با جشنواره «سینماحقیقت» -۵

۴۸ دقیقه مبارزه در یمن

خبرگزاری مهر: مستند «یمن: نبرد بی‌فرجام» به کارگردانی مهدی خرم دل پس از طی مراحل تولید، امروز دوشنبه 19 آذر در بخش آوینی دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درمی آید. این فیلم روایتی متفاوت از جنگ یمن است که به ریشه‌های این جنگ و آنچه اکنون در صحنه نبرد رخ می‌دهد، پرداخته است.

مهدی خرم دل که ساخت مستند «گزارش یک تجمع» را در کارنامه دارد درباره تجربه تازه خود در حوزه مستندسازی و فضای اثر تازه‌اش به خبرنگار مهر گفت: احساس کردم درباره یمن مستند جدی تولید نشده که حاوی یک تحلیل مشخص از صحنه نبرد باشد به همین دلیل سراغ ساخت یک مستند جنگی رفتم و تلاش کردم تماشاگر را به خط مقدم جنگ میان شیعیان یمن و ائتلاف عربستان ببرم. البته در نهایت مجبور شدیم برای درک بهتر نبرد یمن، نیم نگاهی به تاریخ نبرد‌های این کشور داشته باشیم و به همین دلیل یک سوم ابتدایی مستند، جنبه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: در گام‌های اول تلاش کردیم به هر نحوی در یمن حضور یابیم و به ثبت تجربه اختصاصی بپردازیم، اما این اتفاق ناممکن بود و در نهایت به ناچار با تکیه بر تصاویری که دو طرف این جنگ منتشر کردند و متکی بر پژوهش‌های گسترده‌ای که انجام داده بودیم، روند تولید این مستند را پیش بردیم. در مجموع حدود 1400 فیلم که دو طرف جنگ منتشر کرده بودند بررسی کردم و از حدود 450 فیلم برای این فیلم استفاده کردم. همچنین در تکمیل پازل مستند، از بخش‌هایی از گزارش‌های خبری رسانه‌های غربی درباره یمن استفاده کردیم.

این کارگردان مستند درباره جزییات فیلم تاکید کرد: با توجه به آنکه این مستند 48 دقیقه است، یک فیلم پرپلان شکل گرفت که قریب به 150 انفجار در آن به نمایش در آمده است. ما سعی کردیم استراتژی و تاکتیک‌های نظامی هر طرف جنگ و علل استفاده از این استراتژی و حاصل آن را پیش روی بیننده قرار دهیم و تاکید من از همان ابتدا بر این موضوع بود که یک مستند جنگی با ریتم تند داشته باشیم و در نمایش‌های خصوصی که برای اهل فن داشتیم، با وجود آنکه چشم آن‌ها به چنین تصاویری عادت دارد، اما ثانیه به ثانیه زنجیره پرشتاب پلان‌ها را دنبال کردند و از کمپوزیسیون مستند راضی بودند.

خرم دل درباره ابعاد پنهان این نبرد گفت: در جریان این مستند علاوه بر آشنایی با گروهی از گروه‌های چریکی یمنی که بخشی از تصاویر را در اختیارمان گذاشتند، با گروهی از مزدوران آمریکایی مواجه شدیم که از نیرو‌های ویژه سابق آمریکا بودند و به صورت پیمانکاری برای امارات، رهبران یمنی را هدف قرار می‌دادند. ما به دنبال ارتباط گرفتن با این گروه برای مصاحبه در قالب این مستند یا مستند دیگری بودیم که این تلاش همچنان تداوم دارد.

این مستندساز در پایان درباره زمان نمایش این فیلم گفت: امیدوارم با توجه به جنس و محتوای مستند، فیلم در جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم فجر دیده شود و پس از آن درباره نمایش گسترده‌تر تلاش می‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان