ویروس کرونا در مورچه‌خوار پولک‌دار شناسایی شد؛ حلقه مفقود انتقال کرونا به انسان

محققان با بررسی ژنوم پانگولین یا مورچه خوار پولک دار که غذای مورد علاقه برخی در آسیای شرقی است، به وجود دو گروه از ویروس های کرونا پی برده اند که با عامل بیماری کووید-۱۹ ارتباط تنگاتنگی دارند.

ویروس کرونا در مورچه‌خوار پولک‌دار شناسایی شد؛ حلقه مفقود انتقال کرونا به انسان

محققان با بررسی ژنوم پانگولین یا مورچه خوار پولک دار که غذای مورد علاقه برخی در آسیای شرقی است، به وجود دو گروه از ویروس های کرونا پی برده اند که با عامل بیماری کووید-19 ارتباط تنگاتنگی دارند.

شیوع روز افزون بیماری کووید-19 در دنیا ناشی از گونه جدید ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 است که ظاهرا منشا آن به یک بازار غذاهای دریایی در ووهان چین باز می گردد. هرچند خفاش ها به عنوان میزبان احتمالی SARS-CoV-2 شناخته شده اند اما واسطه ای که ویروس از طریق آن به انسان منتقل شده تا کنون ناشناخته باقی مانده بود و حالا محققان هنک کنگی از پانگولین یا مورچه خوار پولک پوست به عنوان متهم اصلی نام برده اند.

این تیم تحقیقاتی با توالی یابی متاژنوم پانگولین هایی که از قاچاقی ها ضبط شده بودند، به وجود ویروس هایی متعلق به دو زیر سویه از کرونا ویروس های مرتبط به SARS-CoV-2 پی بردند. کشف این سویه ها و شباهت فراوان آنها به عامل کووید-19 از احتمال میزبانی آنها از این ویروس ها و لزوم حذف این جانوران از زنجیره غذایی انسان حکایت دارد.

پانگولین

پانگولین در شرق آسیا نه تنها به عنوان غذا بلکه در طب سنتی هم کاربردهایی دارد با این حال محققان هشدار داده اند که برای جلوگیری از تکرار فاجعه کرونا در آینده فروش این حیوان باید کاملا ممنوع شود. دکتر «تامی لام»، متخصص دانشگاه هنک کنگ و سرپرست این پژوهش می گوید:

اگرچه نقش این حیوانات به عنوان واسط SARS-CoV-2 و دخیل بودن در پاندمی کنونی هنوز تایید نشده اما برای پیشگیری از وقوع بحرانی دیگر باید فروش آنها در بازارها به شدت ممنوع شود.

توالی کامل انتقال این ویروس مرگبار از میزبان اصلی (مثلا خفاش) به حیوانات دیگر از جمله پانگولین و در نهایت انسان هنوز یک راز باقی مانده اما ادامه تحقیقات می تواند از آن پرده بردارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر