رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد

لزوم تغییر سیاست توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

«سیاست‌های کشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست». این جمله را عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در جریان سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به زبان آورده است.

لزوم تغییر سیاست توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

«سیاست‌های کشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست». این جمله را عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در جریان سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به زبان آورده است.

به گزارش به نقل از اعتماد ،این جمله هر چند در ظاهر ساده است اما در واقع نشانه‌ای است از رویکردی که با سیاست‌های برنامه ششم توسعه در تضاد است. بنا بر آنچه از سخنرانی کلانتری نقل کرده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده تا زمانی که سیاست‌ها اصلاح نشود، بخش خصوصی به سمت انرژی‌های نو نمی‌رود. کلانتری افزود: در حال حاضر سیاست‌های کشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست و باید بر اساس برنامه ششم توسعه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد اما سوال این است که آیا منابع این هدفگذاری در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است؟ به گفته کلانتری «دشمنان آگاه و دوستان نادان» با ادامه این روند اجازه نمی‌دهند انرژی‌های تجدیدپذیر رونق پیدا کند در حالی که ما چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم.

وی با بیان اینکه تولید کربن در ایران از سال 1990 تا سال 2012 از 283 میلیون تن به 730 میلیون تن افزایش یافته است، اظهار کرد: در حالی تولید کربن 450 میلیون تن افزایش یافته است که بر اساس برنامه پنجم توسعه شدت انرژی باید 33 درصد بهبود پیدا می‌کرد و تا پایان برنامه ششم توسعه شدت انرژی باید نصف شود. کلانتری با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی در این سال‌ها از 102 میلیارد دلار به 258 میلیارد دلار افزایش یافته است، گفت: ما تنها کشوری هستیم که رشد شدت انرژی داشته‌ایم و تولید کربن از تولید ناخالص داخلی کشور بیشتر بوده است. وی ضمن انتقاد از مصرف بی‌رویه آب، عواقب آن و بالا بودن مصرف انرژی اظهار کرد: عواقب ادامه این روند، رسیدن به شاخص‌های بالاترین رقم فرسایش خاک در جهان، خشک شدن جنگل‌ها به دلیل کم‌آبی همچنین آتش‌سوزی در منابع جنگلی و مراتع است.

کلانتری همچنین با اشاره به صحبت‌های افرادی که می‌گویند عمل به تعهد کنوانسیون آب و هوایی پاریس جلوی توسعه کشور را می‌گیرد، گفت: بر اساس تعهدی که ایران در کنوانسیون پاریس داده است، باید تولید کربن را تا سال 2030 در صورت تحریم چهار درصد (70 میلیون تن) و در غیر این صورت 12 درصد (230 میلیون تن) کاهش دهیم در حالی که بر مبنای برنامه ششم توسعه، سند چشم‌انداز و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب، تا سه سال آینده باید 230 میلیون تن تولید کربن را کاهش دهیم.اما در حالی که رییس سازمان حفاظت محیط زیست از لزوم تغییر در سیاست‌های کشور برای حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سخن می‌گوید که پیش از این رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفته بود: تاکنون 10 هزار میلیارد تومان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شده است که نیمی از این رقم توسط بخش خصوصی داخلی و نیمی از جانب بخش خصوصی خارجی سرمایه‌گذاری شده است.«سیدمحمد صادق‌زاده» 31 مردادماه به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: «امسال با راه‌اندازی 450 مگاوات نیروگاه در دست احداث، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر امسال به 1100 مگاوات می‌رسد.»

معاون وزیر نیرو، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین برق پیک مصرف تابستان را حدود 1.2 درصد بیان کرد و گفت: هنوز ظرفیت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر قابل توجه نیست اما از رشد مناسبی برخوردار است. رییس ساتبا درباره حمایت دولت از سازندگان داخلی تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر گفته است: وزیر نیرو بخشنامه‌ای صادر کرده است که بر مبنای آن، اگر سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر، تجهیزات خود را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند، وزارت نیرو برق تولیدی آنها را 30 درصد گرانتر خریداری می‌کند. به گفته او در 2 سال گذشته هزینه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را 40درصد کاهش داده‌ایم؛ به این ترتیب، با افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی برق و همین‌طور کاهش 40 درصدی هزینه ساخت نیروگاه‌ها، بخشی از تاثیر نوسانات نرخ ارز جبران شد. حالا باید دید وعده‌های صادق‌زاده چقدر محقق می‌شود. آیا موانع مورد نظر کلانتری پابرجا می‌ماند یا اهداف برنامه ششم محقق می‌شود؟ آنچه کلانتری می‌گوید با آنچه پیش از این صادق‌زاده گفته است قدری تفاوت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان