دریاچه اوان الموت ؛ شگفتی طبیعت قزوین

مدت زیادی است که مردم، شهرها را برای زندگی انتخاب کرده اند؛ شهرهایی که امکانات زیادی را در اختیار ساکنانشان می گذارند تا زندگی راحتی را برایشان رقم بزنند

دریاچه اوان

مدت زیادی است که مردم، شهرها را برای زندگی انتخاب کرده اند؛ شهرهایی که امکانات زیادی را در اختیار ساکنانشان می گذارند تا زندگی راحتی را برایشان رقم بزنند. زندگی شهرنشینی با وجود تمام تسهیلاتی که دارد، گاه با خستگی و روزمرگی هایش، کلافگی و بی حوصلگی را برایمان به ازمغان می آورد. خستگی هایی که ممکن است بر روی فعالیت هایمان اثر بگذارند و از انرژی ما بکاهند.

شاید نتوانیم دل از این شهر بکنیم و محل زندگیمان را برای همیشه عوض کنیم اما می توانیم ساعاتی را از آن دور شویم تا کمی دغدغه هایمان را به فراموشی بسپاریم. کمی آن طرف تر از شهرها و در جاهایی که هنوز آپارتمان ها و خانه های رنگارنگ قد علم نکرده اند، درختان سر به فلک کشیده در میان طبیعت، فضایی لبریز از آرامش انتظار ما را می کشند.

پیش از این هم به سراغ جاذبه های طبیعی بسیاری در ایران رفتیم و با دیدن مناظری تماشایی خاطره ای خوش برای خود ساختیم که می توانید تجربیات سفر را از طریق لینک زیر بخوانید:

جاذبه های طبیعی ایران 

این بار باز هم در کنار هم راهی طبیعت می شویم تا از حضور در کنار یکی از دریاچه های شگفت انگیز ایران لذت ببریم…

جاده را در پیش می گیریم تا به استان قزوین برسیم…

با کارناوال در سفر به دریاچه اُوان همراه باشید…

دریاچه اوان
photo by Daruosh Aghajaney

چرا دریاچه اوان؟


– دریاچه اوان یکی از دریاچه های طبیعی ایران است که به سبب چشم انداز تماشایی از شهرت زیادی برخوردار می باشد.

– وجود جاده مناسب تا کنار دریاچه و امکانات قابل قبول در حاشیه ی آن، تفرجگاهی مناسب را برای تفریح خانواده ها فراهم می کند.

– وجود زمین مناسب جهت برپایی کمپ یکی دیگر از ویژگی های دریاچه اوان است که علاقه مندان به شب مانی در طبیعت را به سوی خود می کشاند.

دریاچه اوان
photo by Mehdi Heydari

در مسیر دریاچه اُوان…

مسیر سفر یکی از قسمت های فراموش نشدنی آن است که می تواند شیرینی سفرمان را دوچندان کند. برای رسیدن به مقصد امروزمان باید راهی جاده ی قزوین – الموت شویم. جاده ای پیچ در پیچ و کوهستانی که با آبی بیکران آسمان و مناظری تماشایی به استقبالتان می آید تا از خستگی راه سفر بکاهد.

پیچ های جاده شما را مجبور خواهند کرد تا از سرعت خود بکاهید و شاید با دیدن منظره ای تماشایی لحظه ای توقف کنید و در سکوت و آرامش به تماشای زیبایی های خلقت بنشینید. بعد از 3 تا 4 ساعت آخرین پیچ جاده را هم رد می کنید و بالاخره به یکی از زیباترین دریاچه های ایران می رسید.

دریاچه اُوان در انتظار شماست…

دریاچه اوان

دریاچه اوان ؛ چشم اندازی شگفت انگیز

در فاصله ی 75 کیلومتری قزوین و در منطقه ای کوهستانی، دریاچه ای قرار دارد که به دلیل موقعیت ویژه اش چشم اندازی دیدنی را در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا، برای علاقه مندان به طبیعت ایجاد کرده است. اگر از بالا به این دریاچه بنگریم متوجه پوشش گیاهی زیبایی می شویم که آن را محصور کرده و تا پای کوه هایی مرتفع ادامه می یابد. کوه ها نیز استوار ایستاده اند و از دریاچه و پوشش گیاهی اطرافش محافظت می کنند.

نام این دریاچه ی شگفت انگیز اُوان و به معنای محل گرد آمدن آب است و از تاریخ 20 بهمن 1389، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

دریاچه اوان
photo by Ashkan Razavi

دیدنی ها و تفریحات

سالانه بسیاری از گردشگران راهی اوان می شوند تا بتوانند از دیدنی ها و تفریحات آن لذت ببرند:

1- قایق سواری

تجربه ی قایق سواری در میان دریاچه اوان یکی از شیرین ترین خاطرات شما در این سفر خواهد بود. با قرار گرفتن در وسط دریاچه نمایی متفاوت از آن را خواهید دید که تصویری فراموش نشدنی در ذهنتان حک می کند. در فصول معتدل و گرم می توانید با پرداخت هزینه، از قایق های پدالی در اطراف دریاچه استفاده نمایید.

دریاچه اوان
photo by Shahab Shariat Bahadori
دریاچه اوان

2- پیک نیک و گشت و گذار

حاشیه ی کنار دریاچه و سایه درختان بهترین مکان برای برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه است که لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

دریاچه اوان

3- عکاسی

زلالی آب دریاچه، درختان و گیاهان حاشیه ی آن و کوه های مرتفع سوژه های زیادی را برای ثبت تصویر به شما هدیه می دهند. پس با یک دوربین عکاسی و کمی دقت می توانید یادگاری های خوبی را از این دریاچه به همراه ببرید. اگر در ساعات اولیه ی صبح در کنار اوان باشید به دلیل سرد بودن محیط و آب نسبتا گرم دریاچه، مه غلیظی در اطراف دریاچه مشاهده می شود و می تواند سوژه ی عکاسی شما باشد.

دریاچه اوان
photo by Arash Karimi
دریاچه اوان
photo by Mehdi Heydri

4- کوهنوردی

کوه های مرتفعی که دریاچه اوان را احاطه کرده اند می توانند موقعیت خوبی را برای کوهنوردی فراهم کنند. با بالا رفتن از این کوه ها می توانید از ارتفاع شاهد زیبایی های دریاچه باشید.

دریاچه اوان
دریاچه اوان
photo by Mehran Ghafoori

5- اسکی

اگر برودت هوا در زمستان به میزان کافی باشد، سطح دریاچه یخ می زند و علاوه بر نمایش جلوه ای تازه، به مکانی مناسب برای تجربه ی اسکی تبدیل می گردد.

دریاچه اوان
photo by Maghsood Salimi
دریاچه اوان
دریاچه اوان

6- پرنده نگری

با فرا رسیدن فصل کوچ پرندگان در پاییز، پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی به این دریاچه می آیند و مدتی را در آن سپری می کنند. حضور این پرندگان بهترین فرصت برای تجربه ی فعالتی سرگرم کننده به نام پرنده نگری است که در مطلب زیر به طور مفصل به آن پرداخته ایم:

پرنده نگری ؛ تفریحی مسئولانه و آرامش بخش

دریاچه اوان
photo by Aliakbar Rashvand
دریاچه اوان

شنا و ماهیگیری ممنوع!

دریاچه اوان در منطقه ی صید و شکار ممنوع قرار دارد چرا که شکار بی رویه در سال های گذشته صدمات جبران ناپذیری را به اکوسیستم منطقه و حیات جانداران وارد نموده است. علی رغم بسیاری از تابلو ها که بازدیدکنندگان را از ماهیگیری باز می دارند باز هم افرادی به این کار مشغول می شوند و زندگی ماهیان را به خطر می اندازند.

رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود در آن یکی از دلایلی است که شنا در اوان را به یک فعالیت پرخطر تبدیل می کند. پس بهترین کار این است که به تابلوهای هشدار دهنده توجه کنیم و زندگی خود و دیگران را به خطر نیندازیم.

دریاچه اوان

باورهایی درباره دریاچه

درباره ی چگونگی شکل گیری این دریاچه حرف ها و سخن هایی وجود دراد. گفته می شود که دریاچه اوان بر اثر لغزش در زمین و حدود 500 سال پیش به وجود آمده؛ لغزشی در بستر دریاچه که امروز غیر فعال می باشد. از سوی دیگر عده ای معتقدند که اوان بازمانده ای از یک دریاچه ی بزرگتر همچون کاسپین باشد که به مرور زمان از وسعت آن کاسته شده است و نام قزوین را تغییر یافته ی کاسپین می دانند.

دریاچه اوان
photo by Sina Salimi
دریاچه اوان
photo by Sina Pezashki

مشخصات دریاچه

دریاچه اوان با ابعاد 325 متر در 275 متر، دارای وسعتی بیش از 70000 متر مربع می باشد. ارقام مختلفی برای عمق این دریاچه بیان شده است اما مطالعات و مشاهدات تیم غواصی عمقی برابر 6٫8 متر را برای عمیق ترین قسمت دریاچه در جنوب شرقی آن، تایید می کند.

آب دریاچه اوان شیرین است و دمای آن در عمیق ترین قسمت چیزی در حدود 23 درجه سانتی گراد می باشد.  بستر مملو از لجن و رسوبات دریاچه حالتی چسبنده را در کف آن به وجود آورده و میدان دیدی کمتر از یک متر را در زیر آب ایجاد می کند.

دریاچه اوان

ویژگی های آب دریاچه

آب دریاچه اوان از چشمه هایی کوچکی که در بستر آن قرار دارند تامین می شود. در کنار چشمه ها نزولات جوی نیز بر مقدار آب دریاچه می افزایند اما میزان آب تامین شده بسیار کمتر از آبدهی چشمه های زیرزمینی می باشد.

سرریز آب اوان، در قالب یک رود کوچک به روستاهای کوشک و آیین می رود تا مورد استفاده ی کشاورزان قرار گیرد و زمین های آنها را سیراب کند.

دریاچه اوان
photo by Mahmoud Sajadi
دریاچه اوان
photo by Sinsadmim

امکانات رفاهی منطقه

سرویس بهداشتی، تخت هایی برای نشستن و یک بوفه کوچک همه ی چیزهایی است که در کنار دریاچه اوان، در دسترس شما قرار دارند. فضای مناسبی برای پارک کردن وسایل نقلیه نیز وجود دارد و محل های مناسبی برای چادر زدن در اطراف دریاچه دیده می شود.

دریاچه اوان
photo by Mohammad Zargar Talebi

پوشش گیاهی

در حاشیه ی دریاچه تا دامنه ی کوه های اطراف، درختانی همچون بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو دیده می شوند و در میان آنها گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان نیز فرصت رشد پیدا کرده اند. 

هر چه از اطراف دریاچه فاصله بگیریم و به حوضه آبخیز آن نزدیک تر شویم حضور گیاهانی از گونه‌های مختلف گرامینه و لگومینیوزه بیشتر حس می شود و در میان آب های دریاچه نیز می توان به نی‌بن و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره نمود.

دریاچه اوان
photo by Ammar Azadani

پوشش جانوری

در اطراف دریاچه کل و بز کوهی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ (نوعی سمور)، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقاب، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می کنند.

ماهیانی همچون قزل‌آلای رنگین‌کمان و کپور نیز در دریاچه وجود دارند و به سبب وجود گیاهان درون دریاچه محیط مناسبی برای زندگی اردک ماهی نیز فراهم شده است.

دریاچه اوان
photo by Hadi Karimi

ملزومات سفر

دریاچه اوان از شهر فاصله ی زیادی دارد پس بهتر است غذا و خوراکی به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه سپری کنید بهتر است لباس گرم و هیزم نیز به همراه خود ببرید چرا که شب های تابستان نیز در این منطقه سرد است و با توجه به نبود هیزم در اطراف دریاچه با مشکل مواجه می شوید.

چراغ قوه، آب، خوراکی و سایر اقلام لازم برای شب مانی در چادر را نیز فراموش نکنید.

دریاچه اوان
photo by Mehrdad Fallah

بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه اوان اردیبهشت تا مهر می باشد اما هر یک از فصول سال ویژگی های خاصی را به منطقه می بخشند:

بهار و تابستان: به دلیل قرار گرفتن دریاچه در منطقه ای کوهستانی، آب و هوای آن در بهار و تابستان بسیار معتدل و دلپذیر است.

پاییز و زمستان: با آغاز فصل سرما و کاهش دما، سرما بر منطقه حاکم می شود.

دریاچه اوان
دریاچه اوان

کجا بمونیم؟

برای اقامت می توانید از هتل های شهر قزوین استفاده کنید اما بسیاری از گردشگان ترجیح می دهند شب را در کنار دریاچه بگذرانند پس اقدام به برپایی چادر و کمپ می کنند. البته باید بدانید که ضلع جنوبی دریاچه بهترین مکان برای برپا کردن چادر و شب مانی می باشد. برای آشنایی بیشتر با کمپینگ در طبیعت مطالب زیر را مطالعه نمایید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

دریاچه اوان

موقعیت جغرافیایی

دریاچه اوان 80 کیلومتر با شهر قزوین فاصله دارد و در نیمه شمالی منطقه رودبار الموت و در دامنه کوه خشچال قرار گرفته است. چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد نیز در نزدیکی آن قرار دارند.

دریاچه اوان
photo by Morteza Pourmirzaei

راه دسترسی و هزینه ورودی

هزینه ورودی

برای ورود به محوطه دریاچه باید به ازای هر نفر مبلغ 3000 تومان بپردازید.

آدرس

استان قزوین، 88 کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

راه دسترسی

برای رفتن به دریاچه اوان خودتان را به ورودی شهر قزوین یا در اصطلاح محلی میدان غریب کش برسانید. سمت راست این میدان تابلویی وجود دارد که مسیر الموت را به شما نشان می دهد. با ورود به این مسیر و پس از مدتی رانندگی از رجایی دشت عبور می کنید و پس از حدود 3 ساعت به یک دوراهی می رسید. یکی از این راه ها به الموت و دیگری به دریاچه اوان می رسد. پس از ورود به مسیر دریاچه و طی 8 کیلومتر از کنار روستای زرآباد گذر می کنید و پس از رد کردن یک گردنه چشمتان به دریاچه اوان خواهد افتاد.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

قزوین: 88 کیلومتر

کرج: 165 کیلومتر

 

موقعیت دریاچه اوان بر روی نقشه

مختصات جغرافیایی    N362858   E502637

دریاچه اوان

دیدنی های اطراف

قلعه الموت در نزدیکی دریاچه اوان قرار دارد و بازدید از آن می تواند بخشی از سفر شما باشد.

جاذبه های زیر نیز در قزوین وجود دارند:

* عمارت عالی قاپو 

* آب انبار سردار

* مسجد جامع قزوین

* کاخ موزه چهلستون

* کلیسای کانتور

روستای کوشک

توصیه های کارناوالی

در مسیر قزوین- الموت امکانات قابل توجهی وجود ندارد. پس هر آنچه را که می خواهید در شهر تهیه کنید و سپس راهی جاده شوید. البته در رجایی دشت نیز می توانید اقلام محدودی را خریداری نمایید.

به سبب کوهستانی بودن مسیر و وجود پیچ های خطرناک، در رانندگی احتیاط کنید و بسیار مراقب باشید.

مراقب زیبایی های طبیعی باشید و با آسیب زدن به طبیعت، آیندگان را از آن محروم نسازید.

چشیدن طعم غذاهای سنتی قزوین را فراموش نکنید. برای آشنایی با این غذاها مطلب زیر را مطالعه نمایید:

غذاهای سنتی و خوشمزه قزوین

از خرید سوغاتی های این شهر نیز غافل نشوید و مطلب زیر را پیش از خرید سوغاتی مطالعه نمایید:

سوغات و صنایع دستی قزوین

دریاچه اوان

سخن آخر

آیا تا به حال به دریاچه اوان سفر داشته اید؟

از گشت و گذار در حاشیه ی آن لذت برده اید؟

چه دریاچه های دیگری را می شناسید؟

تجربیات سفر خود را با ما در میان بگذارید

منتظر نظرات شما خوبان هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر