رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد؛

زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته می‌شود/ انجام آزمایش‌ ژنتیک رایگان برای خانواده‌های دارای دو معلول

قبادی دانا گفت: امیدواریم زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود تا مشکل ناشنوایان حل شود.

زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته می‌شود/ انجام آزمایش‌ ژنتیک رایگان برای خانواده‌های دارای دو معلول

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی افراد ناشنوا، اظهار کرد: بزرگترین اقلیت در جهان افراد دارای معلولیت، افراد ناشنوا هستند.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 544 هزار فرد دارای معلولیت داریم که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: 238 هزار نفر دارای معلولیت ناشنوایی هستند که شدت معلولیت 140 هزار نفر از آن‌ها شدید و خیلی شدید است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نقص‌های مادرزادی مخفی با انجام غربالگری‌های لازم شناسایی می‌شوند، گفت: بین 2 تا 4 هزار نفر از موالید زنده مشکل کم‌شنوایی شدید دارند، در 25 درصد موارد علت شناخته شده است. 25 درصد علل ناشنوایی، مشکلات زایمان، مصرف دارو و ... است و 50 درصد مربوط به موارد ژنتیکی می‌شود. بنابراین بررسی ژنتیکی افراد در خانواده‌هایی که در معرض خطر هستند بسیار مهم است و سازمان بهزیستی در ادامه فعالیت‌ها تمام افراد دارای معلولیت و خانواده آن‌ها را از لحاظ مشکلات ژنتیکی بررسی و مشاوره کرده و اگر نیاز باشد آزمایش‌های ژنتیکی به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال جاری تمام خانواده‌های دارای دو معلول تحت پوشش مشاوره رایگان برای آزمایش ژنتیک قرار گرفتند.

وی افزود: یکی از موضوعات حائز اهمیت برای افراد ناشنوا این است که زبان اشاره متفاوت است و هرشخص از یک زبان اشاره استفاده می‌کند که همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است و طی توافقاتی که شده امیدواریم همه از زبان اشاره واحد ایرانی بهره‌مند شوند و زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود تا مشکل ناشنوایان حل شود.


بیشتر بخوانید


قبادی دانا گفت: 65 تشکل در حوزه ناشنوایان در سطح کشور فعالیت می‌کنند که شرکای اجتماعی سازمان هستند تا شرایط بهتری را رقم بزنیم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که پیگیر هستیم، این است که بتوانیم نظر وزارت بهداشت و بیمه سلامت را جلب کنیم و این کار برای پوشش توانبخشی افراد دارای معلولیت است، به عنوان مثال گفتار درمانی تحت پوشش بیمه نیست و امیدواریم با اجرای ماده 6 بتوانیم آن را اجرا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از کار‌های خوبی که در حال انجام است فعالیت مراکز خانواده کودکان اختلال شنوایی است و در حال حاضر 86 مرکز فعال هستند که دولت و بهزیستی به آن‌ها کمک می‌کنند.

قبادی دانا با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های موجود وسایل کمک توانبخشی داریم، گفت: با توجه به اینکه ناشنوایان 15 درصد جمعیت کل معلولان در کشور را تشکیل می‌دهند، 24 درصد اعتبارات توانبخشی برای ناشنوایان است و تنها 150 نفر سمعک دریافت کردند.

وی با بیان اینکه یکی از کار‌های مناسب انجام شده در زمینه توانبخشی ناشنوایان کاشت حلزون است، ادامه داد: با کاشت حلزون افراد ناشنوا می‌توانند شنوایی خود را به دست بیاورند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:کاشت حلزون از سال 86 قوت گرفته است، به گونه‌ای که 12 هزار نفر تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفتند.

در حال تکمیل...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان