بررسی وضعیت پرسپولیس و سپاهان پیش از نبرد حساس؛

برنامه‌های قلعه‌نویی-برانکو برای فرار از خستگی

پرسپولیس در شرایطی باید به مصاف سپاهان برود که شب گذشته دیدار برابر الاهلی را واگذار کرده و حالا باید بلافاصله خود را آماده دیدار حساس برابر سپاهان کند.

به گزارش "ورزش سه"، انجام بازی های فشرده یکی از معضلات سه تیم ایرانی حاضر در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا است و در این بین پرسپولیسی ها با توجه به اینکه در بازی های جام حذفی هم تا نیمه نهایی پیش رفته اند، بیش از دو تیم دیگر از این حیث تحت فشار بوده اند.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ شب گذشته در یک بازی نزدیک و در شرایطی که کیفیت خوبی ارائه دادند ولی در مجموع مقابل الاهلی عربستان مغلوب شدند و حالا باید برای دیدار حساس بعدی خود در رقابت های لیگ برتر برابر سپاهان آماده شوند که روز جمعه از ساعت 20:15 دقیقه در ورزشگاه آزادی آغاز می شود.

فشردگی و خستگی موضوعی بوده که بازیکنان سپاهان درمیکسدزون های خبری پس از بازی ها به آن بارها اشاره کرده اند. به همین دلیل با پوریا جراحی یکی از مربیان بدنساز حاضر در فوتبال ایران و همینطور صالح مصطفوی یکی از اعضای سابق کادر فنی کی روش و دستیار علیرضا منصوریان در استقلال هم صحبت شدیم تا بدانیم خستگی پرسپولیسی ها و استراحت بیشتری که شاگردان امیرقلعه نویی داشته اند، چقدر می تواند در تعیین برنده این بازی دخیل باشد.


پوریا جراحی در ابتدا توضیحات کاملی در این مورد ارائه کرده که در ادامه می خوانید.

سپاهان 4 روز بیشتر از پرسپولیس تمرین می کند


دو بحث در این زمینه داریم. آخرین بازی سپاهان 22 فرودین مقابل سایپا بوده و تا بازی مقابل پرسپولیس هشت روز فاصله دارد. پرسپولیس اما با الاهلی بازی کرده و 4 روز زمان دارد. یعنی تیم سپاهان 4 روز بیشتر زمان برای تمرین دارد. این تفاوت ایجاد می کند، ولی این تفاوت اینقدر نیست که تعیین کننده برنده یا بازنده بازی شود؛ مگر در شرایط خاص. اما نکته ای که وجود دارد، برنامه فشرده پرسپولیس در این لیگ است.

انجام 21 بازی در 100 روز بسیار فشرده است


سال جام جهانی سالی است که اساسا زود تمام می شود. سال گذشته برای فوتبال ایران هم همین بود و اوایل اردیبهشت تمام شد. این هم برای دادن فرصت بیشتر به تیم ملی است. این ها باعث شد که امسال هم فشردگی فصل گذشته را داشته باشد و جام ملت های آسیا هم داشتیم. بنابراین سه نماینده ایران در آسیا 21 بازی کردند که در سه ماه اتفاق افتاد؛ یعنی 15 بازی در لیگ و 6 بازی در لیگ قهرمانان آسیا. در 100 روز این سه تیم باید 21 بازی انجام می دادند. این رقم بسیار فشرده است.


موضوع زمان بیشتر برای استراحت سپاهان نیست


پرسپولیس در این بین جام حذفی را هم داشته و 22 یا 23 بازی داشته. تازه اتفاقی افتاده که مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا حذف شده؛ در غیر این صورت شرایط در صورت صعود نمایندگان ایران سخت تر می شد. این ها را توضیح دادم تا بگویم که فشردگی چالش اصلی پرسپولیس در این فصل بوده و نه فقط دیدار برابر سپاهان. موضوع اصلی زمان بیشتر برای استراحت سپاهان نیست، بلکه برنامه فشرده پرسپولیس است. باید این را هم بگویم که پرسپولیس در فصل جاری دو رباط داد؛ یعنی محمد انصاری و ماهینی. این تیم تا فینال رفته، محروم بوده، با 15،16 بازیکن رقابت کرده. این ها مسائلی بوده که پرسپولیس با آنها روبرو بوده و هیچ تیمی مثل آنها نیست. به این ها مسافرت های عجیب و غریب تیم های ایرانی را هم اضافه کنید.

ثابت شده که خستگی رابطه مستقیم با عملکرد دارد


با این توضیح می رویم سراغ اصل موضوع و این سوال که آیا سپاهان می تواند از این بهره ببرد؟ سپاهان می تواند تا حدودی از این موضوع بهره ببرد، اما تعیین کننده نتیجه بازی این نیست. از فشردگی می تواند با شروطی استفاده کند. ثابت شده که فشردگی تاثیر مستقیم برعملکرد دارد و باعث کاهش آن می شود. خستگی می آورد، مصدومیت می آورد، افت کیفیت در زمینه های تاکتیکی ، تکنیکی و روحی و روانی ایجاد می کند. این ها ثابت شده است.

پرسپولیس قبلا هم در این موقعیت بوده


چند نکته در مورد این بازی (سپاهان و پرسپولیس) وجود دارد. اما شما وقتی تیمی هستید که چندین سال است این فضا را تجربه می کنید و اولین مرتبه نیست، راه کارها را دارید. مثل یک مسیر پر پیچ و خم است که چند بار رفته اید. پرسپولیس بار اول نیست که با  فشردگی روبرو شده و اینقدر بحرانی نیست که باعث نگرانی هواداران شود. پرسپولیس قبلا هم در این موقعیت بوده و راه کارهایی وجود دارد.


راه کارهای مقابله با خستگی و بازی های پرفشار؟


یکی از راه کارها این است که از سیستم چرخشی برای استفاده از بازیکنان استفاده کند. وقتی شما به یک سوم انتهایی فصل می رسید و خستگی در تمام بازیکنان و تیم ها وجود خواهد داشت. نوع استراتژی بازی مهم است که برانکو راهش را بلد است. شما اگر بازی های اروپایی را هم ببینید، دست به بازی های فشرده در این مقطع نمی زنند. فقط در تک بازی ها می توانند این کار را بکنند و اگر این کار را بکنند، بازی 4 روز بعد را فدا می کنند. چون در این مقطع از فصل بدن دیرتر ریکاوری می شود.

برنامه های مربیان نتیجه بازی را تعیین می کند نه خستگی


فکر می کنم چیزی که تعیین کننده نتیجه بازی است، برنامه های مربیان است. این اختلافات اگرچه اثرگذار است ولی نمی تواند در نهایت تعیین کننده نتیجه بازی باشد. چون معمولا تیم ها بازی در این شرایط را یاد گرفته اند و می توانند از این شرایط بیرون بیایند.


سپاهان باید بازی پرفشار کند


اما سوال مهم اینجاست که آیا سپاهان می تواند از این چالش به نفع خودش بهره ببرد؟ بله؛ اگر سپاهان بازی را به سمت بازی پرفشار و فیزیکی ببرد و اگر پرسپولیس بخواهد مقابله کند، آن وقت است که سپاهان می تواند از این موضوع به نفع خودش استفاده کند. برای این موضوع یک نکته مهم است و سپاهان باید بداند که آیا این سطح از آمادگی برای ارائه این نوع بازی را دارد؟ این را فقط کادر فنی سپاهان می داند.

سپاهان باید پرسپولیس را خسته کند

 

البته نکته ای که باید نسبت به بازی روز گذشته پرسپولیس اضافه کنیم، این است که فشردگی بیش از حدی که روی پرسپولیس است، نمایان بود. پرسپولیس هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی خسته بود و این در نتیجه بازی تاثیرگذار بود. البته در بازی دیشب هم اگر یک سری اتفاقات نمی افتاد، اینگونه نمی شد. مثلا اگر دوم بازی را نمی زد، گل می خورد. پرسپولیس کیفیت بازی بدی نداشت، چون الاهلی هم با چالش فشردگی مواجه بوده است. نکته این است که آیا سپاهانی‌ها می توانند از این چالش پرسپولیسی ها استفاده کنند یا خیر؟ اینکه آیا می توانند فشار بازی را بالا ببرند و مثلا پرسپولیس که توپ ندارد، آنها را پرس کنند که آنها خسته بشوند و خودشان خسته نشوند. همینطور توپ را به راحتی از دست ندهند و پرسپولیس را خسته کنند.


در بازی پایاپای شانس پرسپولیس بیشتر است


 این استراتژی نیاز به آمادگی سپاهان دارد ولی اگر بتواند این کار را بکند، می تواند برنده بازی شود. اما اگر نتواند، شاهد بازی پایاپایی خواهیم بود و وقتی این اتفاق بیافتد تجربه پرسپولیس، هماهنگی مهره ها، جو ورزشگاه و شرایط خوبی که طی این سال ها دارد، می تواند باعث پیروزی این تیم شود.

در ادامه دیدگاه صالح مصطفوی را هم می خوانید.

این موضوع بستگی به شرایط دارد. بازی زیاد خوب است به یک شرط. به شرطی که شما بتوانید از 16 بازیکن استفاده کنید. اگر 16 بازیکن در یک سطح داشته باشید و بتوانید آنها را آماده نگه دارید بهترین حالت است ولی اگر نداشته باشید برای شما می شود آسیب. سال گذشته ربیع خواه، ماهینی و انصاری رباط پاره کردند. در پرسپولیس اما زیاد استفاده از بازیکنان مختلف را نمی بینیم و از نظر فیزیکی کفه ترازو را به نفع سپاهان می دهم. دو اصطلاح در این زمینه داریم. “فیت‌نس" که آمادگی جسمانی است و "فرش‌نس" که سرحال بودن و شادابی بدن است. من حسم این است که پرسپولیس از "فرش‌نس" مناسبی برخوردار نباشد، مگر اینکه شاهد چند تغییر نسبت به بازی های قبلی باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان