اگرچه نام «محمدجواد آذری جهرمی» در لیست سه سیاستمدار پرطرفدار ایرانی در توییتر به چشم نمیخورد اما او بیشک فعالترین سیاستمدار کشور در این شبکهی اجتماعیِ خارج از دسترس است. ولی فعالیت مداوم در شبکههای اجتماعی مخصوصاً برای یک سیاستمدار بهایی هم دارد که جهرمی به شکل روزانه با آن روبهرو میشود؛ بهایی به نام مواجهه با خواستههای واقعی مردم.
بر اساس آماری که با بررسی در توییتر فارسی توسط «دیجیاتو» و «واکاویک»، سرویس پردازش هوشمند متن انجام شده است، وزیر ارتباطات در طول سال گذشته بیشتر از 153 هزار بار توسط کاربران توییتر فارسی منشن شده است. این منشنها یا به شکل توییتهای جداگانه بودهاند و یا در پاسخ به توییتی که خود وزیر ارتباطات ارسال کرده است. اما کاربران توییتر فارسی با این منشنها دقیقاً چه چیزی از وزیر ارتباطات میخواهند؟
67 درصد از این 153 هزار منشن به وزیر ارتباطات، پیرامون 4 موضوع فیلترینگ، تلگرام، شفافیت و حقالناس بوده است. بر اساس همین آمار میبینیم که حدود 30 درصد از منشنها به وزیر ارتباطات، مربوط به فیلترینگ است و آمارهای تحلیل شده نشان میدهد که گرایش احساسی غالب کاربران در این توییتها، 75 درصد منفی بوده است. در واقع کاربران توییتر فارسی در موضوع فیلترینگ، آذری جهرمی را تا حد زیادی مسئول میدانند در حالی که او بارها اعلام کرده است که تصمیمگیری در این حوزه، ارتباط مستقیمی با وزارت ارتباطات ندارد.
موضوع بعدی منشنها به وزیر ارتباطات، تلگرام بوده است که باز هم متاثر از موضوع اول یعنی فیلترینگ است. در این بخش که بیشتر از 18 درصد منشنها به وزیر را به خود اختصاص داده، گرایش غالب احساسی کاربران توییتر فارسی 87.5 درصد منفی بوده است.
جدیدترین توییت وزیر ارتباطات با هشتگ حقالناس. پس از اطلاعرسانی وزیر ارتباطات در مورد کمفروشی در شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بیانیهای اعلام کرد که تمام شرکتهای فعال در این حوزه کمفروشی داشتهاند. کاربران توییتر فارسی نسبت به موضوع حقالناس گرایش احساسی غالب مثبت معادل 81.75 درصد دارند.
اما عملکرد وزیر ارتباطات در دو موضوع «شفافیت» و «حقالناس» که به ترتیب 11.6 و 7.3 درصد منشنها را به خود اختصاص دادهاند، مثبت بوده و کاربران توییتر فارسی در هر کدام از این دو موضوع، گرایش غالب احساسی مثبت در حدود 80 درصد را داشتهاند. نکته مهم اینجاست که وزیر ارتباطات در میان دریافت بیشتر از 153 هزار منشن، به برخی از توییتها پاسخ نیز میدهد؛ هرچند عدهای عقیده دارند که پاسخهای وزیر جوان به کاربران توییتر، تاحدی گزینشی است.
گزارش «کاربران توییتر فارسی از وزیر ارتباطات چه درخواستهایی داشتهاند؟» یک بخش کوچک از گزارش جامعی است که فردا (18 اردیبهشت) در دیجیاتو منتشر خواهد شد. در گزارش جامع بررسی توییتر فارسی در سال 97، از میان 40 میلیون توییت فارسی، 1 میلیون توییت تاثیرگذار انتخاب شدهاند که گرایشها و ترندهای اصلی و استارتآپی توییتر فارسی در سال 97 را نمایان میکنند.