با پرداخت بیش از یک چهارم بدهی بغداد به تهران

وزیرنیرو: عبارت روستای بدون آب و برق از قاموس کشور حذف می شود

تهران- ایرنا- وزیر نیرو گفت: در طول دولت های نهم و دهم، بطور میانگین هر سال ٢٩٣ روستا آبرسانی می شد، در حالی که فقط در سال ۱۳۹۵ تعداد ٢ هزار و ۹۵۸ روستا( یعنی بیش از کل سال های دولت نهم و دهم) از نعمت آب سالم و پایدار بهره مند شدند.

وزیرنیرو: عبارت روستای بدون آب و برق از قاموس کشور حذف می شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید چیت چیان» امروز (سه شنبه) در آئین خدمت رسانی آب و برق به روستاها، افزود: در دولت یازدهم پنج هزار و ٢٠٠ روستا با جمعیت چهار میلیون نفر از نعمت آب برخوردار شدند.
وی ادامه داد: در سال ٩٢ تعداد 476 روستا، در سال ٩٣ تعداد ٨٢٣ روستا، در سال 94 تعداد ٩٣٢ روستا و در سال 95 تعداد ٢ هزار و 958 روستا آبرسانی شد.
وزیر نیرو افزود: این در حالی است که آمار آبرسانی در سالهای ماقبل از دولت یازدهم، نشان می دهد در سال 1385 تعداد 175 روستا، در سال 1386 تعداد ١٨٩ روستا، در سال 1390 تعداد 580 روستا و در سال 1391 تعداد 415 روستا آبرسانی شدند.
وزیر نیرو اضافه کرد: در نتیجه آبرسانی به روستاها، جمعیت در روستاها تثبیت شد و افرادی نیز که در سالهای گذشته مهاجرت کرده بودند به روستای خود بازگشتند؛ سطح سلامت و بهداشت روستائیان ارتقا پیدا کرد؛ 59 هزار شغل مستقیم ایجاد شد و همچنین آب مورد نیاز صنایع کوچک روستایی نیز تامین شد.
وی وعده داد که تا مردادماه امسال، 786 روستای دیگر با جمعیت 577 هزار نفر از آب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.
وزیر نیرو اضافه کرد: تا قبل از این دولت، در بعضی از روستاها هیچ گاه شبکه آبرسانی سالم و مطلوب اجرا نشده بود؛ در بعضی روستاها شبکه های آب اجرا شده بود اما یا فرسوده و یا در نتیجه خشکسالی ها، منابع تامین آب آنها قطع شده بود.
وی ادامه داد: در آن شرایط، مردم مجبور بودند برای تامین آب دَبه های آب را بردارند و برای تامین آب، چهار پنج کیلومتر راه بروند؛‌ آن هم آبی که اطمینانی از سلامت آن نبود؛ یا اینکه هر هفته یک بار یا نهایتا دو بار یک تانکر به روستاها برود و آب مورد نیاز چند روز آنها را در بشکه ها و منبع ها بریزد.
چیت چیان اضافه کرد: در چنین شرایطی بهداشت مردم در مخاطره قرار گرفت و برخی از روستاها نیز در چنین شرایطی خالی از سکنه شد و اهالی آن به شهرها مهاجرت کردند.
وزیر نیرو ادامه داد: در سازمان ملل در خصوص تامین آب شرب مردم بیان شده است که انسان ها پنج حق در مورد تامین آب دارند که حاکمیت موظف است آب کافی، سالم، گوارا و قابل دسترس و مقرون به صرفه را برای مردم تامین کند.
وی افزود: با این حال، ما به این سند اکتفا نکردیم و هدفی بالاتر را تعیین کردیم که این استانداردها حتی در دورترین نقاط کشور نیز رعایت می شود.
چیت چیان اضافه کرد: در زمان استقرار دولت یازدهم‌، در بودجه سال 1392 هیچ ردیفی به آبرسانی روستایی اختصاص نداشت و چند سال هیچ ردیفی برای این بخش در نظر گرفته نمی شد؛ تنها منبعی که در اختیار بود، منبع شورای برنامه ریزی استانها و دوم تبصره ای از عوارض آب شهرها بود که برای آبرسانی روستاها استفاده می شد و خیلی ناچیز بود.
چیت چیان با اشاره به تغییر این روند در نخستین بودجه دولت یازدهم، گفت: در نخستین بودجه دولت یازهم (بودجه 1393) سه هزار میلیارد ریال در قالب یک ردیف خاص برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شد و با همراهی مجلس تصویب شد؛ در سال 1394 و 1395 نیز روندی صعودی به خودو گرفت و در بودجه امسال (1396) این رقم به یازده هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
وی گفت: پارسال 2 هزار و 800 فقره قرارداد با پیمانکاران برای اجرای پروژه های آبرسانی امضا شد؛ در سالهای 93 و 94 نیز 860 قرارداد با پیمانکاران به امضا رساندیم؛ به عبارتی دیگر در دولت یازدهم 366 قرارداد با پیمانکارن در زمینه آب امضا شده است؛ در خلال این همکاری ها، بیش از 11 هزار کیلومتر لوله گذاری آب انجام شده است و در کنار این لوله گذاری ها، ایستگاه های پمپاژ و سامانه های آب شیرین کن احداث و به بهره برداری رسید.

** همه روستاهای بالای 10 خانوار برقدار شدند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های وزارت نیرو در حوزه برقرسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: بخش برق از بخش های پیشرو و پرافتخار ما است؛ در سال 1395 وزارت نیرو متعهد شد همه روستاهای بالای 10 خانوار را از نعمت برق کاملا برخوردار کند.
چیت چیان اضافه کرد: برای اجرای این امر، به مرکز آمار مراجعه کردیم و کل روستاهای کد دار بالای 10 خانوار را شناسایی کردیم؛ ابتدا 580 روستا شناسایی شد و سپس این تعداد به 623 روستا با 9 هزار و 245 خانوار رسید که همه آنها از نعمت برق برخوردار شدند.
وی ادامه داد: در جریان این برنامه، یک هزار و 763 کیلومتر شبکه فشار متوسط و 341 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین 790 دستگاه ترانسفرماتور نصب شد.
وزیر نیرو در این ارتباط اضافه کرد: این روستاها، روستاهایی با راه های صعب العبور بودند؛ آنها پراکندگی زیادی داشتند و طول خط آنها بسیار طولانی بود؛ برای انتقال تجهیزات به برخی از این روستاها از هلی کوپتر استفاده کردیم، در برخی مناطق از حیوانات ببارکش و حتی در بعضی مناطق تجهیزات روی دوش افراد گذاشته و حمل می شد؛ بعضی مناطق حتی از سنگ نوردها برای توسعه شبکه برق استفاده کردیم.
وی با ارایه گزارش عملکرد دولت یازدهم در برقرسانی به روستاها گفت: در دولت یازدهم، یعنی از نیمه دوم سال 1392 تا پایان سال 95، 2 هزار و 152 روستا با جمعیتی بیش از 32 هزار نفر برقرسانی شد؛ برای اجرای این پروژه ها، 2 هزار و 750 میلیارد ریال هزینه شد.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برخی از نقاط امکان توسعه شبکه برق نبود گفت: برای تامین برق این روستاها از انرژی های خورشیدی استفاده کردیم؛ در دولت یازدهم 117 روستا با انرژی خورشیدی برقدار شد که با 100 روستایی که از گذشته به انرژی خورشیدی مجهز شده بودند، تعداد روستاهای برقدار از طریق انرژی های خورشیدی به 217 روستا افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، آئین خدمت رسانی آب و برق به روستاها صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و همچنین اقوام مختلفی از روستاهای ایران - که با لباس های محلی خود حاضر شده بودند – در سالن اجلاس سران برگزار شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام**٩١٨٩**9132**1561**خبرنگار: اسماعیل داودی**انتشار:مژگان توانا
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر