لومیا ۵۲۰؛ برگی روشن از گذشته تاریک ویندوزفون

اگر از طرفداران ویندوز فون باشید و اسم آن را بشنوید، فارغ از این که چقدر دلتان برای این سیستم‌عامل تنگ بشود، بیشتر یاد لومیا ۵۲۰ می‌افتید

لومیا 520؛ برگی روشن از گذشته تاریک ویندوزفون

اگر از طرفداران ویندوز فون باشید و اسم آن را بشنوید، فارغ از این که چقدر دلتان برای این سیستم‌عامل تنگ بشود، بیشتر یاد لومیا 520 می‌افتید. این گوشی در زمان خودش، جزو پر فروش‌ترین دستگاه مبتنی بر ویندوز بود. درست زمانی که همگان انتظار داشتند استفاده از دستگاه‌های ویندوزی کاهش یابد، این گوشی کوچک یک تنه جور برادران بزرگتر خود را کشید. اما چه چیزی این گوشی 4 اینچی را تا این اندازه محبوب کرد؟

برای شروع مشخصات لومیا 520 را با هم مرور کنیم. این گوشی یک نمایشگر معمولی 4 اینچی از نوع ال‌سی‌دی دارد که رزولوشن آن برابر با 480 در 800 پیکسل است. پردازنده آن هم یک چیپست دو هسته‌ای یک گیگاهرتزی است و این گوشی «تنها» 512 مگابایت رم دارد. یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم روی قاب پشتی لومیا 520 قرار گرفته است. دوربین سلفی؟ خیر. فیلم‌برداری با رزولوشن بالا؟ خیر. قابلیت‌های ویژه؟ خیر. سیستم‌عامل؟ ویندوز فون 8.1.

این گوشی 100 دلاری که بعضی مواقع با چند تخفیف ویژه قیمتش به 50 دلار هم می‌رسید، به قدری روان کار می‌کرد که بیشتر گوشی‌های اندرویدی زمان خودش را کلافه کرده بود. برای مثال موتورولا Moto G که خود استاد ارائه بهترین امکانات با کم‌ترین قیمت بود، جلوی روانی این گوشی حرفی برای گفتن نداشت. یا مثلا گلکسی ایس 3 که 300 دلار قیمت داشت، پیش این لومیا 520 حکم یک پیرمرد فرتوتی را داشت که نیازمند عصا برای راه رفتن بود.

لومیا 520

این حجم از روانی سیستم‌عامل و تنها 512 گیگابایت رم، باعث شده بود که کاربرانی که انتظار چندانی از گوشی خود و قابلیت‌های آن ندارند به سراغ این گوشی خوش قیمت بروند. البته 512 مگابایت رم شاید لومیا 520 را در اجرای بعضی از برنامه‌ها ناتوان می‌کرد، اما حداقل مایکروسافت با برزورسانی‌های متعدد ویندوز فون، سعی داشت تا این محدودیت‌‌ها را به حداقل برساند.

البته مقدار کم حافظه رم، مانعی برای توسعه‌دهندگان خوش‌ذوق نشد و آن‌ها توانستند اندروید 7.1 را روی این گوشی اجرا کنند. آن‌ها حتی توانستند قابلیت Split Screen را نیز به نمایشگر 4 اینچی لومیا 520 بیاورند که در نوع خود بسیار کار جالبی بود. محبوبیت این گوشی آنقدر بالا رفت که مایکروسافت بعد‌ها لومیا 525 را به بازار عرضه کرد که تنها فرق آن با این گوشی در یک گیگابایتی بودن رم آن بود.

لومیا 520

لومیا 535 هم چندی بعد به عنوان جایگزین واقعی این گوشی به بازار آمد، ولی زمان عرضه آن، سیستم‌عامل ویندوز فون نفس‌های آخرش را می‌کشید. مایکروسافت با عرضه لومیا 535 آن‌طور که باید نتوانست موفق شود و مانند پدربزرگ این گوشی، در کمتر از یک سال 12 میلیون دستگاه به فروش برساند. هرچند که اگر توسعه‌دهندگان به این سیستم‌عامل پشت نمی‌کردند، ما الان شاهد لومیا 520 ‌های دیگری بودیم که میان‌رده‌های اندرویدی را به زانو در بیاورد.

لومیا 520 شاید دیگر جذابیت گذشته را نداشته باشد، زیرا گوشی‌های اندرویدی مناسب 100 دلاری پیدا می شوند (نوکیا 2.1 به تو نگاه می‌کنیم) که کاربری روانی نیز داشته باشند. اما برای کاربران کارکشته ویندوزفون فقط یک نام اهمیت دارد؛ لومیا 520.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر