در «ستاد تبلیغات اقتصادی» چه می‌گذرد؟!

نمایش لاکچری_موزیکال مخالفت دولت با گرانی/ بین تَکرار می‌کنم، گرانی و سقوط کاپیتان چه ارتباطی هست؟

گرانی‌های موجود در بازار که به تحریم‌ها نیز بی‌ارتباطند؛ اتفاقی هستند یا شکل گرفته‌اند تا هیزم فتنه آینده باشند؟

سرویس سیاست مشرق - «گرانی» و عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات این روزهای ایران است که در نقطه تلاقی سیاست و اقتصاد ایفای نقش می‌کند.

وظیفه‌ای که مقامات و آگاهان کشور صراحتاً گفته‌اند بر عهده دولت است و تا دولتی‌ها نخواهند؛ اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد .[1]

مع‌الوصف اما درون دولت تراژدی‌های جالبی درباره این قضیه وجود دارد و مقامات قوه مجریه فضایی را در بحث نظارت بر قیمت‌ها پدید آورده‌اند که به هیچ وجه تداعی کننده مفاهیم خوبی نیست.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به تازگی و در تشریح محتوای آخرین جلسه این ستاد گفته است: در جلسه امروز ستاد چند موضوع از جمله آخرین وضعیت تنظیم بازار، قیمت ها در بازار، برخی کالایی که در این چند روز با افزایش قیمت مواجه شدند یا کاهش موجود در بازار، اجاره بها و مسکن، بحث خودرو، شکر، ماکارونی و تن ماهی مورد بحث قرار گرفت.

او می‌افزاید: همه دستگاه های متولی در این جلسه حضور داشتند هر کدام موظف بودند که نسبت به کنترل نهایی برای تامین مواد غذایی و کنترل قیمت ها و نظام توزیع توضیحاتی بدهند.

وزیر کشور همچنین با تأکید می‌گوید: این روزها عملیات روانی و جنگ رسانه ای مرتب از خارج به گونه ای القا می کنند که ضعف مدیریتی، عدم کنترل و نظارت ها به هم مرتبط هستند که خوشبختانه هنوز آثار افزایش تحریم‌ها و تصمیم هایی که آنها گرفتند در اقتصاد داخلی ما عملیاتی نشده است .[2]

این اظهارات وقتی در کنار سایر گفته‌های مقامات دولتی قرار می‌گیرد به روشنی نشان می‌دهد که آن مفاهیم ناخوب چیستند و چرا مخاطب این صحبت‌های مقامات دولتی می‌تواند احساس کند که با یک نمایش لاکچری موزیکال اما در واقع با یک تراژدی مواجه است؟!

*حرف‌های رحمانی‌فضلی را باور کنیم یا حرف‌های جهانگیری را؟! / دولتی که نظارت بر قیمت‌ها را کار درستی نمی‌داند

اظهارات رحمانی فضلی درباره توضیحات دستگاه‌های متولی نظارت بر قیمت‌ها و بی‌اثر بودن تحریم‌ها در اقتصاد کشور در حالی است که از ابعاد دیگر دولت خبرهای دیگر به گوش مردم رسیده است.

این اسحاق جهانگیری بود که چندی قبل در حاشیه دیدار خود از نمایشگاه کتاب تهران رسماً و علناً اعلام کرد که تشکیل یک سازمان عریض و طویل برای نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت آسان نیست و توان دولت (در بحث توزیع و نظارت کالاها) همین است که می‌بینید! ضمن اینکه به گفته او برخی اقتصاددانان نظارت بر قیمت‌ها را نیز کار درستی نمی‌دانند ![3]

در کنار جهانگیری البته رفتارهای برخی دیگر از وزرا و مقامات دولتی مدخل در امر قیمت‌ها نیز جالب توجه است...

گفته می‌شود نمایندگان برخی کمیسیون‌های اقتصادی مجلس از توضیحات این روزهای وزرا قانع نمی‌شوند. اما در ادامه این قانع نشدن اثری از یک اقدام تأثیرگذار هم نیست.

دو مقام وزارتخانه‌های صمت و مسکن نیز هنگام حضور در دو برنامه مختلف در تلویزیون که به منظور واکاوای چرایی گران شدن برخی اقلام خوراکی و مسکن پخش شد؛ صراحتاً تأکید کردند که طبق نظریات اقتصادی؛ قیمت‌ها را نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و دخالت دولت در بازار کار درستی نیست ![4]

و جالب آنکه تمام این رخدادها در گرماگرم انتشار خبر دستور روحانی مبنی بر برخورد با گرانی‌ها صورت پذیرفته‌اند.

تأکید رحمانی فضلی بر بی‌اثر بودن افزایش تحریم‌ها و آثار تصمیمات دشمن بر اقتصاد کشور نیز در حالی است که روحانی مدتی قبل در یک همایش صراحتاً اعلام کرده بود که گرانی قیمت گوشت قرمز به دلیل تحریم‌ها بوده است!

اگرچه کارشناسان هم با رحمانی‌فضلی موافق‌اند نه با آقای روحانی اما علت این رفتارهای پارادوکسیکال درون دولت همچنان برای مردم نامشخص است.

*شائبه همراهی دولت با مافیای ثروت / آیا گرانی‌های فعلی قرار است هیزم «فتنه اقتصادی» باشد؟

از پارادوکس‌های ماجرای پیش گفته که بگذریم اما عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها؛ شائبه‌هایی را در نزد سایر مقامات کشور ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا، از نمایندگان مجلس چندی قبل در یک نطق خود در مجلس گفت: بی تدبیری دولت در مهار گرانی شائبه همراهی دولت با مافیای قدرت و ثروت را تقویت می‌کند .[5]

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید هم به تازگی در یکی از جلسات عمومی صراحتاً به دولت اخطار داد و تأکید کرد که دولت باید از گرانی دست بردارد.

برخی محافل تحلیلی نیز از این می‌گویند که دولت بیش از آنکه نتواند؛ نمی‌خواهد بر قیمت‌ها نظارت کند.

از سوی دیگر، چندیست که تحلیل‌هایی در فضای عمومی کشور منتشر شده مبنی بر اینکه ستاد مشترک جریان سیاسی خاص، ایجاد یک «فتنه اقتصادی» بزرگ را طراحی کرده است که گرانی‌های فعلی بخشی از پازل این طراحی هستند.

فتنه‌ای که می‌خواهد کسانی از مردم را به بهانه گرانی‌ها به خیابان بکشاند و دست آخر نیز رخدادهایی مثل آتش زدن پرچم را موجب شود و همانند سال 88 علیه ساختار کشور شعار بدهد.

هرچه باشد اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده پشت پرده تمام این رخدادها افشا خواهد شد و مردم خواهند فهمید بین تناقض‌گویی‌های رئیس ستاد تبلیغات اقتصادی و سایر مقامات دولتی، صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور درباره چرایی عدم نظارت بر قیمت‌ها، انتشار کلیپ سقوط کاپیتان از سوی مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری، اعتراض حجاریان به رخوت مردم در مقابل نظام [6] و «تَکرار می‌کنم» خاتمی چه ربط و ارتباطی وجود داشته است؟!

***

1_mshrgh.ir/957249

2_http://www.irna.ir/fa/News/83305363

3_mshrgh.ir/956398

4_mshrgh.ir/956398

5_mshrgh.ir/951782

6_mshrgh.ir/956746

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان