با تلاش پژوهشگران کانادایی صورت گرفت

ارائه یک راهبرد جدید برای مقابله با عفونت‌های گیاهی

پژوهشگران کانادایی با بررسی منابع ژنتیکی، راهبرد جدیدی را ارائه داده‌اند که می‌تواند به مقابله با عفونت‌های گیاهی کمک کند.

ارائه یک راهبرد جدید برای مقابله با عفونت‌های گیاهی

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه تورنتو"(U of T) با موفقیت، نخستین راهبرد جدید را برای شناسایی منابع ژنتیکی مهمی آزمایش کرده‌اند که می‌توانند به مقابله با پاتوژن‌های گیاهی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها کمک کنند. این پاتوژن‌ها می‌توانند به عفونت مواد غذایی منجر شوند و به آنها آسیب برسانند.

"دیوید گاتمن"(David Guttman)، استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه تورنتو و از نویسندگان این پژوهش گفت: سالانه حدود 40 درصد از محصولات کشاورزی به خاطر وجود آفت‌ها و پاتوژن‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و ریزارگانیسم‌های بیماری‌زا از بین می‌روند.

پژوهشگران با تمرکز بر ژن‌های مرتبط با بیماری این پاتوژن‌ها و گزینه‌های دفاعی در دسترس، نه تنها بینش‌های جدیدی را برای نجات گیاهان از حملات بی‌رحمانه نشان دادند، بلکه روشی ابداع کردند که شاید روزی بتوان از آن برای محافظت از همه انواع محصولات غذایی استفاده کرد.

گاتمن ادامه داد: ما می‌خواستیم بدانیم چگونه گیاهانی که طول عمر نسبتا بالایی دارند، از خود در برابر پاتوژن‌های بیماری‌زا که به سرعت تکامل می‌یابند، دفاع می‌کنند، چرا هنگامی که گیاهان تحت حمله دائمی پاتوژن‌های متفاوت هستند، بیماری بسیار غیرمعمول است و چرا محصولات خانگی، بیشتر از محصولات وحشی مستعد حملات پاتوژن‌ها هستند.

گاتمن به همراه پروفسور "دارل دسووکس" (Darrell Desveaux)، از نویسندگان این پژوهش تلاش کردند تا با بررسی این موضوع که چگونه یک گیاه می‌تواند با حملات باکتریایی مقابله کند، به چنین سوالاتی پاسخ دهند. آنها ابتدا تنوع جهانی گروهی از پروتئین‌های پاتوژن را مشخص کردند.

دسووکس گفت: این پروتئین‌ها، نقش مهمی در بروز بیماری دارند زیرا با تکامل خود، توانایی پاتوژن‌ها را در حمله به میزبان خود و عفونی کردن آن افزایش می‌کنند. گیاهان، گزینه‌های دفاعی خود را در قالب گیرنده‌های ایمنی به کار می‌گیرند که می‌توانند این پروتئین‌های خاص را تشخیص دهند. اگر گیاه به گیرنده ایمنی خاصی مجهز باشد که پروتئین‌های پاتوژن را تشخیص می‌دهد، می‌تواند عفونت را متوقف کند.

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان