وی افزود: پیشنهادی مطرح شد که از خانوادهها دلجویی کنیم. بنابراین به دیدار خانوادهها رفتیم و انتظاری که میرود این است که وقتی اتفاقی رخ میدهد و دل مردم را به درد میآورد باید تلاش شود و ساز و کاری فراهم گردد که از درد و آلام آنها بکاهد نه اینکه باعث رنجش بیشتر شود. بعد از اتفاقات این چنینی مسئله تشییع و دفن و مراسم این عزیزان نباید برای خانوادهها ایجاد مشکل کند و باید همه کمک کنند و تسهیلات فراهم کنند.
نوری بیان داشت: از آنجا که این جانباختگان شهید محسوب میشوند باید ساز و کارها از صدر تا ذیل فراهم شود. بعضی از خانوادهها گلایه داشتند که بعد از اتفاق به هر جا مراجعه میکردند جا برای دفن پیدا نمیشد. باید یک گروه تمام کارها را از صفر تا صد انجام دهد. امیدوار هستیم که بتوان برای این خانوادهها جبران کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بخش آتشنشانی و خدماتی که ارائه میدهد به دلیل فراوانی حوادث از موضوعاتی است که هم در صحن شورا و هم در گروههای مختلف بسیار به آن پرداخته میشود، افزود: فقط در مورد حریق که یکی از انواع حوادث است، 20 هزار مورد در سال 98، 21 هزار مورد در سال 97 و 27 هزار مورد در سال 96 گزارش شده است. هر چقدر این سازمان قویتر، مجهزتر و متخصصتر باشد میتواند با سرعت بیشتری خدمت رسانی انجام داده و ضایعات مالی و جانی را کاهش دهد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از لحاظ تعداد و پراکنش ایستگاههای آتشنشانی باید چند ایستگاه جدید احداث و ایستگاههای موجود بازسازی و بهسازی شود تا سرعت عملیات بیشتر شود.
نوری با اشاره به توافق نامهای که بین شهرداری و سازمان اورژانس منعقد شد، اظهار داشت: باید بتوانیم از ظرفیتهای اورژانس برای یک سری از خدمات، بیشتر استفاده کنیم. به دلیل ترافیک و محدودیتهای تردد استفاده از ظرفیتهای اورژانس میتواند به خدمترسانی مناسبتر در زمان طلایی حوادث منجر شود. در همه ایستگاهها استفاده از آمبولانس، موتورلانس، هلیکوپتر و بالگرد منجر به سرعت بیشتر خدمت رسانی میشود.
وی ادامه داد: اقدام دیگر که در هماهنگی بین حوزه آتشنشانی و خدمات شهری و حوزه شهرسازی و معماری صورت گرفت این است که از آنجا که تمام ساختمانها ملزم به استعلام از آتش نشانی هستند و چون این پروسه طولانی است، ساز کاری فراهم شده که مسئولیت تأیید ساختمانهای زیر 6 طبقه به عهده دفاتر خدمات الکترونیک و شهرداری مناطق باشد و سازمان آتش نشانی ضمن نظارت، ضوابط را ابلاغ کند. در واقع بازدیدها توسط دفاتر خدمات الکترونیک انجام میشود و آتش نشانی به صورت رندم آنها را بررسی میکند. اگر این اقدامات به رضایتمندی بیشتر مردم بینجامد حتماً رسیدگی به ساختمانهای با طبقات بیشتر هم به دفاتر خدمات الکترونیک سپرده میشود و فقط تایبد ساختمانهای بلندمرتبه به آتش نشانی سپرده خواهد شد.
25 سناریو برای منشاء بوی بد پایتخت مطرح است
عضو شورای شهر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر انتشار بوی بد در جنوب تهران گفت: یکی از انواع آلودگی بوی نامطبوعی است که در فضای شهر منتشر میشود. در این مورد باید منبع این بو را شناسایی کرد تا از انتشار آن جلوگیری شود. این بو یک بار در سال گذشته احساس شد و واکنش شهروندان را در بر داشت و چندین بار نیز در سال جاری.
وی عنوان کرد: بر مبنای گزارشهای ارائه شده و پیامهایی که به سامانه 137 میرسد، نارضایتی مردم از انتشار بو در زمانی گزارش میشود که وارونگی دما و رطوبت وجود دارد. طبق مطالعات دانشگاهها و حوزههای مربوط به شهرداری 25 سناریو مطرح شده که میتواند منشأ این بو باشد، از جمله وجود گاوداریهایی در جنوب تهران، کارخانجات تولید مواد شیمیایی به ویژه سولفور و مشتقات آن، فاضلاب، استفاده از مازوت در کارخانجات صنعتی و آرادکوه.
نوری تصریح کرد: قابل دسترس و راحت ترین سناریو وجود مجموعه آرادکوه است. مجموعهای که از دهه چهل فعالیتش را آغاز کرده و مربوط به امروز نیست. اگر آرادکوه عامل بوی بد باشد باید در طول سال نیز این بو استشمام شود و در خود همان محدوده قابل تحمل نباشد. برای اینکه بتوان نتیجه قطعی داد که کدام سناریو باعث دلیل اصلی انتشار این بوی بد است باید از طریق دستگاههای مربوطه اقدام شود. به همین منظور از شهرداری خواسته شد که دستگاه سنجش بو به کار گرفته شود تا منبع بو تشخیص داده شود. در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) و عوارضی مقداری این بو بیشتر احساس میشود که وجود دامداریها و کارخانجات یکی از سناریوهای قوی در این مورد است بنابراین باید صبر کنیم دستگاههای بوسنج به فعالیت بپردازند و منبع آن را مشخص کنند و سپس اقدام لازم در این مورد انجام شود.
رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در مورد تشخیص باغ یا غیر باغ بودن پلاکهای ثبتی که در صحن شورا انجام میشود نیز یادآور شد: یکی از اقدامات بسیار مؤثر و قابل دفاع شورای پنجم در راستای شفاف سازی این بود که موضوع باغات و سایر موضوعات را به جای اینکه در پشت درهای بسته بررسی کند به صحن شورا آورده و جلوی دید و نظر همه مردم و اصحاب رسانه مطرح کرد که در طول 20 سال فعالیت شورا این مسئله از شورای پنجم شروع شد.
نوری در ادامه افزود: در مورد مسئله مطرح شده دو حوزه داریم که به صورت کارشناسی و مسئولانه اقدام میکنند؛ کمیسیون ماده 7 که در 22 منطقه نمایندگی دارد و در سال گذشته استعلام تخریب و پایان کار 30 هزار پرونده در آن انجام شد. پروندههایی که مصداق آن باغ و زیر 200 متر باشد در کمیسیون ماده 7 که دبیرخانه آن در سازمان بوستان هاست توسط معاون شهرسازی و معماری، رئیس سازمان بوستانها و عضوی از شورا مورد بررسی قرار میگیرد. این پروندهها برای آمدن به صحن شورا از فاز دیگری که کمیسیون شهرسازی و معماری است میگذرند که در آنجا هم کار کارشناسی انجام شده و بررسی میکنند تا به صحن بیاید. میتوان گفت حدود 98 تا 99 درصد کار اصولی انجام میشود و اگر مشکلاتی پیش بیاید طبیعی است چون صحن شورا از طریق آرا رأی میدهد و بر اساس رأی اکثریت نتیجه حاصل میشود. بنابراین همه 21 نفر که دغدغه حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز را دارند و کمیسیون ماده 7 معاونت شهرسازی معماری و کمیسیون سلامت و محیط زیست تمام تلاششان را انجام میدهند تا این کار به نحو احسن در سلامت کامل انجام شود.
ساماندهی گورستانهای قدیمی پایتخت
وی در مورد اینکه چرا بعضی از پروندهها رأی باغ دارد و در صحن شورا تبدیل به غیر باغ میشود گفت: بعضی از پروندهها در گذشته با دقت و صحت مورد بررسی قرار نمیگرفتند. ما به عنوان نمایندگان مردم باید مدافع حقوق شخصی و عمومی مردم باشیم. بنابراین در صحت و سلامت آرای داده شده تردیدی نیست و به جرأت میتوان گفت 99 درصد از موارد کار اصولی و درست انجام شده است.
نوری در باره ایجاد گورستانهای جدید در تهران و سوالی که در این باره مطرح شد، خاطر نشان کرد: هر مکانی ظرفیتی دارد و قبل از پر شدن آن باید جایگزین آن پیش بینی و امکان سنجی شود. بهشت زهرا نیز در آیندهای نزدیک پرمیشود و از الان باید به فکر جایگزین آن در تهران باشیم.
این عضو شورا گفت: منطقی نیست که مردم برای تدفین امواتشان از شمال به جنوب و یا از شرق به غرب بیایند. بنابراین چند گزینه مورد بررسی قرار گرفته و در کمیسیون مربوطه مشاور گزارش میدهد و بعد از تصویب شورا اعلام میشود. فعلاً ظرفیت بهشت زهرا همچنان وجود دارد اما برای سالهای آینده باید به دنبال جایگزین برای بهشت زهرا در چند نقطه باشیم.
وی افزود: ساماندهی گورستان ها به خصوص گورستانهای اقلیتها در منطقه 14 که تاریخی و فرهنگی اند و افرادی از کشورهای مختلف که در جنگ جهانی کشته شدهاند در آن آرمیدهاند مورد تاکید شورای شهرتهران است. شهرداری تهران آنجا را ساماندهی خواهد کرد تا به عنوان فضای تفرج و عمومی استفاده شود.
41 پرونده تخلفات به شورا ارسال شده است
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مبارزه با فساد و تخلف از جمله موضوعاتی است که در شورای پنجم به جد دنبال میشود، گفت: انتظار این است که در جاهای مختلفی که تخلف صورت میگیرد و گزارشها و مستندات ارائه و به مرجع قضائی ارجاع میشود باید برخورد صورت بگیرد و اگر برخورد صورت نگیرد متخلفین تخلفات شأن را گستردهتر خواهند کرد.
وی ادامه داد: به عنوان نمایندگان مردم از رئیس قوه قضائیه انتظار داریم با توجه به بحثها و شعارهایی که مطرح کردند، گزارشاتی که سازمان بازرسی کل کشور در مورد تخلف در شهرداری در دورههای گذشته به مراجع قضائی ارائه دادند را بررسی کنند و پاسخ دهند. طبق گزارشها حدود 800 پرونده از تخلفات شهرداری در دوره گذشته به مراجع قضائی ارائه شده که تعدادی از آنها منع تعقیب گرفتند. همچنین 41 پرونده مجدداً توسط سازمان بازرسی کل کشور به شورا و شهرداری ارائه شده است. بنابراین انتظار داریم با این تخلفات برخورد شود و متخلف به جزای اعمال خود برسد. زمانی در جامعه عدالت برقرار میشود که از حقوق عامه دفاع شود.