مذاکرات اتحادیههای کارگری با صاحبان سرمایه برای تعیین نرخ دستمزدها، از ابتدای انقلاب صنعتی امری مرسوم در اروپا بوده است و طرفین همواره با توافق بر سر این مسائل، مشکلات حین تولید را برطرف میکنند. در حال حاضر در فرانسه نیز مذاکرات مابین اتحادیههای کارگری و شرکتهای رنو و پژوسیتروئن بر سر میزان دستمزد و ساعات کار کارگران در جریان است و دو طرف مایل هستند تا به توافقی برای سه سال آتی دست پیدا کنند، اما سختگیرانه تر شدن استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا، این مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده و به خصوص اتحادیههای کارگری نگران هستند که مبادا امتیازات کسب شده توسط آنها از سوی شرکتهای خودروسازی، لغو گردد. این مذاکرات از اوایل ماه سپتامبر آغاز شده و قرار است هفته آینده ادامه جلسات آن در دفتر مرکزی پژوسیتروئن ادامه یابد.
یکی از مهم ترین موارد نگرانی اتحادیههای کارگری، تلاش اتحادیه اروپا برای گسترش صنعت تولید خودروهای برقی است. به گفته اتحادیهها، این تلاشها موجب خواهد شد که خطوط تولید خودروهای درون سوز به مرور بسته شده و کارگران با مشکل بیکاری روبرو شوند. از سوی دیگر، شرکتهای خودروسازی نیز حساب ویژهای بر روی توافقات خود با اتحادیههای کارگری باز کردهاند، چرا که نتیجه این مذاکرات تضمین کننده سود کارخانهها خواهد بود. قوانین جدید اتحادیه اروپا، تمامی توافقات بر سر حقوق و مزایا را برهم زده و پژو خواهان آن شده که در دور بعدی مذاکرات، طرفین بر سر انتقال انرژی و حرکت از موتورهای درون سوز به موتورهای برقی صحبت کنند.
در واکنش به این مساله، رنو اعلام کرد که نمیخواهد در خصوص گفتههای پژو اظهار نظر کند. رقیب فرانسوی رنو نیز از این فرصت استفاده کرده و اعلام کرد امیدوار است بتواند به خوبی سهم رنو را در مذاکرات به خودش اختصاص دهد. اکثر اتحادیههای کارگری فرانسوی در سالهای 2013 و 2016، به علت رکود اقتصادی اروپا و اقدامات ریاضتی منطقه پولی یورو، حاضر شدند توافقات قبلی را بدون تغییر اجرایی کنند، اما اکنون و با بهبود شرایط اقتصادی، آنها خواهان یک توافق جدید هستند. تولید قطعات مربوط به خودروهای الکتریکی، به دانش و مهارت جدیدی نیاز دارد و به همین دلیل، کارگران ماهر در امر تولید خودروهای درون سوز، دچار مشکل خواهند شد. ماریا کاسولی، رئیس اتحادیه Force Ouvriere مذاکرات جدید را قله کوه یخ نامید و اعلام کرد قرار است نقشه کار در فرانسه بازنویسی شود. خودروهای برقی همچنان نسبت به خودروهای درون سوز میانگین قیمت بالاتری دارند و میزان تقاضای بازار برای این خودروها، کاملا مشخص نیست. از سوی دیگر، تولید خودرو در اروپا به طور متوسط در حال کاهش بوده و به جز یک بازه کوتاه، شرکتهای خودروسازی روندی نزولی را در تولید طی کردهاند. با این وجود، سخنگوی اتحادیه CFTC نظری دیگر دارد و اعلام قوانین محیط زیستی اتحادیه اروپا را گامی رو به جلو میداند. او اعتقاد دارد گروه پژوسیتروئن اکنون در زمان سودآوری قرار دارد و مقررات جدید در زمان مناسبی وارد کار شدهاند تا عملکرد این گروه را بهبود بخشیده و نقشه راه را برای ما تعیین کنند.