مشرق گزارش می‌دهد/

دولت رکورددار افزایش تورم و نقدینگی، نگران تورم طرح معیشتی مجلس شد! +نمودار

دولت روحانی که رکورددار بالاترین تورم، بیشترین رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی در کشور است، اکنون برای مخالفت با طرح مجلس برای کمک معیشتی به مردم، نگران رشد تورم، نقدینگی و پایه پولی شده است!

سرویس اقتصاد مشرق-  با جدی شدن طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه معیشتی به مردم برای تامین کالاهای اساسی، مقامات ارشد دولت با این طرح به علت تورم‌زا بودن آن مخالفت کرده‌اند.

در همین زمینه، حسن روحانی رئیس دولت در جلسه روز سه‌شنبه ستاد اقتصادی دولت به طور تلویحی به طرح مجلس اشاره کرد و گفت: دولت، تامین معیشت مردم و جبران تورم را وظیفه خود می‌داند و از همه پیشنهادات سایر قوا، فعالان و متخصصین اقتصادی در حل معضلات مردم استقبال می‌کند. باید مراقبت کرد ارائه برخی طرح‌ها که منابع آن دیده نشده باشد، نمی‌تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی و یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی گردد. لذا ملاحظه منابع و فراهم آوردن شرایط اجرایی آن، لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست.

علاوه بر روحانی، سایر مقامات دولتی همچون علی ربیعی سخنگوی دولت هم در روزهای اخیر با مخالفت با طرح معیشتی مردم، آن را تورم‌زا خوانده‌اند.

رسانه‌های حامی دولت هم مدعی شده‌اند که طرح معیشتی مجلس، منابعی ندارد و اجرای آن فقط با افزایش پایه پولی و نقدینگی جدید ممکن است که سبب تورم خواهد شد.

دولتی‌ها در حالی که خود را نسبت به 3 شاخص رشد پایه پولی، نقدینگی و تورم، حساس نشان می‌دهند و همین سه عامل را دلیل مخالفت با طرح معیشتی مجلس معرفی می‌کنند که دولت آقای روحانی اتفاقاً رکورددار افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم در تاریخ کشور است که در ادامه به مستندات آن می‌پردازیم.

تورم

بیشترین نرخ تورم ثبت‌شده در کشور در دو دهه اخیر، مربوط به دولت روحانی است. در شهریور سال گذشته نرخ تورم مناطق شهری کشور به 42 درصد رسید که از اوایل دهه هشتاد تاکنون بی‌سابقه است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در مهرماه امسال به 260.3 واحد رسید که نسبت به پایان سال گذشته 30.5 درصد رشد کرده است.

رشد 30.5 درصدی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور به این معنا است که خانوارهای شهرنشین کشور به طور میانگین 30.5 درصد بیشتر از انتهای سال 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این میزان رشد تورم در هفت ماه نخست سال جاری در 4 دهه اخیر در کشور بی‌سابقه است و سال 99 را باید متورم‌ترین سال تاریخ پس از انقلاب نامید.

پایه پولی

از ابتدای دولت روحانی تا خرداد امسال 287 هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی در کشور افزوده شده و از 95.8 هزار میلیارد تومان به 383 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر پایه پولی در دولت روحانی 4 برابر شده یعنی 75 درصد پایه پولی در دولت روحانی ایجاد شده است.

نقدینگی

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم 2375 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد کشور ایجاد شده و حجم نقدینگی نسبت به پایان دولت دهم 6 برابر شده است؛ به عبارت دیگر 83 درصد حجم نقدینگی فعلی در اقتصاد کشور در دولت روحانی ایجاد شده است.

با توجه به واقعیات فوق، باید از دولتی‌ها و حامیان آنها پرسید که چطور در هفت سال گذشته نگران رشد تاریخی تورم، نقدینگی و پایه پولی نبودند و به ناگاه به مطرح شدن طرح مجلس برای کمک معیشتی به مردم، به یاد کنترل این سه شاخص اقتصادی افتادند؟

ضمن آن که کل منابع موردنیاز طرح معیشتی مجلس، 30هزار میلیارد تومان است یعنی معادل 1.3درصد کل نقدینگی ایجادشده در طول فعالیت دولت روحانی. باید از مسئولان دولتی پرسید که چطور نسبت به ایجاد 2375هزار میلیارد تومان نقدینگی در هفت سال اخیر نگران نبودید اما چطور شده که نسبت به 30هزار میلیارد تومان منابع موردنیاز طرح مجلس، این هم حساسیت به خرج می‌دهید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان