معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور :

وزیر نفت: عدالت محوری و محرومیت زدایی راهبرد ساخت پتروشیمی هاست

بوشهر- ایرنا- وزیر نفت گفت: مکان ‌یابی برای ساخت پتروشیمی‌ها موضوعی بسیار مهم است و با نگاه به جانمایی مجتمع‌های پتروشیمی در کشور مشخص می‌شود که عدالت‌ محوری و محرومیت‌زدایی به عنوان ۲ راهبرد در این زمینه لحاظ شده است.

وزیر نفت: عدالت محوری و محرومیت زدایی راهبرد ساخت پتروشیمی هاست
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در آیین افتتاح رسمی چهار طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه افزود: در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند مورد توجه قرارگیرد، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع نفت است.
وی اضافه کرد: مجتمع های پتروشیمی چنین قابلیتی را دارند و طرحهای پتروشیمی که امروز افتتاح می شوند به طور کامل این زنجیره را تکمیل می کند.
وزیر نفت ادامه داد: با توجه به دارا بودن خوراک مطمئن و ارزان برای صنایع پتروشیمی در کشور، ایران توانایی آن را دارد تا به عنوان قدرت اول منطقه در صنعت پتروشیمی معرفی شود.
زنگنه بیان کرد: پتروشیمی هم اکنون نه تنها اتان را که برشی از گاز طبیعی است به اتیلن تبدیل می‌کند، بلکه اتیلن به محصولات تکمیلی‌تر مانند پلی‌استایرن و منو اتیلن گلایکول ها (ام ای جی) تبدیل می شود.
وزیر نفت با اشاره به این که پتروشیمی کاویان به عنوان تولیدکننده اتیلن درکشور زنجیره ارزش را تا تبریز و ارومیه ادامه می‌دهد، افزود: با خط لوله اتیلن غرب، اتیلن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها به خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می‌رسد.
زنگنه افزود: پتروشیمی مجموعه‌ای به هم پیوسته‌ای و ارزش افزاست که بزرگترین تاثیر را برای رفع محرومیت در کشور دارد.
وی به ایجاد مناطق پتروشیمی در جاسک و چابهار اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت راهبردی این مناطق، توسعه آنها مورد توجه است.
وزیر نفت یادآروشد: در عسلویه برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت نفت بود که قبل از تولید گاز، واحدهای پتروشیمی احداث شدند.
وی به خدمات مهندس نعمت‌زاده در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: ایشان در زمان احداث مجتمع‌های پتروشیمی مسئولیت این صنعت را به عهده داشتند و می‌توان گفت پرچمدار توسعه این صنعت بوده‌اند.
وزبر نفت با بیان این که در ابتدای کار کسی گمان نمی‌کرد که بتوان این تعداد مجتمع پتروشیمی در کشور را ایجاد کرد ادامه داد: توسعه صنعت پتروشیمی تا آنجا پیش رفته است که امروز در عسلویه برای احداث مجتمع‌های جدید با کمبود زمین روبه‌رو هستیم. .
وی به ایجاد منطقه جدید پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام اشاره کرد و گفت: برای توسعه پتروشیمی‌ها در این منطقه باید فضای جدیدیایجاد کنیم.
وزیر نفت تاکید کرد: اکنون برای مجتمع‌های پتروشیمی خوراک کافی تامین شده است و با بهره‌برداری از 27 فاز پارس جنوبی، 13.5 میلیون تن اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در اختیار ما خواهد بود.
وی به ان‌جی‌ال متعدد در سراسر کشور مانند ان‌جی‌ال 3200 و 3100 اشاره کرد و افزود: برای بهره‌برداری از این ان‌جی‌ال‌‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی، این مجتمع‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.
زنگنه افزود: همچنین برای تامین خوراک پایدار، واحدهای اتان‌گیری نیز در دستور کار قرار دارد که می‌تواند خوراک بسیار مطمئن، ارزان و قابل‌رقابت را در اختیار پتروشیمی‌ها بگذارد.
زنگنه افزود: برای نخستین‌بار در دولت یازدهم خوراک پتروشیمی به عنوان یک موضوع مجزا مورد توجه قرار گرفت تا تامین این خوراک در دستور کار قرار گیرد.
وزیر نفت اضافه کرد: براحتی می‌توان صنعت پتروشیمی را توسعه داد، به گونه ‌ای که با 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌توان 20 میلیون تن به ظرفیت آن اضافه کرد.
وزیر نفت ادامه داد: هرچقدر صادرات محصولات پتروشیمی کمتر باشد، به معنای آن است که خام‌فروشی کاهش پیدا کرده و محصولات پتروشیمی در صنایع تکمیلی داخلی مورد استفاده قرار گرفته‌ است.
وی تاکید کرد: برای این مهم و رسیدن به این هدف به ثبات و تدبیر نیاز است.
زنگنه ادامه داد: این ثبات را باید در سیاست‌ها، ‌رفتارها، راهبردهای کشور دید و تنها از این راه است که می‌توان به آن دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: اصل باید بر این باشد که با هم کار کنیم و تلاش کنیم تا توسعه کشور محقق شود.
زنگنه، به تکنولوژی‌های روز دنیا اشاره کرد و افزود: تکنولوژی‌های جی‌تی‌پی، ان‌تی‌پی و غیره مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و احداث این واحدها در داخل می‌تواند تعیین‌کننده باشد.
وزیر نفت بیان کرد: این طرح‌ها می‌تواند پیشران مالی اقتصاد ایران باشند.
وی به سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: بیشتر این صندوق‌ها صنعت پتروشیمی را به عنوان محور کار خود در نظر گرفته‌اند و بر این اساس می‌توان گفت آینده صنعت پتروشیمی روشن است.
زنگنه با تاکید بر اینکه باید از بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی حمایت شود، افزود: این شرکت‌ها نیز باید سهام خود را وارد بورس کنند تا همه از مزایای صنعت پتروشیمی بهره‌مند باشند.
وی در پایان گفت: افزون بر این 4 طرح که امروز به بهره‌برداری رسید، 2 طرح پتروشیمی پردیس 3 و متانول کاوه نیز آماده بود اما به دلیل آنکه تا چند روز دیگر امکان تولید در آنها وجود داشت، از برنامه افتتاح خارج شد.
عصر روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران در منطقه ویژه پارس 2 (پارس کنگان) به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری رسید.
این چهار طرح شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز2 پتروشیمی کاویان، واحد منو اتیلن گلایکول (ام ای جی) پتروشیمی مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب است.
ظرفیت این طرح های پتروشیمی سالانه یک میلیون و 859هزار تن به ارزش افزوده یک میلیارد و 525 میلیون دلار محصولات پتروشیمی و پلیمری است.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان