نظرسنجی جدید پیو؛

روسیه یا ایران: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر خطر اصلی توافق ندارند +آمار

نظرسنجی جدید پیو نشان می‌دهد علی‌رغم برخی اشتراک نظرها، وقتی به نام ایران و روسیه می‌رسیم اختلاف نظر گسترده‌ای میان هواداران دو حزب وجود دارد. آیا این مسأله فرصتی برای مسکو و تهران فراهم کرده است؟

سرویس جهان مشرق - اولویت یازدهم و پانزدهم. این یعنی مردم آمریکا اولویت‌های مهمتری نسبت به مقابله با روسیه و ایران برای کشورشان قائل هستند، اولویت‌هایی مانند پیشگیری از وقوع حملات تروریستی و گسترش تسلیحات جمعی، اشتغالزایی برای آمریکاییان و رفع خطر بیماری‌های واگیردار!

جدا از این فهم نقاط اشتراک و اختلاف هواداران دو حزب در آستانه بازگشایی کنگره که حالا یک بازوی آن در اختیار دموکرات‌ها و بازوی دیگر در اختیار جمهوری‌خواهان است، می‌تواند ما را در پیش‌بینی تحولات دو سال آتی یاری دهد. زیرا تنها در شرایطی یک قانون می‌تواند از کنگره خارج شود که در هر دو نهاد به تصویب برسد.

چاک شومر و نانسی پلوسی (رهبر دموکرات‌های سنا و مجلس نمایندگان) در حال مذاکره با ترامپ بر سر سیاست مهاجرتی

اشتراک نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

نظرسنجی جدید پیو که نیمه نوامبر، حدود یک ماه و نیم پیش در ایالات متحده انجام شده و حالا نتایجش منتشر گشته، نشان می‌دهد در برخی موضوعات داخلی و بین‌المللی اشتراک نظر میان دو حزب حاکم که حالا یکی در سنا و دیگری در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند، وجود دارد. اشتراک‌نظرها گاهی به معنای حمایت هر دو از اولویت «الف» و گاهی به معنای عدم حمایت هر دو از اولویت «ی» است.

* موضوعات داخلی:

- اکثریت قابل ملاحظه‌ای از هر دو حزب (65 و 81) حفظ مشاغل آمریکاییان را خواستار شده‌اند.

- حدوداً نیمی از هر دو حزب (44 و 56) خواهان مقابله با بیماری‌های واگیردار شده‌اند.

- اقلیت متفاوتی از هر دو حزب (14% از دموکرات‌ها و 41% از جمهوری‌خواهان) می‌گویند حتی ورود قانونی به ایالات متحده را محدود کنیم.

- اقلیت محدودی از هر دو حزب (15 و 18) به دولت توصیه کرده‌اند واردات کارگر ماهر از خارج را در دستور کار قرار دهد.

* موضوعات بین‌المللی:

- اکثریت قابل ملاحظه‌ای از هر دو حزب (61 و 84) از وقوع حملات تروریستی نگران‌اند.

- اکثریت هواداران دو حزب (64 و 68) دولت را به پیشگیری از گسترش تسلیحات کستار جمعی فراخوانده‌اند.

- تقریباً نیمی از هواداران هر دو حزب (40 و 51) معتقد به لزوم پیشبرد منافع اقتصادی در خارج هستند.

- اقلیت بزرگی از هر دو حزب (34 و 47) نگران نسل‌کشی در میان گروه‌ها و ملل مختلف هستند.

- اقلیت بزرگی از هر دو گروه (35 و 43) می‌گویند واشینگتن باید قدرت و نفوذ کره شمالی را محدود کند.

- اقلیت متفاوتی از هر دو حزب (28% از جمهوری‌خواهان و 47% از دموکرات‌ها) تقویت سازمان ملل را به کاخ سفید توصیه می‌کنند.

- اقلیتی از هر دو حزب (28 و 40) جستجو و نابودی سازمان‌های تروریستی را مطلوب می‌دانند.

- اقلیتی از هر دو حزب (26 و 39) نگران گسترش قدرت و نفوذ چین هستند.

- اقلیتی از هر دو حزب (20 و 39) می‌گویند خوب است حقوق بشر را در کشورهای دیگر بهبود ببخشیم.

- اقلیتی از هر دو حزب (26 و 34) می‌گویند بد نیست تعهدات نظامی‌مان را در خارج از ایالات متحده بکاهیم.

- اقلیت متفاوتی از هر دو حزب (11% از جمهوری‌خواهان و 39% از دموکرات‌ها) خواهان کمک به پناهندگانی هستند که از اوضاع خشونت‌بار کشور خود می‌گریزند.

- اقلیت متفاوتی از هر دو حزب (12% از جمهوری‌خواهان و 32% از دموکرات‌ها) به دولت توصیه می‌کنند برای بهبود استانداردهای زندگی در کشورهای در حال توسعه کاری بکند.

- اقلیت محدودی از هر دو حزب (17) یافتن راه‌حلی برای منازعه فلسطین را مسئولیت واشینگتن می‌دانند.

- اقلیت محدودی از هر دو حزب (11 و 22) به لزوم یاری در بهبود دموکراسی در سایر کشورها اشاره کرده‌اند.

عنوان

اختلاف نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

* مسائل داخلی:

- 20% از دموکرات‌ها اما 68% از جمهوری‌خواهان اصرار دارند با ورود غیرقانونی مهاجران به خاک ایالات متحده مقابله شود.

* مسائل بین‌المللی:

- 44% از جمهوری‌خواهان اما 70% از دموکرات‌ها خواهان تقویت روابط با متحدان هستند.

-34% از دموکرات‌ها اما 70% از جمهوری‌خواهان معتقد به لزوم حفظ برتری نظامی ایالات متحده بر جهان هستند.

- 22% از جمهوری‌خواهان اما 64% از دموکرات‌ها بر لزوم مقابله با تغییرات آب‌وهوایی دست گذاشته‌اند.

- 33% از دموکرات‌ها اما 54% از جمهوری‌خواهان بهبود تراز تجاری با کشورهای خارجی را یک اولویت می‌دانند.

- 32% از جمهوری‌خواهان اما 52% از دموکرات‌ها دولت را به محدودسازی قدرت و نفوذ روسیه فرا می‌خوانند.

- 26% از دموکرات‌ها اما 56% از جمهوری‌خواهان می‌گویند باید کشورهای دیگر نیز هزینه حفظ نظم جهانی را پرداخت کنند.

- 29% از دموکرات‌ها اما 52% از جمهوری‌خواهان به دنبال کاهش قدرت و نفوذ ایران هستند.

روسیه در شرایط اختلاف نظر دو حزب حاکم در ایالات متحده بر سر میزان اولویت مقابله با مسکو، سامانه ضد موشکی خود را در سوریه مستقر و از خاص‌ترین موشک جهان با سرعت 27 برابر صوت رونمایی کرد.

تحلیل سیاست داخلی آمریکا بر مبنای نظرسنجی پیو

نتایج این نظرسنجی به ما نشان می‌دهد چرا از میان مسائل مختلف داخلی در ایالات متحده، این ورود مهاجران است که جنجالی شده است. در میان مسائل داخلی تنها در این یک مورد است که اختلاف نظر جدی میان هواداران دو حزب وجود دارد. از آن سو وجود رویکردهای نژادپرستانه و برتری‌طلبانه در میان هواداران حزب جمهوری‌خواه موجب شده 41% از آنها حتی ورود قانونیِ مهاجران به ایالات متحده را برنتابند.

علاوه بر این حفظ مشاغل آمریکاییان به اولویتی برای هر دو حزب و درواقع برای افکار عمومی تبدیل شده است. بیراه نیست که ترامپ دائماً در سخنرانی‌ها و توییت‌هایش بر بهبود شاخص اشتغال طی دوره ریاست‌جمهوری‌اش تأکید می‌کند و حتی تلاش می‌کند از این امتیاز خود در افکار عمومی برای توجیه سیاست خارجی خود نیز بهره گیرد. این توصیه اتاق فکر رسانه‌ای وی است.

تحلیل سیاست خارجی آمریکا بر مبنای نظرسنجی پیو

اما از منظر سیاست خارجی که عمده اولویت‌های مورد بحث در این نظرسنجی، چه در اختلاف‌نظرها و چه در اشتراک‌نظرها به آن مربوط است چند برداشت کلیدی وجود دارد:

1- عمده رسانه‌های منتقد ترامپ به دنبال جذب دموکرات‌ها هستند. آنها دقیقاً بر مسائل اختلافی دست می‌گذارند مانند تقویت روابط با متحدان، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و خطرات روسیه. برجسته‌شدن این مسائل در نگاه هواداران حزب دموکرات نیز به نوبه خود ناشی از انتقادهای پیاپی سیاستمداران این حزب از دولت کنونی است که در سخنرانی‌ها، توییت‌ها و طرح‌های ارائه‌شده در کنگره به چشم می‌خورد.

2- سه مورد از روابط سیاسی ایالات متحده با دولت‌های جهان یعنی پیوند ایالات متحده با متحدان غربی، مقابله با ایران و کاهش قدرت روسیه در زمره مسائل اختلافی قرار گرفته است. همین اختلاف نظر موجب بی‌ثباتی و سوءکارکرد دولت در هر سه مورد شده و فرصتی را فراهم کرده تا اولاً ابتکار عمل در روابط دوستانه ایالات متحده به تدریج در دست اروپا قرار گیرد و ثانیاً ابتکار عمل در روابط خصمانه نیز به دست مسکو و تهران بیافتد.

3- تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی تنها موضوعات در سیاست خارجی هستند که هنوز هم اکثریت هواداران هر دو حزب بر لزوم مقابله با آن تأکید دارند. بنابر این اگر ترامپ بخواهد در سیاست خارجی خود هزینه گزافی متحمل شود، فی‌المثل به یک کشور حمله کند، باید توجیهی مرتبط با مقابله با این دو تهدید بتراشد. اگر اکنون بسیاری از رسانه‌ها عقب‌نشینی ترامپ از سوریه را موجب تشدید خطر داعش معرفی می‌کنند و اگر خود او مدعی می‌شود ایالات متحده داعش را شکست داده و دیگر می‌تواند خارج شود، دقیقاً به همین دلیل است که می‌دانند مردم آمریکا بر این کلمات حساس‌اند.

4- دموکرات‌ها بسیار بیش از جمهوری‌خواهان به دنبال تقویت پیوندهای سیاسی با متحدان هستند (70 در مقابل 44) و در آن سو، جمهوری‌خواهان بیش از دموکرات‌ها به بهبود تراز تجاری ایالات متحده با شرکا که اتفاقاً عمده آنها همان متحدان هستند باور دارند (54 به 33). این مسأله نشان می‌دهد رویکرد دموکرات‌ها به کشورهای غربی عمدتاً سیاسی است و رویکرد جمهوری‌خواهان، عمدتاً اقتصادی.

5- مسائلی که در میان اشتراک نظر هواداران دو حزب در حوزه سیاست خارجی قرار دارد و اگر چه مورد تأیید اقلیت است اما فاصله زیادی تا کسب نظر اکثریت ندارد، می‌تواند با برنامه‌ریزی رسانه‌ای یکی از دو حزب یا تلاش‌های سیاسی دولت به یکی از دغدغه‌های اصلی در افکار عمومی تبدیل شود. از جمله این مسائل پیشبرد منافع اقتصادی در خارج، مقابله با نسل‌کشی و نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر و محدودسازی چین و کره شمالی است.

منابع

http://www.people-press.org/2018/11/29/conflicting-partisan-priorities-for-u-s-foreign-policy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان