۶ راهکار عملی برای بهبود سریع و چشمگیر کار و زندگی

این ۶ راهکار نه تنها زندگی شما را شادتر می‌سازند بلکه با پیروزی از آنها در امور کاری نیز  شاید افزایش بازدهی خواهید بود.

6 راهکار عملی برای بهبود سریع و چشمگیر کار و زندگی

این 6 راهکار نه تنها زندگی شما را شادتر می‌سازند بلکه با پیروزی از آنها در امور کاری نیز  شاید افزایش بازدهی خواهید بود.

کتاب‌های موفقیت در زندگی و کار به یکی از پرفروش‌ترین زمینه‌های صنعت نشر تبدیل شده‌اند و دلیل آن چیزی جز این نیست که در این دنیای شلوغ و پر تکاپو همه به دنبال راهی برای سر و سامان دادن به زندگی هستند. احتمالا شما هم از اینکه به اطلاعاتتان در این زمینه اضافه شود علاقه دارید اما نباید فراموش کنید که همه راه‌های بیان شده در این کتاب ها مستند یا علمی نیستند و در نتیجه ممکن است کارایی دلخواهتان را نداشته باشند.

در ادامه این مطلب 6 راهکار علمی را ارائه کرده‌ایم که اجرای آنها تنها چند دقیقه از وقت را شما می گیرد اما با تبدیل کردن آنها به عادات زندگی شادتری را تجربه کرده و در زمینه کاری هم شاهد افزایش بازدهی و موفقیت خواهید بود.

1. از دیگران قدردانی کنید

نام 5 نفر از همکارانتان که قدردان آنها هستید را یادداشت کنید. درباره کمک هایی که طی هفته گذشته به شما کرده یا رویدادهایی که در آن مشارکت داشته‌اند فکر کنید. کار بعدی شما این است که به هر روشی که ترجیح می‌دهید (ایمیل، پیامک، تماس تلفنی) با آنها تماس گرفته و از صمیم قلب احساس خود در مورد کمک‌های آنها را بیان کنید.

از نظر علمی شواهد بسیاری وجود دارد که در صورت تکرار این آیین طی 21 روز ذهن خود را به تفکرات مثبت عادت خواهید داد. این یکی از مهمترین روش‌ها برای جذب تفکرات مثبت است و طی 6 ماه شاهد اثرات قابل توجه آن خواهید بود.

2. در یادگیری از دیگران کوشا باشید

برخی از بهترین مکالمات در زندگی زمانی شکل می گیرد که شما در پی اطلاع از این هستید که دیگران چه کاری را با چه هدفی و چگونه انجام می‌دهند. افراد حرف زدن درباره خودشان را دوست دارند و اگر باهوش باشید کافی است به آنها علاقه خود به یادگیری از آنها را نشان دهید، آنوقت می بینید که چه برخورد خوبی با شما خواهند داشت. بدین منظور سه نفری را که به یاد گرفتن از آنها علاقه دارید، نشان کرده و حتی اگر شده به مدت نیم ساعت آنها را به صرف قهوه دعوت کنید. اینکار از شما تصویری بهتر ساخته و دیگران هم از آن استقبال خواهند کرد.

3. روی دیگران سرمایه‌گذاری کنید

مطالعات نشان داده که ذهنیت بخشنده منجر به خوشحالی می‌شود. بر اساس پژوهشی که با مشارکت 600 نفر صورت گرفته و در مجله «Greater Good» منتشر شد، خرسندی به وسیله میزان بخشش پول قابل پیش‌بینی است. هرچقدر شما بیشتر روی دیگران سرمایه‌گذاری کنید، خوشحال‌تر می‌شوید. این ارتباط میان هزینه‌های اجتماعی و میزان شادی حتی پس از در نظر گرفتن درآمد افراد نیز وجود دارد.

این نشریه علاوه بر این مطالعه، به نظرسنجی «Gallup World Poll» در طی سال‌های 2006 تا 2008 نیز اشاره داشته. این نظرسنجی نشان داد که مردم در 120 کشوری که در ماه قبل به خیریه کمک مالی کرده‌اند، رضایت بیشتری در زندگی خود دارند.

4. بجای مدیریت زمان، خودتان را مدیریت کنید

با مدیریت بهینه زندگی، وظایف و اولویت‌های خود می‌توانید به سوی بهره‌وری بالاتر، رضایت کاری بیشتر و همچنین تندرستی حرکت کنید. با این پنج روش به مطلوب‌ترین سطح خود مدیریتی دست پیدا کنید:

  1. چندین کار را به صورت همزمان انجام ندهید چرا که به گفته محققان، چنین کاری باعث آسیب به مغز می‌شود. اگر چنین رویه‌ای را در پیش بگیرید، تمرکز خود را از دست می‌دهید و کیفیت کارتان نیز کاهش پیدا می‌کند.
  2. جلسات را به موقع شروع کنید و به پایان برسانید. از موضوع اصلی جلسه دور نشوید و اجازه ندهید دستور جلسه نادیده گرفته شود.
  3. برای خود مرز تعیین کنید و در صورت نیاز به دیگران نه بگویید، با این کار از زمان باارزش خود محافظت می‌کنید.
  4. زمانی از روز که بیشترین بهره‌وری را دارید، شناسایی و انرژی خود را روی انجام مهم‌ترین کارها در همان زمان متمرکز کنید.
  5. از اقداماتی که باعث اتلاف وقت می‌شود، باخبر باشید. از جلسات بیهوده، شایعات و تماس‌هایی که شما را از کارتان دور می‌کنند، فاصله بگیرید.

5. بخشش را تمرین کنید

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که بخشش در محل کار تاثیر مثبتی روی ما دارد. در این مطالعه با مشارکت بیش از 200 کارمند مشخص شد که بخشش با افزایش بهره‌وری، کاهش غیبت و مشکلات روانی و جسمی کمتر مانند سردرد ارتباط دارد.

به گفته Greater Good، این تحقیق از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که آگاهی ما درباره پیامدهای احتمالی عدم رفع احساسات منفی پس از بحث و جدل در محیط کار را افزایش می‌دهد. اگر این افراد دیگران را نبخشند، به احتمال زیاد از سایر کارکنان دور می‌شوند، حس همکاری خود را از دست می‌دهند و رفتار پرخاشگرانه بروز می‌دهند.

6. از تهیه لیست وظایف دست بردارید

«ریچارد برانسون» میلیاردر مشهور و موسس «گروه ویرجین»،  اعتقاد دارد که شادی با انجام کارها بدست نمی‌آید و نباید به دنبال دلیلی برای شاید بودن گشت. از نظر وی به جای اینکه دنبال پولدار شدن، دکتر یا وزیر شدن باشیم کافی است لحظه‌ای نفس عمیق کشیده، دست از این تلاش‌ها برداشته و از بودن در کنار خانواده و دوستان شاد باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان