بنا به گفته های مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور نه تنها قیمت سوخت که میزان مصرف آن نیز در شأن ملت و کشورمان نیست.
به نقل از پرشین خودرو، محسن دلاویز، با بیان این مطلب گفت: هرچند دولت مردان محترم در تولید بنزین سنگ تمام گذاشته و آن را به مرز 95 تا 100 میلیون لیتر رسانده اند اما همچنان مصرف از تولید پیشی گرفته و در این زمینه به هیچ عنوان وضعیت مطلوب نمی باشد.
بنا به گفته وی و با توجه به آمار های منتشر شده در خصوص سال های 94-95 در ایران روزانه 35 میلیون دلار صرف یارانه بنزین می شود که در سال چیزی در حدود 15 میلیارد دلار است. با توجه به این ارقام کشور ما بعد از چین که 1.5 میلیارد جمعیت دارد دومین کشور در خصوص اختصاص یارانه به بنزین است. به طور قطع این مبلغ در حال حاضر بسیار بیشتر است.
دلاویز با تاکید بر اینکه قرار بود طبق سند چشمانداز توسعه در پایان برنامه شدت انرژیمان نصف شود، متذکر شد: زمان زیادی از دست رفته است. باید برای مهار شدت مصرف انرژی کشور چه کار کرد؟ متأسفانه ما در دنیا تنها کشوری هستیم که شیب نمودار مصرف انرژیمان هنوز مثبت است. یعنی دیگر حتی عربستان هم این روند را متوقف و یک مقدار نزولی کرد اما ما هنوز خیلی جدی سیر صعودیمان را حفظ کردهایم. بالاخره خودمان هم مقصریم.
وی افزود: قیمت بنزین که این روزها بسیار بحث برانگیز شده بنا به اعتقاد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و برخلاف میل دولت و مجلس باید افزایش یابد. افزایش قیمت بنزین یک ابزار کنترلی در تمام دنیاست و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد قاچاق بنزین که به نظر می رسد سیستماتیک نیز باشد از مرز روزانه 200 میلیارد نیز می گذرد. در واقع قیمت فعلی بنزین مشوق قاچاق آن است و دولت در حال حاضر زیربناها و ساختار را به گونهای نساخته که مانع حرکت مردم به سمت قاچاق بنزین در مناطق مرزی شود. قطعاً ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالهای گذشته کارهای خوبی کردهاند اما اینها کفاف نکرده است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه قیمت بنزین باید اصلاح شود، تاکید کرد: در زمینه یارانه انرژی بی عدالتی رخ می دهد چرا که 50 درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه میرسد. یعنی نصف یارانه انرژی را ثروتمندان میبرند و بقیهاش به هفت دهک ضعیف جامعه میرسد.
وی در انتها یادآور شد که یارانه بنزین باید به سرانه افراد تعلق گیرد و برای پیاده سازی چنین ایده ای احتیاج به فرهنگ سازی و کنترل تبعات اجتماعی آن است. دولت باید در این زمینه با مردم صحبت کرده و پس از ایجاد اصلاحات لازم قیمت بنزین را افزایش دهد. کشور ما دیگر کشش اعتباری یارانههای سوخت را ندارد و همه اینها دست به دست هم میدهد تا ماشینهای فرسوده بیش از پیش در خیابان ها حضور داشته و آلودگی شهری را افزایش دهند. با اصلاح یارانهها و احیای کارت سوختی که مبتنی بر یک فرآیند گزارشگیری دقیق باشد می توان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد و با فرهنگ سازی و اصلاح قوانین نیز می توان تبعات اجتماعی این تصمیم را کنترل نمود.
سعید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلستان نیز به تازگی از قاچاق شدن روزانه 40 میلیون لیتر بنزین سخن گفته است که چگونگی قاچاق چنین رقم عظیمی از سوخت جای شک و شبهه فراوان دارد.