی را از 40 روز قبل فراهم کرده باشند. روز قبل از جشن رسم است آتش های بزرگی به پا شود، مردم دور تا دور آتش ها جمع می شوند وبه جشن وشادی و سرور می پردازند، تا وقتی که آتش خاموش شود و خاکستر آن باقی بماند.

 این روز مراسم خاصی ندارد.، اما رسم است به نشانه سوختن هولی (خواهر شیطان صفت ستمگرترین پادشاه جهان) و نسوختن “راهالدو” (Prahaldo) که برادر زاده هولی بوده،  دو آتش برپا شود،یکی به یاد هولی و دیگری به یاد پراهالدو.

 مردم تا وقتی که آتش خاموش شود صبر می کنند در انتها  خاکستر آتشی را که به یاد هولی برپا شده بوده، به پیشانی خود می مالند زیرا باور دارند این کار شیطان را از آنها دور می کند.

 

آتش بازی روز قبل از جشن هولی

قوانین جشن

 یکی از قوانین جشن این است که کودکان از رنگ های محلول در آب و بزرگ ترها از رنگ های پودری استفاده کنند.

از دیگر قوانین جالب جشن این است که اگر گلوله رنگی خانمی تصادفی و نه از روی عمد، به آقایی برخورد کند ، آن آقا باید هر درخواستی که آن خانوم دارد را برآورده کند.

در کل این جشن قانون سخت گیرانه خاصی ندارد، هدف شادی و بزرگداشت خوبی هاست.

قوانین جشن هولی
قوانین جشن هولی

شروع جشن 

در هند رسم است مردم قبل از این که به خیابان ها بیایند ابتدا دست ها و پاهای مادر و پدرانشان را به نشانه احترام با رنگ  آغشته کنند بعد از آن کم کم  آماده می شوند تا وارد خیابان ها شوند. صدای آواز و موسیقی هم کم کم به گوش می رسد که خود نشانه ای از دقایق آغازین جشن است.

جمعیت در حال زیاد شدن است و مردم همه گروه گروه وارد می شوند. پیر و جوان، بچه ها و بزرگ سالان همه در این جشن شریک هستند. بچه ها را با تفنگ ها و یا سطل های پر از آب های رنگی در سطح شهر می بینید و بزرگ ترها را هم با گلوله های پودری رنگ.

ازهمان دقایق ابتدایی هر کسی که پا به خیابان گذاشته باشد رنگی می شود و دیگر کسی نیست که لباس و صورتش آغشته به رنگ نباشد. صدای موسیقی در کوچه های فرعی و خیابان های اصلی به گوش می رسد و همه با شادی در حال برگزاری جشن هستند.

 

آغاز جشن هولی
آغاز جشن هولی
آغاز جشن هولی

هولی و حوادث پشت پرده آن

هولی با تمام زیبایی ها و فلسفه غنی که دارد، امروزه باعث بروز مشکلاتی بسیاری برای شرکت کنندگان در جشن می گردد. یکی از اساسی ترین مشکلات به همین رنگ های پودری مربوط می شود.

در زمان های گذشته تمام رنگ ها از مواد طبیعی تهیه می شده و استفاده از آنها هیچ گونه ضرری برای مردم نداشته است. اما امروزه اکثر رنگ هایی که برای جشن هولی به فروش می رسد از مواد غیر مجاز و صنعتی تهیه شده و استفاده از آنها عوارض بسیاری برای شرکت کنندگان خواهد داشت.

 کم ترین عارضه آن بیماری های تنفسی است که قطعا بعد از جشن خیلی ها با آن مواجه می شوند و ناگفته نماند که کودکان در معرض خطرات جدی تری خواهند بود. اما مشکل بعدی مربوط به خانم ها می شود. از آن جایی که هند کشوری نا امن برای خانم هاست در این روز هم سودجویان از شلوغی ها استفاده می کنند و باعث بروز اتفاقات ناخوشایندی برای خانم های جوان می شوند. 

جشنواره  هولی

پایان جشن و پایکوبی به دور آتش

بعد از رنگ بازی و برگزاری مراسم، روز جشن را با برپایی آتش های بزرگ به پایان می رسانند.

رسم بر این است که بعد از روشن کردن آتش مردم گروه گروه دور آن جمع شوند و رقص وپای کوبی کنند و در حالی که به سرخی آتش پیش روی شان خیره هستند، ٖآرزو کنند تا آرزوهایشان برآورده شود.

پایان جشن هولی
پایان جشن هولی
پایان جشن هولی

هولی بهانه ای برای هدیه دادن در هندوستان

در روز جشن رسم است مردم هدایایی برای همدیگر ببرند، اما انتخاب هدیه برای روز جشن هم مهم است. در انتخاب هدیه باید یک سری نکته را مد نظر داشته باشید به طور مثال این هدیه باید روح جشن را که نشان دهنده عشق و برادری است به تصویر بکشد. هدیه هولی می بایست تصویر واقعی از جشنواره را نشان دهند. اما چند نمونه از هدایایی که در هند مرسوم است مردم برای هم دیگر ببرند.

1) شیرینی: یک جعبه شیرینی می تواند هدیه خوبی برای هولی باشد.

2) شکلات: شکلات محبوب ترین هدیه برای روز جشن هولی است.

3) پوشاک: اگر قصد انتخاب پوشاک برای هولی را دارید، بهتر است از ساری سفید برای خانم ها و از پیژامه برای آقایان استفاده نمایید.

4)میوه های خشک: تقاضا برای میوه های خشک هم در روز جشن هولی بسیار است.

5) هدایای فانتزی:  کارت پستال، بسته های رنگ، اقلام تزیینی که برای در و دیوار هم می توانند مناسب باشند.

6) هدایه برای کودکان : برای کودکان می توانید از  کلاه رنگ، ماسک و تفنگ آبی استفاده نمایید.

7) کیسه آب گرم: از آن جایی که بعد از جشن خیلی از افراد مسن ممکن است دردهایی عضلانی را تجربه کنند، کیسه های آب گرم می تواند هدایایی مناسبی برای آنها باشد.

هدایایی برای روز جشن هولی

نام های مختلف هولی در  شهرهای مختلف

1) هولی Dulandi (دیولاندی ): این نام  در ایالت هاریانا مرسوم است.  در ایالت هاریانا رسم است برادران خانم های متاهل سر به سر برادرهای همسران خواهرشان بگذارند. در آخر هم با شیرینی به دیدار از یک دیگر می روند.

2) هولیRangpanchami ( رانگ پنچیمی ): مردم ماهاراشترا در این روز مراسم عجیبی دارند. آنها به دور از هرگونه خجالتی تمام احساسات سرکوب شده شان را بر ملا می کنند. برخی صداهای عجیب با دهانشان در می آورند و برخی هم رقص های عجیبی می کنند.

3) هولی Basant Utsav ( بسانت یو تی اس ای وی): هولی در غرب بنگال با این نام خوانده می شود و رسم است مردم با شعرها و رقص ها و آوازهای شان به استقبال از مراسم هولی بروند.

4) هولی Dol Purnima(دول پورنیما) : در شهر Dol Purnima هولی با این نام خوانده می شود. رسم است دانش آموزان صبح زود با لباس های زرد رنگ و معطر شده با گل های بهاری بیرون بیایند و یا خواندن آوازها و رقص های جالب توجه تماشاچی یان را جلب کنند.

5) هولی Lathmaar (لاتمار): هولی با نام Lathmaar با خشونت همراه است. خانم های متاهل در روش جشن باید مردان را  با مورد ضرب قرار دهند البته مردان هم سپری دارند که باید با آن از خود مراقبت کنند. در قسمت افسانه های هولی این مراسم با جزییات بیشتری برای شما توضیح داده خواهد شد.

6) هولی Mohalla (مهاهالا) یکی از جشن های جالب هولی که در شهر پنجاب برگزار می شود هولی جنجگو است. در ادامه درباره این هولی که با نام هولی جنجگو است بیشتر توضیح خواهیم داد.

جشنواره هولی

10 شهر برتر هندوستان برای شرکت در جشن هولی

هولی هر ساله در سرتاسر هند و در شهرهای مختلف با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. برنامه های خاصی که در هر شهر اجرا می شود بستگی به باورها و سنن مردم هر شهر و روستا دارد. از آن جایی که هولی یک جشن قدیمی است هنوز هم در برخی شهرها مردم به آداب و رسوم اجداد خود پایبند هستند و این جشن را به روش های سنتی و قدیمی برگزار می کنند، اما برخی شهرها هم کمی از حالت سنتی فاصله گرفته اند و”هولی” را مانند یک جشن امروزی در شهرهای شان برگزار می کنند. حالا این بستگی به سلیقه شما دارد که کدام شهر را برای شرکت در جشن هولی انتخاب کنید.

در ادامه ما برخی از شهرهایی را که جالب ترین برنامه ها را در روز جشن برگزار می کنند به شما معرفی می نماییم.

جشنواره هولی

1) بارسانا ؛ هولی  با چوب

“هولی” در بارسانا به نام  “ماچورا”  (Mathura) شناخته می شود. در این شهر اتفاق های عجیبی  در انتظار شرکت کنندگان خواهد بود. اگر در بارسانا برای تماشای “هولی” بیایید، زنانی را می بینید که با چوب مردان شهر را هدف قرار داده اند. اما تعجب نکنید این یک مراسم نمادین است و به کسی آسیبی نمی رسد. داستان از این قرار است که زنان شهر صورت های خود را می پوشانند و مردان شهر هم سپری را به عنوان محافظ بالای سر خود می گیرند تا مانعی در برابر ضربه های چوب زنان باشد.

این رسم عجیب برگرفته از افسانه “کریشنا و رادها” است(در ادامه به طور کامل برای شما این افسانه را توضیح می دهم) که از زمان گذشته تا به امروز اجرا می شود. اما داستان به همین جا ختم نمی شود مردان شهر روز بعد، این کار زنان را تلافی می کنند، به این صورت که باید با آب های رنگی که اکثرا قرمز و نارنجی هستند زنان را خیس کنند تا شاید تلافی کار روز گذشته آنها را کرده باشند.

هولی با چوب در بارسانا
هولی با چوب در بارسانا
هولی با چوب در بارسانا
هولی با چوب در بارسانا
نمایی از مراسم عجیب هولی با چوب در شهر بارسانا
در حال بارگذاری ویدئو ...

2) میچورا و ویراندا ؛ هولی سنتی

 میچورا و ویراندا دو شهری هستند که 40 روز قبل از فرا رسیدن جشن هولی، مراسمی خاص دارند. هر دو شهر با شخصیت افسانه ای جشن هولی یعنی کریشنا مرتبط هستند. ماچورا محل تولد و ویراندا شهر کودکی های کریشنا بوده است. مراسم هم به این صورت است که مردم در یکی از معابد معروف شهر ویراندا به نام “بیهاری” (bihari) دور هم جمع می شوند و یک دیگر را هدف گلوله های رنگی شان قرار می دهند. این مراسم درست تا یک روز قبل از روز اصلی جشن ادامه خواهد داشت.

هولی سنتی در ویراندا
هولی سنتی در ویراندا
هولی سنتی در ویراندا
هولی سنتی در ویراندا

3) شانتین کیتان(بنگال) ؛ هولی فرهنگی

جشن “هولی” در بنگال به واسطه یکی از شاعرهای معروف این کشور به نام تاگور برگزار می شود. تاگور به مناسبت “هولی” برای اولین بار پایه گذار مراسمی فرهنگی در دانشگاه باهاراتی می گردد. از آن موقع هر ساله در بنگال، دانش جویان و دانش آموزان برنامه هایی شاد و فرهنگی را اجرا می کنند و گردشگران بسیاری  هم برای مشاهده این مراسم  به بنگال می آیند. 

هولی فرهنگی در شانتین کیتان
هولی فرهنگی در شانتین کیتان
هولی فرهنگی در شانتین کیتان
با هم ویدئویی از مراسم فرهنگی در شانتین کیتان ببینیم
در حال بارگذاری ویدئو ...

4) پرولیا (غرب بنگال) ؛ هولی محلی

پرولیا در غرب بنگال، جشنی هولی را در همان روز اصلی جشن برگزار می نماید. اگر یکی از شرکت کننده های این مراسم باشید با آوازها و #هنر های مردم محلی در پرولیا غافل گیر خواهید شد. مراسم  “درباری” “ناتوا” “چوا” (CHAU ، NATUA، DERBARI) نمونه هایی از برنامه های خاص مردم غرب بنگال است که در آنجا اجرا می شود.

هولی محلی در پرولیا
هولی محلی در پرولیا

5) پنجاب ؛ هولی جنگجو

برگزاری جشن #هولی در پنجاب به سال 1701 برمی گردد.هولی اولین بار توسط  “سیخ گرو” (sikh guru) در این شهر برگزار گردید. در روز جشن برنامه های متنوعی در شهر برگزار می گردد که مسابقات ورزشی یکی از آنهاست. شرکت کنندگان در جشن با هم نبردی دوستانه را برگزار می کنند که شامل مسابقات کشتی، ژیمسناستیک، شمشیر بازی و تمرینات آکروباتیک می باشد.

هولی جنگجو در پنجاب
هولی جنگجو در پنجاب
هولی جنگجو در پنجاب

6)  اودیپور ؛ هولی سلطنتی

 در شهری به اسم اودیپور، هولی رنگ و بوی شاهانه و سلطنتی دارد. در این شهر مردم با بهترین لباس های خود در جشن شرکت می کنند. اما داستان اصلی این است که در اودیپور آتش بزرگی به یاد آتشی که هولیکا در آن سوخته برپا می شود و مردم بنابر رسم های قدیمی به دور آتش حلقه می زنند و آوازهایی خاص سر می دهند.

هولی سلطنتی
هولی سلطنتی
این هم ویدئویی از مراسم هولی سلطنتی در اودیپور
در حال بارگذاری ویدئو ...

7) بمبئی ؛ هولی برای کودکان زاغه نشین

منطقه داهاراوی ” Dharavi ” در بمبئی محل زندگی کودکان زاغه نشین است. بیش ترین جمعیت کودکان زاغه نشین در این منطقه زندگی می کنند. دولت هند برای این که کمک کوچکی به خانواده و بچه های زاغه نشین کرده باشد درا ین منطقه هم جشن هولی را برگزار می کند و 80 درصد درآمد حاصل از حضور گردشگران را به این بچه ها اختصاص می دهد. هولی در داهاراوی با رنگ و آب و در فضایی دوستانه و امن برگزار می گردد.

جشنواره هولی در بمبئی
جشنواره هولی در بمبئی
جشنواره هولی در بمبئی

8) دهلی ؛ هولی موزیکال

دهلی یکی از مراکز شاد و شلوغ در روز جشن است. در دهلی ترکیبی از رنگ و موسیقی با هم روزی را شاد را برای گردشگران و شرکت کنندگان رقم می زند. اما خبر خوبی هم برای شما داریم، اگر در دهلی مهمان #هند بودید از بابت رنگ ها خیال تان راحت باشد زیرا تمام رنگ هایی که در دهلی برای جشن به فروش می رسد طبیعی و بی ضرر هستند. در دهلی رسم است بچه های از رنگ های محلول در آب استفاده کنند.

جشنواره هولی در دهلی
جشنواره هولی در دهلی

9) جیپور ؛ هولی و فیل

جیپور نام شهری است که در آن برای جشن هولی فیلها را هم شرکت می دهند. اما آنها را وادار به انجام کارهایی سخت می کنند که فقط تماشاچی ها سرگرم شوند. یکی از این کارها مسابقاتی است که بین فیل ها برگزار می شود. مسابقاتی مانند رقص فیل ها، رژه فیل ها، و نبرد فیل ها. خوشبختانه از سال 2012 مدافعان حقوق حیوانات با برگزاری این مراسم مخالفت کردند و از همان موقع شرکت دادن فیل در جشن لغو گردید.

جشنواره هولی در جیپور
جشنواره هولی در جیپور
جشنواره هولی در جیپور
نمایی از مراسم جالب هولی با فیل در جیپور
در حال بارگذاری ویدئو ...

10) گوجورات ؛ هولی همراه  با نمایش وتئاتر

گوجورات هم یکی از شهرهای معروف برای برگزاری جشن هولی است که در آن به مدت دو روز هولی جشن گرفته می شود. در روز اول مردم آتش روشن می کنند و به دور آتش می چرخند و آوازهای محلی می خوانند. اما در روز دوم رسم است مردم مانند مناطق دیگر با رنگ ها یک دیگر را آغشته کنند. در گوجورات شهری ساحلی به اسم دوارکا هست که در آنجا هولی را با برگزاری کمدی های مختلف در سطح شهر جشن می گیرند. 

جشنواره هولی در گوجورات

فلسفه های برگزاری جشن هولیکا ” Holika “

واضح ترین دلیل برگزاری جشن هولیکا، بزرگداشت آغاز فصل بهار و طلب سالی پر برکت از خداوند است. شاید هم ، جشن رنگ در هندوستان بهانه ای است برای بزرگداشت تولد رنگ ها در فصل بهار، اما فلسفه دیگر جشن که از همه پر رنگ تر است، پاس داشت پیروزی خیر بر شر است. 

شر همان هولیکا خواهر شیطان صفت ستمگر ترین پادشاه جهان است که خود را خدا می خواند وخیر هم برادر زاده هولیکا یعنی پسر پادشاه است که مخالف ستمگری های پدر است. 

 منظور از پیروز ی خیر بر شر ، آتشی است که بر پسر خیر خواه پادشاه سرد می شود وبرعکس هولی شخصیت شیطان صفت را می سوزاند. هولی روز عشق هم نامیده می شود، روزی که تمام خطاها و کینه ها بخشیده می شود وتمام روابط شکسته شده از سر گرفته  می شوند.

جشنواره هولی

افسانه های جشن هولی 

هولی چندین افسانه را با خود به همراه دارد، که ممکن است در مناطقی خاص از هندوستان، یک یا چند افسانه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، که در نتیجه باعث می شود رسومی خاص برگرفته از همان افسانه در روز جشن اجرا شود.که در ادامه این افسانه ها و رسوم برگرفته از آنها را در مناطق مختلف هند برای شما شرح می دهیم.

 

1منطقه گاجارت واریسا در روز جشن ؛ افسانه هولیکا

در شمال هند سمبلی از هولیکا همان شخصیت شیطان صفت، در آتش  سوزانده می شود و هنگامی که در حال تبدیل شدن به خاکستر است فریاد هولی هولی سر داده می شود.

سنت سوزاندن نمادین هولیکا در گاجارت( Gujarat ) و اریسا ( Orissa ) انجام می شود.در این مناطق برای قدردانی از خدای آتش یعنی آگنی ( Agni ) یک نوع گیاه خاص مانند باقالا در آتش با احترام انداخته می شود. هنگام غروب خورشید هم  رسم است مردم آتش کوچکی را هم در خانه های خود برپا کنند تا بیماری از خانه های آنها دور بماند.

جشنواره هولی در گاجارات

2) منطقه بارسانا،ویرانداوان، و نانگون ؛ افسانه کریشنا

کریشنا و رادها دو عاشق و معشوق در روز جشن هولی هستند. کریشنا دختری با پوست تیره مادر زادی بوده ، و رادها هم یکی از هم بازی های کریشنا در قصر است که برخلاف کریشنا پوستی روشن دارد.

 کریشنا همیشه به رادها حسادت می ورزیده، تا این که روزی طاقت نمی آورد و شکایتش را پیش مادرش می برد، که چرا این همه نابرابری باید در ظاهر آن دو وجود داشته باشد.

 مادر کریشنا برای آرام کردن دخترش،‌فکری به ذهنش می رسد. به کریشنا پیشنهاد می دهد، صورت رادها را با رنگی تیره آغشته کند تا شاید کمی  این موضوع را بتواند فراموش کند. رادها هم قبول می کند و از آن روز این دو عاشق هم می شوند تا این که در نهایت ازدواج می کنند.

افسانه کریشنا، در کل هند مشهور است و بنا براین افسانه، زن و شوهرها به تقیلد از کریشنا و رادها  که زن و شوهری ایده آل بودند ،صورت یک دیگر را با رنگ آغشته می کنند. اما در سه منطقه بارسانا، ویراندون و نانگون، رسم است در روز جشن مجسمه هایی نمادین از کریشنا و رادها ساخته  و در سطح شهر گردانده شود.

هولی در بارسانا، ویراندا،نانگون

 طلوع رنگین کمانی از هند تا کل جهان

هولی حد ومرز نمی شناسد ، در سرتاسر دنیا هر جا که مردمی از نژاد سرخ پوست یا هندی باشند این جشن با شکوه تمام برگزار می شود.

کشورهایی که جشن هولی در آنها برگزار می شود، کم نیستند.

از آسیا تا اروپا ، آمریکا و حتی افریقا همه فستیوال هولی را دارند و هر سال در آغاز فصل بهار برای بزرگداشت پیروزی حق بر باطل این جشن گرفته می شود.

در ادامه با برخی کشورهایی که این جشن را برگزار می کنند آشنا خواهیم شد.

جشنواره هولی

1) هولی در بنگلادش

بنگلادش کشوری با فرهنگ چند وجهی است.

فرهنگ بودایی ها و هندوها هم در این کشور نفوذ کرده است و  به همین دلیل حالا یکی از فستوال های این کشور ، #فستیوال رنگ هاست.

جشنواره هولی در بنگلادش
جشنواره هولی در بنگلادش
جشنواره هولی در بنگلادش

2)هولی در گویان

گویان کشوری واقع در سواحل شمال شرقی #آمریکای جنوبی ا ست.

رسم است در گویان  آوازی خاص  به نام Chowtaals (چاتول) در روز جشن خوانده شود.

جالب است بدانید زمان برگزاری جشن در گویان، حدود یک ماه قبل از رویش گیاه گرچک است و یک ماه بعد از جشن این گیاه را به نشانه سوختن هولیکا در آتش می سوزانند.

جشنواره هولی در گویان

3)هولی در موریس

در این کشور جمعیت هندی ها زیاد است به همین دلیل این جشنواره در #جزیره موریس برگزار می شود.

روز برگزاری جشن در موریس  تعطیل رسمی است و بعد از رنگ بازی مردم با بهترین لباس های شان به دیدار  از یک دیگر می روند.

جشنواره هولی در موریس

 4) هولی در نپال

در نپال جشن هولی با زیبایی هر چه تمام به مدت یک هفته برگزار می شود.

سه روز قبل از آغاز جشن برنامه های جالبی در نپال وجود دارد، یکی از آنها این است که بر روی خانم ها در خیابان آب بریزند. بعد از آن آب ها را با رنگ آغشته می کنند و آب رنگی روی هم می ریزند.

در آخر هم مانند هندوستان ابتدا آتشی بزرگ برپا می شود و سپس مراسم اصلی جشن یعنی رنگ پاشی شروع می شود. به جز مشکلات تنفسی و پوستی که نتیجه استفاده از رنگ های غیر مجاز است در نپال یک مشکل دیگر هم به همه این ها اضافه می شود.

در برخی مناطق گزارش شده است که آب کثیف بر روی خانم ها ریخته می شود که این موضوع بسیار ناراحت کننده است. برخی افراد در نپال این عمل زشت را مرتکب می شوند و مشکلاتی ر ابرای خانم ها به وجود می آورند، اگرچه مشکلاتی که نتیجه استفاده از رنگ های غیر استاندارد است به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

جشنواره هولی در نپال
جشنواره هولی در نپال

 5) هولی در پاکستان

هندی های ساکن در پاکستان هم، جشن هولی را با همان آداب ورسوم هندی برگزار می کنند.

در پاکستان مراسم خانه تکانی هم دارند ویک سری خوراکی های خاص برای روز جشن آماده می شود.

جشنواره هولی در پاکستان

6هولی در آفریقای جنوبی

اوازه شور وشادی این جشن به آفریقای جنوبی هم رسیده است.

سرخ پوست های این سرزمین هم پیروزی خیر بر شر را بازیبایی هر چه تمام برگزار  می کنند.

هندی هایی که در آفریقا ساکن هستند بیشتر از منطقه گجورات ( Gujarati’s ) هند به آفریقا مهاجرت کرده اند.

آتشی به نشانه سوختن هولیکا، در شعله های آتش شب هنگام برپا می شود و در حالی که آواز هولی را زمزمه می کنند دور آتش می چرخند.

مردم در آفریقا باور دارند جشن هولی مهم ترین عامل زنده نگه داشتن حس نوع دوستی و صمیمت بین مردم است.

جشنواره هولی در آفریقای جنوبی

7) هولی در سورینام

اکثر افراد ساکن در سورینام سرخ پوست هستند و حدود 40 درصد از جمعیت این منطقه را هندی ها تشکیل می دهند.

به همین دلیل هولی دراین منطقه هم برگزار می شود.

#معابد سورینام  پذیرای افراد شرکت کننده در جشن است با غذاهای خاصی مثل توپِ سیب زمین ، آلوچه و فرنی .

جشنواره هولی در سورینام

8)هولی در ترینیداد و توباگو 

دو جزیره دو قلوی ترینیداد و توباگو ، برگزار کننده جشن هولی هستند.

از زمان مهاجرت هندی ها در  سال 1845 به این دو جزیره میزبان کارگران هندی بوده است که برای کار در مزارع نیشکر به این منطقه #مهاجرت کرده بودند.

از آن زمان ترینیداد و توباگو هم به یک از مراکز برگزار کننده جشن هولی پیوستند.

و هر ساله با شوق فراوان این مراسم را برگزار می کنند.

در توباگو و ترینیداد رسم است، آوار خاصی زمزمه شود که با دو وسیله موسیقی به نام های “ماجرا” (majeera) و “هولکا” (dholak) نواخته می شود.

جشنواره هولی در توباگو و ترینداد

9) هولی در بریانیا

گمان نکنید بریتانیا، از هیجان وشور جشن هولی جا می ماند.

شهر “لیستر” (Leicester) که بیش ترین جمعیت سرخ پوستان را دارد میزبان این جشن است.

در پایان جشن بعد از مراسم رنگ پاشی، مهمان و دید و بازدید شروع می شود.

جشنواره هولی در بریتانیا
جشنواره هولی در بریتانیا

10) هولی در آمریکا

آمریکا با داشتن بیش ترین جمعیت سرخ پوستان، یکی از مراکزی است که جشن هولی با شور خاصی در آنجا برگزار می شود.

یکی از قسمت های هیجان انگیز جشن هولی در امریکا ، شرکت کردن بازیگران معروف بالیوودی در جشن است که هم برای مردم نیویورک وهم برای سرخ پوستان حاضر در جشن اتفاق جالبی است.

جشنواره هولی در آمریکا
جشنواره هولی در آمریکا

حرف آخر

با هم داستان یکی از مشهورترین فستیوال های دنیا را مرور کردیم. این فستیوال علاوه بر اتفاقات خوشایند، یک سری حرف های ناگفته پشت پرده هم داشت. اما همیشه می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن!

اگر شما هم تجربه ای از حضور دراین فستیوال را دارید، خوشحال می شویم تجربه های تان را با ما به اشتراک بگذارید. شاید اتفاقات ناگوار این فستیوال را بزرگ نمایی می کنند و شاید هم حتی داستان های دیگری هست که ما از انها بی خبریم. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان