تاثیرگذاران دنیای مد/ رالف لارن

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی یکی از بزرگترین طراحان جهان و یکی از مطرح‌ترین طراحان استایل پرپی، رالف لارن می پردازیم.

رالف لارن

رالف لارن، طراح لباس مطرح آمریکایی در 14 اکتبر سال 1939 در نیویورک متولد شد. رالف لارن با وجود این‌که یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت مد است، تحصیلات مرتبط با این رشته را نداشته است. او به دلیل تولید لباس‌های ورزشی «پولو رالف لارن»، که محور اصلی امپراطوری مد رالف لارن است، به شهرت زیادی دست پیدا کرده است. رالف لارن اکنون صاحب یکی از بزرگترین و قدرتمندترین کمپانی‌های مد در سراسر جهان است.

زندگی شخصی

رالف لارن با نام رالف لیفشیتز در نیویورک سیتی متولد شد. او سومین فرزند از چهار فرزند خانواده بود. والدینش فریدا و فرانک، یهودی‌های مهاجری بودند که از بلاروس فرار کرده‌ بودند. رالف و برادرش جری در سن 16 سالگی، نام خانوادگی خود را از لیفشتز به لارن تغییر دادند؛ زیرا در مدرسه مورد تمسخر همکلاسی‌هایش قرار می‌گرفت. برادر دیگرش لنی، نام خانوادگی خود را حفظ کرد. رالف در دوران نوجوانی به دلیل سلیقه‌‌ای که در لباس پوشیدن و گرایشی که به مد داشت، معروف بود و از آیکون‌هایی مانند فرِد استیر و کری گرَنت الگو می‌گرفت و به هردو استایل پرِپی و وینتیج علاقه داشت. اوبه مدت دو سال در رشته‌ی کسب‌وکار تحصیل کرد و بعد از خدمت در ارتش در کمپانی برادران بروکس مشغول به کار شد. لارن در سال 1964 با منشی و معلم، ریکی‌آن لوبیر ازدواج کرد. آن‌ها صاحب سه فرزند شدند. دیوید لارن، یکی از پسرانش در پولو شروع به کار کرد و در سال 2011 با لارن بوش، برادرزارده‌ی جورج دبلیو بوش، ازدواج کرد. اندرو یکی دیگر از پسرانش به تهیه‌کنندگی فیلم مشغول شد و دیلن دخترش، صاحب کندی بارِ دیلن در نیویورک است. رالف لارن در اواسط دهه‌ی هشتاد یک جراحی برای خارج کردن تومور مغزی از سرش داشت. از آن زمان به موسسات درمانی و تحقیقاتی سرطان کمک می‌کند و مرکز درمانی سرطان سینه‌ی نینا هاید را در دانشگاه جورج‌تَون ساخت.

رالف لارن

زندگی حرفه‌ای

 رالف لارن در سال 1967 شروع به طراحی کراوات کرد. این کراوات‌ها برش‌های پهن‌تری نسبت به کراوات‌های معمول داشتند و با برند «پولو» در مراکز خرید و فروشگاه‌‌هایی از جمله بلومینگدلز به فروش می‌رسیدند. این اولین باری بود که بلومینگدلز یک بوتیک را به کارهای یک طراح اختصاص می‌داد. لارن به دلیل علاقه‌اش به ورزش «تنیس پولو» نام این طرح‌ها را پولو انتخاب کرد. لارن با یک وام 30000 دلاری کسب‌و‌کار خود را گسترش داد و در نهایت طراحی‌هایش را از کراوات به ست کامل لباس‌های مردانه تغییر داد.

رالف لارن پولو

در سال 1970، لارن موفق به دریافت جایزه‌ی کوتی برای طراحی لباس‌های مردانه شد. پس از آن خط تولید کت و شلوارهای زنانه را با استایل کلاسیک مردانه راه‌اندازی کرد. در سال 1972، لارن بلوزهای آستین‌کوتاه نخی را در 24 رنگ عرضه کرد که این تی‌شرت‌های پولو تبدیل به چهره‌ی شاخص برند شد. در طراحی‌های رالف لارن می‌توان اصالت انگلیسی و استایل طبقه‌ی مرفه آمریکایی را دید. درحالی‌که بسیاری از مردم طرح‌های رالف لارن را می‌پسندیدند، طرح‌های او بارها مورد انتقاد قرار گرفته زیرا به عقیده‌ی برخی، نوآوری در طرح‌هایش دیده نمی‌شد. لارن به گسترش برند خود ادامه داد و خط تولید لباس‌های لوکس را با نام رالف لارن پِرپِل، لباس‌هایی با تم روستایی با عنوانRRL، و کالکشنی از لوازم خانگی با عنوان Ralph Lauren Home مجموعه‌هایی از عطر و ادکلن را راه‌اندازی کرد. رالف لارن همچنین یونیفرم‌های تیم ایالات متحده را نیز برای المپیک 2012 طراحی کرد. طراحی‌های رالف لارن در صنعت سینما نیز دیده می‌شود. او در سال 1947 طراحی لباس کارراکترهای فیلم «گتسبی بزرگ»، با بازی رابرت ردفورد و میا فارو را به عهده گرفت. یکی از معروف‌ترین طراحی‌های او در دنیای سینما، طراحی لباس وودی الن و دایان کیتون در کمدی آنی‌هال در سال 1977 بود.

دایان کیتون آنی هالل

از دهه‌ی هشتاد تا نود، پولو به سرعت پیشرفت کرد. بوتیک‌های زیادی در سراسر ایالات متحده و خارج از آن تحت عنوان این برند شروع به کار کردند. پولو برار رالف لارن ثروتی بیش از 6 میلیارد دلار رقم زده و او را به یکی از 200 فرد ثروتمند در جهان تبدیل کرده است. 

رالف لارن در سال 2015 از ریاست برند رالف لارن کناره‌گیری کرد، اما هنوز به عنوان مدیر اجرایی و مدیر نوآوری این برند فعالیت می‌کند.

اگر به آشنایی با بزرگان دنیای مد علاقه دارید، می‌توانید مقاله‌ی «ویویون وست‌وود، ملکه‌ی استایل پانک» را نیز بخوانید. همچنین می‌توانید کانال تلگرام بنیتا و صفحه‌ی اینستاگرام بنیتا را نیز دنبال کنید.

هر هفته، دوشنبه می‌توانید درباره‌ی یکی از بزرگان دنیای مد در بنیتا بخوانید. نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت‌ها با من درمیان بگذارید.

منابع: britannica ,biography


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان