کدام خودروهای چینی ساخت داخل ارزش خرید دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان خودرو‌های چینی ساخت داخل محصولاتی همچون "SWM G ۰۱"، جک T ۸، "جک S ۳" و جیلی "GC ۶" قیمت معقول تری نسبت به دیگران دارند

کدام خودروهای چینی داخلی ارزش خرید دارند؟
 
فرادید؛ با افزایش چشمگیر نرخ ارز در طول 6 ماه گذشته، خودر‌های چینی ساخت داخل نیز همزمان با افزایش قیمت مواجه شدند. حالا جیلی GC6 تحویل کارخانه با 289 میلیون تومان، ارزان‌ترین خودروی چینی و تیگو 7 با 810 میلیون تومان گران‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از این افزایش قیمت با قیمت جهانی خودرو و با نرخ دلار 29 هزار تومان همخوانی ندارد.

به گزارش فرادید، مدیران خودرو که محصولات شرکت‌هایMVM و چری را در داخل کشور مونتاژ می‌کند، در هفته‌های اخیر قیمت محصولات خود را تا 27 درصد افزایش داده است.  

بر این اساس محصولات MVM از 63 میلیون و 900 هزار تومان تا 146 میلیون و 700 هزار تومان و محصولات چری از 100 میلیون و 300 هزار تومان تا 170 میلیون و 300 هزار تومان مشمول افزایش قیمت شدند که حکایت از افزایش 23 تا 27 درصدی در گروه محصولات MVM و افزایش 25 و 26 درصدی در محصولات گروه چری دارد.

این افزایش قیمت در حالی است که قیمت جهانی برخی از این خودروها، با نرخ جدید خودروسازان داخلی تفاوت چشم گیری دارد. در حال حاضر مدیران خودرو قیمت  کارخانه محصول "چری تیگو 7" را 810 میلیون تومان اعلام کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت جهانی این خودرو 20 هزار و 420 برچسب خورده است و با احتساب دلار 29 هزار تومانی قیمت خودرو 592 میلیون تومان تمام می‌شود؛ که نشان دهنده تفاوت قیمتی 218 میلیون تومانی است.

"چری تیگو 5" نیز در بازار‌های جهانی 18 هزار و 210 دلار قیمت دارد که قیمت تمام شده آن 528 میلیون تومان می‌شود، اما در حال حاضر این محصول با قیمت 641 میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان دهنده مابه التفاوت 113 میلیون تومانی قیمت خودروی ساخت داخل با قیمت جهانی این محصول است.

همچنین چری "آریزو 6" با قیمت 16 هزار و 740 دلار در جهان فروخته می‌شود که با احتساب قیمت دلاری آن به قیمت 485 میلیون تومانی می‌رسیم، اما مدیران خودرو در اقدامی عجیب این خودرو را با قیمت 697 میلیون تومان به خریدار تحویل می‌دهد که ما به التفاوت آن با قیمت جهانی خودرو 211 میلیون تومان است.

البته قیمت کارخانه‌ای دو خودروی جک S5 تولید گروه کرمان موتور و خودروی کاپرا تولید گروه بهمن خودرو نیز با قیمت جهانی آن‌ها تفاوت زیادی دارد. در حال حاضر جک S5 در بازار‌های جهانی 18 هزار و 490 دلار قیمت دلار که با احتساب دلار 29 هزار تومانی به عدد 536 میلیون تومان می‌رسیم، اما کرمان موتور با این خودرو را به تفاوت 133 میلیون تومانی به قیمت 670 میلیون تومان به فروش می‌رساند.  

همچنین کاپرا 10 هزار و 411 دلار قیمت خورده که قیمت این خودرو به ریال 301 میلیون تومان می‌شود. اما بهمن خودرو این محصول را با مابه التفاوت چشمگیر 173 میلیون تومانی به قیمت 475 میلیون تومان به مشتریان خود عرضه می‌کند.  
 
کدام خودروهای چینی داخلی ارزش خرید دارند؟

کدام چینی‌ها قیمت معقول تری دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان خودرو‌های چینی ساخت داخل محصولاتی همچون "SWM G01"، جک T8، "جک S3" و جیلی "GC6" قیمت معقول تری نسبت به دیگران دارند.  

در حال حاضر معقول‌ترین قیمت به خودروی "SWM G01" تعلق دارد که تولید آن را در ایران گروه سیف خودرو برعهده دارد. این شرکت قیمت فروش SWM G01 را 465 میلیون تومان اعلام کرده، این در حالی است که این محصول در بازار‌های جهانی با قیمت 20 هزار و 570 دلار به فروش می رسد که معادل ریالی آن به دلار روز 596 میلیون تومان می‌شود. این بدان معناست که خریداران این خودرو در ایران 131 میلیون تومان کمتر از قیمت جهانی خودرو پرداخت می‌کنند.

پس از این محصول، جیلی "GC6" قرار دارد که در بازار‌های جهانی 8 هزار و 31 دلار قیمت خورده و بهای ریالی آن 232 میلیون تومان می‌شود. اما گروه خودروسازی بم خودرو برای این محصول قیت 289 میلیون تومان را در نظر گرفته است که ما به الفاوت 56 میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

همچنین "جک T8" نیز 18 هزار دلار قیمت دارد و معادل ریالی آن 522 میلیون تومان می‌شود، اما کرمان موتور برای این محصول قیمت 600 میلیون تومان را در نظر گرفته است که حدود 78 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی این خودرو است.

آخرین خودرو نیز جک S3 است که مابه التفاوت قیمت جهانی خودرو با قیمت کارخانه‌ای آن 69 میلیون تومان تفاوت دارد. در حال حاضر در بازار‌های جهانی جک S3 با قیمت 14 هزار و 80 به فروش می‌رسد و بهای تمام شده ریالی آن 408 میلیون تومان می‌شود. اما گروه کرمان موتور این خودرو را با قیمت 478 میلیون تومان به مشتریان خود عرضه می‌کند.  

با این حال لیفان X70 نیز در بازار جهانی 10 هزار و 416 دلار قیمت دلار و معادل ریالی این خودرو 302 میلیون تومان می‌شود. اما تاکنون گروه بم خودرو قیمت پیشنهادی خود برای این محصول تازه وارد را اعلام نکرده است، اما پیش بینی می‌شود که این خود را نیز بین 60 تا 70 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی آن عرضه شود.  
 
کدام خودروهای چینی داخلی ارزش خرید دارند؟

با ارزش‌های انگشت شمار

عموما آنچه درباره صنعت خودرو چین در ایران بین مشتریان یا شاید منتقدان شایع است، کیفیت نازل، قدرت اندک، طراحی ضعیف، استهلاک بالا، سواری ضعیف یا استقامت پایین است، اما همه محصولات این کشور آنقدر‌ها هم بد نیستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هاوال H9، آمیکو آسنا، برلیانس H220، چانگان cs35 و بسترن B30 توانسته اند نظر کارشناسان حوزه خودرو و مشتریان جهانی را به خود جلب کند.  

اما متاسفانه برخی از این خودرو‌ها تعداد تولیدشان در کشور کم است، برخی هم تولیدشان در ایران متوقف شده و براقی آن‌ها هم در ایران ساخته نمی‌شوند و تنها می‌توان از طریق واردات به آن‌ها دست یافت.

اما با این حال چینی‌ها توانسته اند، در خودروی هاوال H9 با تمرکز قدرت و استقامت فروش این محصول را بالا ببرند.

آمیکو آسنا هم که طرح ظاهری خود را مدیون نسل قبل فورد اف 150 و قوای فنی خود را از میتسوبیشی دریافت کرده، به جز مسیر‌های شهری در آفرود و شیب‌زنی و بارکشی و کشش حرف ندارد. موتورش حدود 143 اسب قدرت دارد، اما سیستم دیفرانسیل به روز در کنار سامانه دیفلاک و فنربندی مناسب از آسنا محصولی قابل اعتماد برای مشتریان ساخته است که حاضرند برای نسخه‌های صفر کیلومتر تا 800 میلیون و در نسخه‌های کارکرده بین 600 تا 700 میلیون بپردازند.

برلیانس H220 طرح ظاهری موزون، به‌روز و متفاوتی دارد و به‌رغم برخی ایرادات در زمینه مونتاژ یا کمبود آپشن، محبوبیت خاصی بین مشتریان ایرانی دارد. طرح زاویه‌دار چراغ‌های جلو در کنار دو قطره اشک کوچک در عقب و ابعاد جمع و جور بدنه از سری 220 برلیانس، یک هاچ‌بک جوان‌پسند ساخته که بهتر از ام‌وی‌ام 315 و بسیاری دیگر از رقبا ساخته و پرداخته شده است.

چانگان cs35 با سابقه حضور چهار ساله در بازار ایران، اعتماد بالایی را برای این کراس‌اوور کوچک به همراه آورده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو را باید در موتور  و گیربکس هماهنگ و آرام، طراحی مناسب و قطعات باکیفیتی دانست که در بخش فنی آن به کار رفته‌اند و محصولی 425 میلیونی را به وجود آورده‌اند که بسیار بهتر از جک اس 3 یا لیفان ایکس 50 یا چری ایکس 33 به خریداران خدمت می‌کند.

بسترن B30 که ایمنی به نسبت بهتری در مقایسه با خودرو‌های چینی دارد، کیفیت خوبش را مدیون گروه فولکس و پلتفرم قدیمی جتا که در این محصول به کار گرفته شده، دانست. این خودرو که کابینی قدیمی، اما منظم دارد، اتاقی کم صدا با گنجایش مناسب داشته به طوری که می‌توان در این زمینه گفت بسترن B30 در مقایسه با دنا پلاس یا چری آریزو 5 عملکرد به مراتب بهتری دارد.

 

 

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر