پرونده ویژه میزان/تخلف در اکران (۱)؛

لاجوردی: سینماداران حاضرند برای فروش بیشتر، هر فیلمی را اکران کنند/باید یک خانه تکانی بزرگ در بخش مدیریت فرهنگی صورت گیرد

کارگردان فیلم جشن تولد گفت: باورتان نمی شود اما برخی سینماداران امروز حتی حاضرند هر فیلمی را پخش کنند تا فروش بیشتری داشته باشند منتها قوانین جلوی آنها را گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، سال جدید سینمای ایران با اکران هفت فیلم سینمایی در قالب اکران نوروزی آغاز شد. رقابتی سخت که در میانه های راه تنها دو فیلم توانستند از آن جان سالم به در برده و فروشی مناسب داشته باشند.

حاشیه در اکران سال جدید جایی آغاز شد که فیلم سینمایی "رحمان 1400" بعد از نزدیک به یک ماه اکران و گذر از مرز 20 میلیارد تومان فروش توقیف شد. دلیل اصلی توقیف این فیلم عدم تطابق نسخه اکران شده و نسخه دارای مجوز بود. در همان ابتدا شورای نظارت و ارزشیابی اصلاحیاتی بر فیلم وارد کرد و تولیدکنندگان اثر موظف به اجرای اصلاحات شدند.

سینماداران حاضرند برای فروش بیشتر فیلم مبتذل اکران کنند/سینمای امروز اسبی افسارگسیخته است

اما بعد از یک ماه مشخص شد که فیلم روی پرده نسخه اصلاح نشده و غیرقابل قبول از سوی شورای ارزشیابی بوده است. مساله‌ای که در این میان مطرح می‌شود آن است که چگونه یک فیلم بعد از یک ماه اکران توسط ارزیابان شورا بازبینی نشده و حال که این اتفاق افتاده است آیا رسیدگی لازم نسبت به این کوتاهی رخ خواهد داد یا خیر.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، به سراغ عباس لاجوردی کارگردان ارزشی سینمای ایران و صاحب اثر تحسین شده «جشن تولد» رفته است تا نحوه ظهور و بروز چنین مشکلاتی در سینما و حوزه اکران را جویا شود.

عباس لاجوردی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در خصوص حواشی به وجود آمده در اکران فیلم  سینمایی "رحمان 1400" و اکران فیلم تایید نشده این اثر در سینما‌ها گفت: در سینمای امروز عدم نظارت صحیح بر آثار همواره وجود داشته و مهمترین مساله رانت و باندبازی شدیدی است که سینما را در خود گرفتار کرده است.

وی در همین راستا ادامه داد: فیلمی مثل «رحمان 1400» وقتی با این حجم از اکران در تمامی سانس‌ها و سینما‌ها اکران می‌شود، ولی فیلمی مثل "جشن تولد" که اثری کاملاً ارزشی و اولین فیلم درباره مدافعان حرم به بدترین شکل ممکن اکران شد. متاسفانه هر قدر هم که ما تلاش کردیم هیچ علاقه‌ای به پخش آثار ارزشی از سوی پخش کنندگان و سینماداران وجود نداشت.

سینماداران حاضرند برای فروش بیشتر فیلم مستهجن اکران کنند/سینمای امروز اسبی افسارگسیخته است//////////////////////شنبه

این کارگردان جوان سینما درباره مشکلات اکران آخرین فیلم خود تاکید کرد: من سوال دارم که در آن زمان نهادی مثل حوزه هنری چرا فیلم جشن تولد را پخش نکرد و گشت ارشاد 2 را برای اکران برگزید؟. آن زمان من گفتم که وظیفه دینی و شرعی نهاد‌های فرهنگی حمایت از آثار ارزشی است، اما چه اتفاقی افتاده که تمامی نهاد‌ها تنها به فروش فیلم فکر می‌کنند؟.

وی در همین راستا اضافه کرد: متاسفانه مسئولین فرهنگی ما وظیفه و ماهیت اصلی خود را فراموش کرده اند و از نظر من باید یک خانه تکانی بزرگ در بخش مدیریت فرهنگی صورت گیرد.

کارگردان فیلم جشن تولد فروش و دغدغه فروش آثار را معضلی بزرگ دانست و افزود: مسئولین فرهنگی و نهاد‌های این حوزه تنها به فروش و سود فیلم‌ها فکر می‌کنند در صورتی که به هیچ عنوان برای این اتفاق روی کار نیامده اند. برخی هم بهانه می‌آورند که ما باید حقوق کارمندان خود را بدهیم. سوال اینجاست که مگر نهاد‌های فرهنگی بودجه نمی‌گیرند که می‌خواهند پول خود را از فیلم‌های سخیف در بیاورند.

سینماداران حاضرند برای فروش بیشتر فیلم مستهجن اکران کنند/سینمای امروز اسبی افسارگسیخته است//////////////////////شنبه

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی ما نه تنها طی این سالها تولید ذائقه نکرده اند بلکه ذائقه درست و بنیادین جامعه را نیز از بین برده و به بیراهه کشانده اند. از نظر من مهمترین موضوع این است که مسئولین فرهنگی به جای دغدغه ارزشی و فرهنگی فکر و ذکرشان معطوف به منافع خودشان در آثار است.

این کارگردان درباره مشکلات فراوان آثار ارزشی در حوزه اکران تصریح کرد: باورتان نمی شود اما برخی سینماداران امروز حتی حاضرند هر فیلمی را پخش کنند تا فروش بیشتری داشته باشند منتها قوانین جلوی آنها را گرفته است.

وی سینمای ایران را اسبی افسارگیسخته دانست و اذعان کرد: اگر نسخه اصلا نشده فیلم "رحمان 1400" اکران می شود به این معنی است که هیچ نظارتی در ارشاد وجود ندارد.

سینماداران حاضرند برای فروش بیشتر فیلم مستهجن اکران کنند/سینمای امروز اسبی افسارگسیخته است//////////////////////شنبه

وی با اشاره به سخیف بودن بسیاری از آثار روی پرده اکران اضافه کرد: من واقعاً خجالت می‌کشم بعضی فیلم‌ها را با زن و بچه و خانواده‌ام ببینم. مردم وقتی به سینما رفته و با این فیلم ها روبرو می شوند اعتمادشان به صورت کامل از سینما و فیلمسازان از بین می رود و این اعتماد را به هیچ وجه نمی‌توان به جامعه باز گرداند.

این مستندساز سینما افزود: مدیران سینما باید در قبال وضعیت نابسامان امروز فکری درست انجام بدهند. مدیریت سینما این نیست که پشت یک میز بنشینیم. سینما نیازمند مدیر متعهد و انقلابی است. مسئولین فرهنگی سالهاست رسالت فرهنگی خود را فراموش کرده اند.

سینماداران حاضرند برای فروش بیشتر فیلم مستهجن اکران کنند/سینمای امروز اسبی افسارگسیخته است//////////////////////شنبه

وی با نقد حضور مسئولین فرهنگی در بخش فروش سینما اضافه کرد: مسئولین سینمایی به هیچ وجه نباید از آثار سینمایی سود مالی ببرند. وقتی سود مالی به آنها برسد سینما از مسیر اصلی خود خارج می شود. من نمی گویم فیلم کمدی نسازیم اما فیلمی بسازیم که کمی در حیطه اخلاق بوده و چیزی یاد دهد نه اینکه همه چیز را زیر سوال ببریم تا صرفاً مخاطب به خنده وادار شود.

لاجوردی خطاب به وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: من از وزیر ارشاد می پرسم که امسال این وزارتخانه روی چند کار ارزشی سرمایه گذاری کرده است. چرا همواره می‌گویند بودجه نداریم. آیا می گویند همان بودجه چه مقدارش برای آثار ارزشی استفاده می شود؟. معتقدم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه وزارت‌خانه خود را به آثاری تخصیص دهد که به اخلاق و ارزش در سینما و جامعه کمک کند و به جای گفتن اینکه در سینما رانت و باند داریم آن را حل کنید زیرا وظیفه شما همین است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان