سقوط یک دلاری نفت در پی تعویق نشست اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی به تاخیر افتادن نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس برای مذاکره در خصوص کاهش تولید در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و نابودی تقاضا، بیش از یک دلار کاهش پیدا کرد.

سقوط یک دلاری نفت در پی تعویق نشست اوپک پلاس

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 29 سنت معادل 3.8 درصد کاهش یافت و به 32 دلار و 82 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 66 سنت معادل 5.9 درصد کاهش پیدا کرد و به 26 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید.

قیمتهای نفت هفته گذشته تحت تاثیر امیدواری به انعقاد پیمان جدید محدودیت عرضه میان اوپک و متحدانش برای کاهش تولید حداقل 10 میلیون بشکه در روز با بزرگترین رشد هفتگی خود تاکنون روبرو شدند.

شاخصهای قیمت نفت در مارس تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا که تقاضا برای نفت را فلج کرد و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه، بزرگترین کاهش ماهانه خود تاکنون را رقم زده و 55 درصد سقوط کرده بودند.

تولیدکنندگان بزرگ نفت قرار بود روز دوشنبه دیدار کنند اما پس از مشاجره میان آنها در مورد مقصر ریزش قیمتهای نفت در ماه گذشته، این نشست به روز پنج شنبه موکول شد.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت "سی ام سی گلوبال مارکتس" در این باره اظهار کرد: تنها یک تاخیر در مذاکرات میان عربستان سعودی و روسیه باعث شد روند افزایشی قیمتها متوقف شود.

در این بین، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تهدید کرد اگر لازم باشد برای حمایت از صنعت نفت کشورش، روی واردات نفت تعرفه وضع خواهد کرد.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی اظهار کرد که حتی در صورت کاهش تولید 10 میلیون بشکه در روز، ذخایر نفت در سه ماهه دوم امسال به میزان 15 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهند کرد. وی از اقتصادهای ثروتمند جهان خواست درباره راههای گسترده تثبیت بازارهای نفت مذاکره کنند.

به گفته رابرت مک نالی، رییس گروه راپیدان انرژی، اقدام عربستان سعودی در به تاخیر انداختن انتشار قیمت فروش رسمی نفت خود نشان می دهد که این کشور پیش از توافق احتمالی با سایر تولیدکنندگان، مایل نیست بازار را از عرضه ارزان لبریز کند.

عربستان اعلام قیمت فروش نفت خود را تا جمعه به تاخیر انداخته تا نتیجه نشست اوپک و متحدانش در خصوص کاهش تولید مشخص شود.

بر اساس گزارش رویترز، سقوط تاریخی قیمتها باعث شده است تولیدکنندگان روند عرضه خود را محدود کنند. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به سوم آوریل 62 حلقه کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در پنج سال گذشته بود و شمار دکلها به 562 حلقه رسید که پایینترین حد از مارس سال 2017 بود. شمار دکلهای حفاری نفت که معیاری برای سنجش تولید آتی است، 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد. شرکت دولتی پتروبراس برزیل هم کاهش تولید خود را دو برابر کرده و به 200 هزار بشکه در روز رسانده که معادل شش درصد تولید این شرکت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان