ماهان شبکه ایرانیان

۱۲ نشانه سرطان در مردان (۲)

هر مردی که کمی احساس افسردگی و درد شکم کند، لازم است به پزشک مراجعه نماید. کارشناسان دریافته‌اند ارتباط نزدیکی میان سرطان پانکراس و افسردگی وجود دارد. از دیگر نشانه‌های این نوع سرطان، زردی و یا تغییر رنگ مدفوع و خاکستری رنگ شدن آن است.

12 نشانه سرطان در مردان (2)

تغییرات در پوست  

تغییرات رنگدانه پوست و پوسته پوسته شدن، خونریزی ناگهانی پوست و قرمزی بی‌دلیل از جمله نشانه‌‌هایی است که به اعتقاد دکتر مری دیلی، انکولوژیست مرکز سرطان فیلادلفیا، اگر ظرف چند هفته رفع نشد، باید به پزشک مراجعه کرد تا با انجام بیوپسی و نمونه‌برداری، علت مشخص شود. 

سرفه مداوم

اگرچه سرفه معمولاً نشانه سرماخوردگی آنفلوآنزا، حساسیت و یا عوارض جانبی داروست، دکتر میشوری، استادیار دانشگاه پزشکی معتقد است اگر سرفه بیش از سه یا چهار هفته ادامه پیدا کرد. نباید آن را نادیده گرفت؛ زیرا می‌تواند نشانه‌ای از سرطان یا برخی مشکلات جدی دیگر، مثل برونشیت مزمن و یا بازگشت اسید به مری باشد و پزشک با بررسی گلو و عملکرد شش‌ها و اشعه‌، علت دقیق آن را پیدا می‌کند؛ به‌خصوص افراد سیگاری باید به این موضوع خیلی دقت کنند. 

کاهش وزن 

کاهش وزن به آسانی رخ نمی‌دهد و هر نوع کاهش وزن غیرمنتظره نگران‌کننده است. اگر مردی بیش از 10 درصد از وزن بدن خود را در یک دوره زمانی کوتاه از دست داد، بدون اینکه هیچ تلاشی مثل ورزش یا کم‌خوری برای این کاهش وزن انجام داده باشد.

باید آن را جدی بگیرد و به پزشک مراجعه کند. پزشک با معاینه فیزیکی و اطلاع از رژیم غذایی و مقدار ورزش، به معاینه و بررسی خواهد پرداخت. 

هر مردی که کمی احساس افسردگی و درد شکم کند، لازم است به پزشک مراجعه نماید. کارشناسان دریافته‌اند ارتباط نزدیکی میان سرطان پانکراس و افسردگی وجود دارد. از دیگر نشانه‌های این نوع سرطان، زردی و یا تغییر رنگ مدفوع و خاکستری رنگ شدن آن است.

پزشک با انجام یک معاینه دقیق فیزیکی و CT اسکن و MRI و عکسبرداری از قفسه سینه و ... به بررسی علل آن خواهد پرداخت.  

خستگی یکی از دیگر علائم مبهمی است که می‌تواند به سرطان مربوط باشد. در مراحل اولیه و همچنین مراحل پیشرفت سرطان، فرد احساس خستگی می‌کند و هر چقدر استراحت کند، خستگی برطرف نمی‌شود.

خستگی می‌تواند از نشانه‌های اولیه سرطان روده بزرگ، سرطان معده و سرطان خون باشد.  

افراد سیگاری با مشاهده هرگونه لک یا تکه‌های سفید رنگ روی زبان و یا دهان خود را باید نوعی هشدار به حساب بیاورند؛ زیرا می‌تواند نشانه‌ای از شروع و یا پیشرفت سرطان دهان باشد. برای بررسی این تغییرات مربوط به دندانپزشک مراجعه کنید. 

رژیم غذایی

برخی از مردان با وجود اینکه در بلعیدن غذا مشکل دارند، اما به آن بی‌توجهی و با آن زندگی می‌کنند و فقط احتمالاً رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند که به مرور و با گذشت زمان رژیم غذایی آنها تبدیل به مایعات می‌‌شود؛ در صورتی که نمی‌دانند مشکل بلع غذا ممکن است مربوط به سرطان دستگاه گوارش و مری باشد.

پزشک به آندوسکوپی مری و دستگاه گوارش و عکسبرداری از قفسه سینه به بررسی علل خواهد پرداخت. 

مشکلات ادراری 

با افزایش سن، مردان معمولاً دچار مشکلات ادراری می‌شوند؛ مثل احساس فوریت دفع ادرار و یا عدم تخلیه کامل مثانه، هر چقدر سن مردان افزایش یابد، این مشکلات نیز بیشتر می‌شود؛ اما نباید آنها را نادیده گرفت. پزشک با معاینات دیجیتال به بررسی دقیق غده پروستات می‌پردازد و رشد آن را اندازه می‌گیرد.

این غدد با افزایش سن، رشد می‌کنند و شرایط غیرسرطانی به نام هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH را به وجود می‌آورند. پزشک برای بررسی مقدار آنتی‌ژن پروستات، درخواست آزمایش دهد. آزمایش خون PSA پروتئینی است که غدد پروستات تولید می‌کند و با انجام این آزمایش احتمال وجود سرطان پروستات تأیید یا رد می‌شود.

اگر مقدار PSA بیش از حدمعمول باشد، بیمار برای انجام نمونه‌برداری به یک اورولوژیست مراجعه می‌کند. 

خونریزی

هرگاه متوجه خونریزی قسمتی از بدن خود شدید که تا به حال آن را ندیده بودید، به پزشک مراجعه کنید. اگر در سرفه و یا آب دهان خون دیده شد و یا در ادرار و مدفوع خود خون دیدید، آن را جدی بگیرید. بیشتر مردم وجود خون در مدفوع را مربوط به هموروئید می‌دانند؛ در صورتی که این خون می‌تواند نشانه‌ای از سرطان روده بزرگ باشد.

پزشک با انجام آزمایش‌هایی همچون کولونوسکوپی و بررسی روده بزرگ، علت را بررسی می‌کند. هدف از کولونوسکوپی، شناسایی هرگونه نشانه‌ای از سرطان یا بیماری دیگری است که باعث خونریزی شده است. 

سوءهاضمه 

سوءهاضمه مداوم می‌تواند به سرطان مری، گلو و یا معده منتهی شود؛ بنابراین مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک با بررسی تاریخچه دقیق پزشکی بیمار درمی‌یابد که به چه آزمایش‌هایی نیاز است. 

برای خواندن بخش اول - نشانه های سرطان در مردان - اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان