افزایش گرایش مردم هرات به استفاده از عرقیات گیاهی

شماری از استفاده کنندگان داروهای گیاهی می‌گویند که عرقیات داروهای گیاهی بخشی از طب سنتی قدیم است و استفاده از آنها در میان مردم از سال‌ها پیش تاکنون رایج است. تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۲۹۴۹۴

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،  شماری از استفاده کنندگان داروهای گیاهی می‌گویند که عرقیات داروهای گیاهی بخشی از طب سنتی قدیم است و استفاده از آنها در میان مردم از سال‌ها پیش تاکنون رایج است.

هم اکنون چند کارگاه تولید عرقیات در هرات ایجاد شده، که این کارگاه‌ها سبب گسترش باغات گل را نیز فراهم ساخته است. باغاتی که از آنها گل برداشت می‌شود، تا از عرق آن دارو برای درمان بیماری‌های مختلف تولید شود.

اینجا یکی از روستاهای هرات است که شماری از کشاورزان جهت جمع‌آوری گل از این باغات، مشغول کار هستند.

این کشاورزان گلهای جمع‌آوری شده را به یکی از مراکز تولید عرقیات انتقال می‌دهند، تا از عرق آن انواع دارو تولید گردد. گل‌های چیده شده پس از انتقال به کارگاه، از طریق دیگ‌هایی حرارت داده می‌شود و از آب حرارت دیده این گلها عرقیات سنتی تولید می‌شود.

در این کارخانه علاوه بر استفاده از گل، از ده‌ها گیاه خودرو، دشتی، کوهی و طبیعی جهت تولید بیش از 50 نوع عرقیات استفاده می‌شود.

استفاده زیاد این داروها توسط مردم طی سال‌های اخیر سبب رشد کارخانه‌ها و تولیدی‌های داروهای گیاهی در هرات شده و فروش عرقیات گیاهی در این ولایت رونق یافته است.

مصرف عرقیات و داروهای گیاهی و سنتی در افغانستان سابقه‌ای چندین هزار ساله دارد.

شماری از استفاده کنندگان این عرقیات می‌گویند واردات بیش از حد داروهای شیمیایی باعث شده تا داروهای سنتی به فراموشی سپرده شود و اکنون با ایجاد چند کارخانه تولید این عرقیات در هرات دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

هرچند مصرف داروهای گیاهی به اعتقاد پزشکان، عوارض نهفته‌ای دارد که برای مردم مشخص نیست، اما شماری از پزشکان طب سنتی بر این باورند، که مصرف داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیائی تاثیر مثبتی دارد.

عرقیات گیاهی از سال‌ها پیش تاکنون به‌صورت قاچاقی از کشورهای همسایه افغانستان وارد می‌شود.

هرچند کارخانه‌داران عرقیات در هرات می‌گویند، قادر هستند عرقیات مورد استفاده هرات و سایر ولایات افغانستان را تامین نمایند اما تاکید می‌کنند که عدم اجرای 40 درصد محصول از سوی گمرک این کشور، و قاچاق وارداتی این عرقیات به کار آنها آسیب زده است.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان