نکاتی ساده برای کنترل استرس و دستیابی به آرامش زندگی [قسمت سوم]

شاید استرس یکی از واقعیاتی باشد که در زندگی عادی وجود دارد؛ ولی مضطرب ماندن این‌گونه نیست

شاید استرس یکی از واقعیاتی باشد که در زندگی عادی وجود دارد؛ ولی مضطرب ماندن این‌گونه نیست. دکتر آلن الکین، مدیر و مسئول بخش کنترل اضطراب مرکز مشاوره شهر نیویورک می‌گوید: ما همیشه نمی‌توانیم بر روی اتفاقاتی که برایمان رخ می‌دهد احاطه داشته باشیم. بااین‌حال، این به‌آن معنا نیست که ما هنگامی‌که در یک وضعیت دشوار قرار می‌گیریم، باید برآشفته شویم و واکنشی توأم با ضعف، ناراحتی و دستپاچگی بروز دهیم. نگرانی بیش‌ازحد فقط یک مخاطره‌ی روانی نیست، بلکه به لحاظ فیزیولوژیکی نیز آثار مخربی بر روی مغز و سایر اندام‌های بدن دارد. هر چه انسان مضطرب‌تری باشیم، بیشتر در معرض سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهیم بود و بدن ما بیشتر میزبان بیماری‌های مزمن و تهدیدکننده خواهد بود، و درنتیجه کمتر زیبایی‌های زندگی را می‌بینیم و لذت کمتری هم از آن‌ها خواهیم برد. در ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.

نکته 6: برای لذت و آرامش وقت بگذارید

جدای از به عهده گرفتن مسئولیت و نگرش مثبت، شما با اختصاص دادن زمانی به خودتان، می‌توانید اضطرابتان را کاهش دهید. اجازه ندهید فشار و مشغله‌ی زیاد زندگی باعث شود فراموش کنید که باید به نیازهای فردیتان هم رسیدگی کنید. رسیدگی به خودتان امری ضروری است نه تجملی. اگر به‌طور منظم برای تفریح و تمدد اعصاب خود وقت بگذارید، در موقعیت بهتری برای مواجهه با عوامل استرس‌زا قرار خواهید گرفت.

زمانی را به فراغت و استراحت اختصاص دهید. در برنامه‌ی روزانه‌ی خود کمی وقت برای استراحت و تمدد اعصاب بگذارید و اجازه ندهید سایر کارهایتان با این زمان تداخل پیدا کنند. این زمانی است که شما می‌خواهید از تمام مسئولیت‌ها جدا باشید و کمی خود را بازسازی کنید.
هرروز کاری را انجام بدهید که از آن لذت می‌برید. اوقات فراغتتان را به کارهایی اختصاص دهید که شما را شاد می‌کنند. مثل رصد کردن ستاره‌ها، پیانو زدن یا دوچرخه‌سواری.
حس شوخ‌طبعی‌تان را حفظ کنید. قادر باشید حتی به خودتان هم بخندید. عمل خندیدن به بدن کمک می‌کند از راه‌های گوناگونی با استرس مقابله کند.
تمرین‌های آرامش‌بخش انجام دهید. فعالیت‌ها و تکنیک‌هایی از قبیل یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق، باعث افزایش احساس آرامش در بدن می‌شوند. آرامش دقیقاً نقطه‌ی مقابل حالت پرواز یا جنگ و استرس است. هم‌زمان با یادگرفتن و تمرین این تکنیک‌ها استرس شما کاهش خواهد یافت و ذهن و بدنتان آرام و متمرکز خواهد شد.

یک جعبه‌ابزار تسکین استرس درست کنید. در زیر فهرستی از کارها و چیزهایی که باعث می‌شود شما آرام شوید و بتوانید خودتان را مجدداً بازبیابید آورده شده است. سعی کنید هرروز یک یا چند فعالیت را انجام دهید، حتی در روزهایی که حالتان خوب است.

  • به پیاده‌روی بروید.
  • زمانی را در طبیعت بگذرانید.
  • به یکی از دوستان خوبتان زنگ بزنید.
  • با ورزش کردن تنش را از خود دور کنید.
  • دفتر وقایع روزانه‌تان را بنویسید.
  • یک حمام طولانی بگیرید.
  • شمع‌های معطر در اتاقتان روشن کنید.
  • یک فنجان چای یا قهوه‌ی گرم بنوشید.
  • با حیوان خانگی‌تان بازی کنید.
  • به باغچه رسیدگی کنید.
  • یک جلسه‌ی ماساژ بگیرید.
  • یک کتاب خوب بخوانید.
  • موسیقی گوش بدهید.
  • یک فیلم کمدی نگاه کنید.

نکته 7: زمانتان را بهتر برنامه‌ریزی کنید

برنامه ریزی زمانCredit: website-designs

ضعف در مدیریت زمان می‌تواند علت خیلی از اضطراب‌ها باشد. هنگامی‌که مقدار زیادی کار روی دوشتان است و در حال تعجیل برای حل‌وفصل کارها هستید، خیلی سخت است که آرامش و تمرکز داشته باشید. به‌علاوه شما متمایل خواهید بود همه‌ی کارهای سالمی که برای کنترل استرس باید انجام دهید را کنسل کنید. ازجمله اینکه فکر می‌کنید زمان کافی برای معاشرت با دیگران و خوابیدن به میزان لازم ندارید و خستگی در بدنتان خواهد ماند. خبر خوب اینکه شما با برداشتن یک سری قدم‌ها، به تعادلی سالم‌تر بین زندگی و کارتان خواهید رسید.

  • خود را بیش‌ازحد متعهد به چیزی نکنید. از برنامه‌ریزی برای انجام کارهای ردیف شده پشت سر هم در طول یک روز خودداری کنید. معمولاً کارها بیش از آن چیزی طول می‌کشند که ما تخمین زده‌ایم.
  • وظایفتان را اولویت‌بندی کنید. یک لیست از وظایفی که باید انجام دهید بنویسید و آن‌ها را برحسب اهمیت رده‌بندی کنید. ابتدا مواردی را انجام دهید که از اولویت بیشتری برخوردارند. اگر کاری دارید که انجامش برایتان ناخوشایند است آن کار را زودتر انجام بدهید. درنتیجه بقیه‌ی روز برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد بود.
  • پروژه‌های بزرگ را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اگر یک پروژه‌ی بزرگ فشار زیادی به شما وارد کرده، برای آن‌یک برنامه‌ریزی «پله به پله» داشته باشید. در هر مرحله زمانی یک گام قابل‌کنترل را بردارید نه اینکه بخواهید همه‌چیز را باهم انجام دهید.
  • به دیگران هم مسئولیت‌هایی را محول کنید. لازم نیست همه‌ی کارها را خودتان به‌تنهایی انجام بدهید، چه در خانه، چه دانشگاه و چه محل کار. اگر افراد دیگری هم می‌توانند از عهده کارها برآیند، چرا اجازه ندهیم این کار را بکنند؟ این‌طور شما مجبور نخواهید بود شاهد همه مراحل کوچک هم باشید و درنتیجه به استرس غیرضروری هم دچار نخواهید شد.

نکته 8: تعادلتان را با استفاده از یک شیوه زندگی سالم به دست آورید

علاوه بر ورزش منظم، چیزهای دیگری هم هست که کمک می‌کند نسبت به استرس مقاوم شوید.

  • رژیم غذایی سالمی را برای خود اتخاذ کنید. بدنی که تغذیه‌ی مناسبی داشته باشد برای مقابله با اضطراب آماده‌تر است. پس مراقب چیزهایی که می‌خورید باشید. روزتان را با خوردن یک صبحانه خوب شروع کنید و با وعده‌های غذایی مناسب در طول روز انرژی خود را بالا نگه‌دارید و ذهنتان را شفاف کنید.
  • میزان مصرف کافئین و شکر خود را کاهش دهید. درست است که کافئین و شکر به‌طور موقت حال شما را خوب می‌کنند، اما در بلندمدت باعث سقوط خلق‌وخو و انرژی شما خواهند شد. با کاهش مصرف قهوه، نوشابه‌های گازدار، نوشابه و تنقلات شیرین در رژیم غذایی، احساس آرامش بیشتری به سراغتان خواهد آمد و خواب بهتری هم خواهید داشت.
  • از مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر اجتناب کنید. خوددرمانی با الکل و مواد مخدر ممکن است راه گریز ساده‌ای باشد، ولی اثر کوتاه‌مدتی خواهند داشت. با مشکلاتتان با ذهنی روشن و باز مواجه شوید.
  • به‌اندازه کافی بخوابید. خواب کافی به ذهن و بدن شما سوخت می‌رساند. احساس خستگی باعث افزایش اضطراب می‌شود چراکه ممکن است شما به خاطر خستگی نتوانید منطقی و عاقلانه فکر کنید.

مقاله‌ی «10 نشانه خاموشی که نشان می‌ دهند شما بیش از اندازه استرس دارید» نیز مفید و خواندنی است. مطلب «نکاتی ساده برای کنترل استرس و دستیابی به آرامش زندگی[قسمت دوم]» را از دست ندهید.

منبع: rd ,helpguide

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر