اثربخشی کوتاه‌مدت بازگشت ارز حاصل از صادرات بر نرخ دلار/ کنترل تورم و حجم نقدینگی‌ مقدم‌ بر کنترل بازار ارز است

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ مرتضی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت و بانک‌مرکزی این توانایی را دارند که نرخ ارز را کنترل کنند؟ گفت: مشابه با نرخ‌های دیگر در بازارهای مختلف می‌توانیم‌ به این موضوع با دو‌ رویکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت پاسخ بدهیم. 

وی افزود: در کوتاه‌مدت بله، بانک‌مرکزی می‌تواند با سیاست‌های‌ مختلف مثل بازارگردانی و بازی‌کردن با نرخ ارز روی کنترل قیمت آن اثر گذار‌ باشد، اما در بلندمدت تا زمانی که اقتصاد ایران چنین شرایطی را دارد بعید است که کنترل جدی میسر شود.

کاظمی ادامه داد: در اقتصادی که تورم‌های چند ده درصدی تجربه می‌شود، اساسا حرف از‌ کنترل نرخ ارز در بلندمدت حرف اشتباهی است. همانطور که تجربه کردیم در دهه‌های‌گذشته هرچند در کوتاه‌مدت بانک‌مرکزی‌ توانست روی نرخ ارز ‌کنترل داشته باشد اما در بلندمدت اتفاقا این کنترل‌ها باعث شده لطمات و تبعات جهش نرخ ارز بسیار بیشتر شود.

این کارشناس تاکید کرد: اجبار به صادرکنندگان برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات می‌تواند در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش باشد و نرخ ارز را کاهش دهد ولی در بلندمدت شاید تبعاتی داشته باشد.

وی در رابطه با آینده بازار ارز خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این بازار برای کوتاه‌مدت کار درستی نیست و یک عامل مهم در تعیین وضعیت آن بازارگردانی بانک‌مرکزی است ولی در بلندمدت تا زمانی که شرایط اقتصاد ایران به این صورت است و دولت درحال ولخرجی و سرکوب‌کردن کسب‌وکارها است، انتظار می‌رود همه نرخ‌ها از‌جمله نرخ ارز افزایش یابد. هرچند امیدوارم تغییر جدی در سیاست‌گذاری‌ها رخ دهد.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: پیشنهاد من به همه دولتمردان این است که بجای تمرکز بر کنترل و سرکوب کردن بازارها، به دنبال کنترل حجم نقدینگی، کاهش هزینه‌های‌دولت و اجرای سیاست‌های علمی و تجربه شده در دنیا به منظور کنترل نرخ ارز باشند زیرا سرکوب نتیجه‌بخش‌نخواهد بود و مبارزه با تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی از طریق اجرای سیاست‌های درست است که منجر به کاهش قیمت ارز و ثبات در این بازار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان