به گزارش ایسنا به نقل از سی انان، داده های مربوط به موسسه " ادوب انالتیکس" نشان می دهد که تنها تا ظهر روز گذشته، شهروندان آمریکایی 4.2 میلیارد دلار خرید قطعی در حراجی های جمعه سیاه داشته اند که نیمی از این خریدها به صورت اینترنتی بوده است.
پیشبینی شده است که تا پایان حراج روز جمعه، در مجموع آمریکاییها 29 میلیارد دلار خرید انجام دادهاند که نیمی از این خریدها به صورت اینترنتی خواهد بود. انتظار میرود که در آمریکا میزان خرده فروشی در ماه نوامبر 2 درصد و در ماه دسامبر 6 درصد افزایش یابد. بسیاری از شرکت ها حراج خود را به مدت یک هفته ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر انجمن ملی خردهفروشی آمریکا پیش بینی کرده است که در مجموع بین 727.9 میلیارد دلار تا 730.7 میلیارد دلار خرید تا پایان هفته نخست ماه دسامبر صورت گیرد که 3.8 تا 4.2 درصد بیشتر از رقم ثبت شده در سال قبل خواهد بود.
طبق اعلام رویترز، تا پایان ساعت 10 صبح دیروز میزان تراکنش های مربوط به جمعه سیاه در انگلیس 12.5 درصد بیشتر شده است. روند افزایش فروش خرده فروشیها در انگلیس طی جمعه سیاه از سال 2013 همواره صعودی بوده است. تنها در سال گذشته 10 درصد بیشتر از سال 2017 فروش مربوط به جمعه سیاه ثبت شد.
از 195 کشور جهان، در حال حاضر جمعه سیاه در 129 کشور برگزار میشود. آن طور که شرکت علیبابا اعلام کرده است انتظار میرود در هنگ کنگ 38 میلیارد دلار فروش مربوط به حراجیهای جمعه سیاه صورت گیرد که 5 میلیارد دلار بیشتر از رقم ثبت شده برای سال قبل خواهد بود.
جالب است بدانید که اصطلاح جمعه سیاه ابتدا برای اطلاق به یک بحران مالی به کار رفته است: به گفته گاردین، دو معامله گر بورس وال استریت به نام های جیم فیسک و جی گولد در قرن نوزدهم تمام ثروت خود را به امید کسب سود کلان طلا خریدند اما در روز جمعه بیست و چهارم سپتامبر سال 1869، قیمت طلا در آمریکا شدیدا سقوط کرد و آن ها تمام دارایی خود را از دست دادند.
اصطلاح جمعه سیاه در سال 1966 برای تبلیغ یک حراج در یک مجله آمریکایی استفاده شد اما پس از آن در دهه 1980 به یک اصطلاح رایج برای حراجی های مربوط به عید شکرگذاری تبدیل شد.