رانندگان تاکسی، بیشتر مراقب خود باشید!

تقریبا ۶۵ درصد از رانندگان تاکسی متعلق به گروه سنی ۲۱-۴۰ ساله هستند. اکثریت (۵۹%) رانندگان تاکسی متعلق به طبقه پایین اقتصادی هستند

رانندگان تاکسی، بیشتر مراقب خود باشید!

خطرات کاری، یکی از علل اصلی نگرانی در صنعت رانندگی، به ویژه در رانندگان تاکسی بوده است. در این مطالعه قصد داریم به عوامل مختلفی مانند محیط کار، استرس و ویژگی‌های شخصیتی بپردازیم که می‌توانند به طور مستقیم بر سلامت فیزیکی و روحی رانندگان تاکسی تاثیر بگذارند.

تقریبا 65 درصد از رانندگان تاکسی متعلق به گروه سنی 21-40 ساله هستند. اکثریت (59%) رانندگان تاکسی متعلق به طبقه پایین اقتصادی هستند. 70% از رانندگان تاکسی روزانه بیش از 8 ساعت کار می‌کنند. 63% سابقه یک یا چند اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند. تراکم ترافیک (67٫1%) و همچنین خیابان‌های تنگ و تاریک (43%)، دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای بیش از حد (41%)، حرکات کستاخانه و رفتار رانندگان دیگر (42%) و آب و هوای بد (36%)، به عنوان عامل اصلی استرس‌زا گزارش شده‌اند. تقریبا 86% رانندگان تاکسی یک یا چند علایم بیماری داشتند. بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش، درد‌های اسکلتی و مفاصل و همچنین افسردگی، از بیماری‌های غالب رانندگان تاکسی است.

رانندگان در معرض تعداد زیادی از مشکلات سلامتی قرار دارند، زیرا محیط شغلی آنها پر سر و صدا و پر استرس است، همچنین بسیاری از رانندگان ساعت کاری مشخصی ندارند، در حالت و وضعیت بدی قرار دارند (پشت فرمان)، و معمولا رژیم غذایی ناکافی دارند. استرس در کار که بسته به ویژگی‌های شخصیتی رانندگان تشدید می‌شود، شرایط را بدتر می‌کند و به نوبه خود بر سلامتی رانندگان حرفه‌ای تاثیر می‌گذارد.

صنعت تاکسی کاملا متفاوت از مشاغل معمولی است؛ راننده دارای ساعت کاری مبهم است و درآمد روزانه‌اش متغیر است. به تازگی، محققان روش‌های یکپارچه‌ای را برای بهبود سلامت و ایمنی محیط کاری ترتیب داده‌اند. به این ترتیب اهمیت تحقیق در مورد سلامت و ایمنی محل کار در صنعت‌های غیر متعارف مانند تاکسی‌رانی، ممکن است در ارتقاء سلامت و ایمنی موثر باشد.

54% از رانندگان تاکسی، تاکسی خود را به صورت ماهانه اجاره می‌کنند، در حالی که 46% آنها تاکسی خود را دارند. از میان راننده تاکسی‌هایی که تاکسی خود را کرایه می‌کنند، 43% آنها می‌توانند تنها 30 تا 40 درصد درآمد ماهیانه خود را پس انداز کنند. همچنین 33٫5 % آنها می‌توانند 40 تا50 درصد درآمد ماهیانه خود را پس انداز کنند.

در یک سال اخیر، 46% جرایم رانندگی مربوط به رانندگان تاکسی بود. بیشتر جرایم به دلیل پارک کردن تاکسی در مکان‌های نامناسب بود (57 درصد).

تراکم ترافیک، بیشترین مشکل و محدودیت رانندگان تاکسی (67%) بود. مشکلات و محدودیت‌های دیگر شامل رفتار‌های بد پلیس‌های ترافیک و سایر رانندگان و شرایط جاده‌ای بود.

تاریخچه شخصی رانندگان تاکسی نشان داد که از 508 راننده تاکسی، اکثریت (67%)، رژیم غذایی مناسبی نداشتند.
42 % رانندگان تاکسی غذای خود را سر وقت می‌خوردند، در حالی که تایم ناهار 38% آنها روزانه تغییر می‌کرد.

51٫6% آنها روزانه 7-8 ساعت خواب داشتند، اما 48% آنها کمتر از 6 ساعت در روز می‌خوابند. 42٫5% آنها، عادت‌های روده‌ای نامنظم داشتند. 32% آنها به توتون و تنباکو اعتیاد داشتند، 28 درصد سیگاری و 23 درصد، الکلی بودند.

استراحت‌های هفتگی و ورزش در اوقات فراغت برای استراحت به بدن و ذهن ضروری است. اگرچه اکثریت رانندگان تاکسی (60%) استراحت آخر هفتگی داشتند، اما تنها 15% در فعالیت‌های اوقات فراغت حضور داشتند. از این 60% رانندگان تاکسی، 43% کار‌های خانه را انجام می‌دادند، 31% به فعالیت‌های سرگرمی مانند تلویزیون، سینما و رادیو مشغول بودند. همچنین فقط 12% رانندگان تاکسی در خواندن یا نوشتن شرکت داشتند. با این حال، بیشتر رانندگان تاکسی(91%)، در اوقات فراغت احساس آرامش می‌کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان