بی رغبت کردن پشه‌ها به خون انسان از طریق داروهای رژیمی

گروهی از دانشمندان دانشگاه راکفِلِر در شهر نیویورک، ابزارهایی را ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود پشه‌ها احساس پر شدن بکنند و دیگر نیش نزنند

بی رغبت کردن پشه‌ها به خون انسان از طریق داروهای رژیمی

محققان روشی برای کاهش تشنگی به خون در پشه‌ها، جلوگیری از نیش پشه‌ها و جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی که از طریق پشه‌ها منتقل می‌شوند مانند تب زرد، زیکا، تب دنگی، مالاریا و چیکنگونیا، پیدا کرده‌اند. نتایج این تحقیق در مجله “سلول” منتشر شده است.

گروهی از دانشمندان دانشگاه راکفِلِر در شهر نیویورک، ابزارهایی را ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود پشه‌ها احساس پر شدن بکنند و دیگر نیش نزنند. در مرحله اول، تیم تحقیق در مطالعه خود از پشه‌های Aedes aegypti  استفاده ‌کردند که انتقال دهنده بسیاری از بیماری‌های ذکر شده در انسان‌ها هستند. آنها توضیح دادند که جنس ماده این گونه‌ها، به خون انسان جذب می‌شوند، زیرا برای تخم‌گذاری خود نیاز به یک پروتئین از خون انسان دارند. آنها توضیح می‌دهند: هنگامی که این پشه‌ها از خون ما انسان‌ها تغذیه کنند، دیگر میلی به مصرف وعده دیگر در آن روز ندارند.

برای آزمایش، این گروه به چند پشه ماده محلول شوری دادند که حاوی داروی رژیمی بود که برای درمان اضافه وزن در انسان‌ها استفاده می‌شود. آنها متوجه شدند که پشه‌ها پس از تغذیه این داروی رژیمی، اشتهای خود را به سرعت از دست دادند. آنها حتی برای فریب و باز کردن اشتهای پشه‌ها، از یک جوراب با بوی بدن انسان استفاده کردند، چرا که اکثر پشه‌ها به بوی عرق انسان‌ها علاقه دارند. اما در این آزمایش حشرات هنوز علاقه مند نبودند.

سپس، تیم مطالعه به گیرنده‌های نوروپپتیدی پشه‌ها نگاهی انداختند و متوجه شدند که یکی از داروها، این گیرنده‌ها را خنثی کرده و باعث می‌شود که پشه‌ها به بو‌ها بی‌توجه و بی‌علاقه شوند. با استفاده از این دانش، تیم تحقیق توانست که مکان این گیرنده‌های عصبی را تشخیص دهد و پشه‌ها را کنترل کند تا به خوردن خون بی‌علاقه شوند.

نویسنده ارشد مطالعه، Leslie Vosshall، سرپرست آزمایشگاه نوروژنتیک و رفتار در دانشگاه راکفِلِر آمریکا گفت: “ما برای مقابله با حشراتی که بیماری‌ها را پخش می‌کنند، ایده‌هایی داریم که کاملا یک روش جدید برای نحوه کنترل حشرات است. به علت مقاوم شدن حشرات در مقابل حشره‌کش‌ها، این ایده در معرض شکست است، ما راهی برای ساختن بازدارنده‌های بهتر نداشتیم و ما هنوز واکسن‌هایی نداریم که بتواند در برابر بیماری‌های بسیاری از پشه‌ها کارآیی داشته باشد.”

محقق مطالعه، خانم Duvall، گفت: تمرکز بر روی اشتهای پشه‌ها یک ایده عالی بود. او گفت که این کار پشه‌ها را از بین نمی‌برد اما رژیم غذایی آنها کنترل می‌شود. او گفت: “ما ایده‌های زیادی برای دور نگه داشتن حشرات در این زمینه داریم و همیشه در کنار این ایده‌ها، به استراتژی‌های تکمیلی نیز نیاز داریم.”

نویسندگان نتیجه گرفتند که این داروها می‌توانند مانع از گزیده شدن و تغذیه خون انسان‌ها شوند و پیشنهاد جدیدی برای کنترل بیماری‌های عفونی از طریق کنترل رفتار پشه‌ها باشند”. آنها افزودند که این مطالعه می‌تواند برنامه گسترده‌ای برای کنترل تغذیه خون بندپایانی باشد که هر ساله انواع بیماری‌ها را به صدها میلیون نفر انتقال می‌دهند.”

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان