استلانتیس با تولید بیش از هشت میلیون ماشین چهارمین خودروساز بزرگ جهان است
تولد یک ابرقدرت
استلانتیس، شرکتی که از ترکیب دو گروه خودروسازی فیات-کرایسلر و PSA شکل گرفته، با فروش سهامش در بازارهای بورس رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت چهارده خودروساز در زیرمجموعه دارد و با تولید سالانه بیش از هشت میلیون دستگاه ماشین، چهارمین خودروساز بزرگ جهان است.
کارلوس تاوارس، مدیر استلانتیس در نشستی خبری گفت که در نتیجه این شراکت شش میلیارد دلار صرفهجویی خواهد شد و ارزش سهام این گروه در چهار سال آینده سی میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. تاوارس همچنین گفت که استفاده از دانش فنی مشترک و صرفهجویی در هزینه تولید باعث تضمین امنیت شغلی کارگران شده و قرار نیست کارخانهای به خاطر به ادغام این دو گروه تعطیل شود.
استلانتیس روز 19 ژانویه 2021 وارد بازار بورس نیویورک شد
استلانتیس 400 هزار کارگر و کارمند دارد و کارخانههایش در سی کشور خودرو تولید میکند. با پیوستن دو گروه خودروسازی، این گمانهزنی مطرح شده بود که به خاطر همپوشانی فعالیت برخی کارخانههای زیرمجموعه استلانتیس، آنهایی که ضعیفترند از گردونه خارج شوند. آلفارومئو، مازراتی، لانچیا و کرایسلر شرکتهایی هستند که نسبت به نامهای دیگر این گروه مثل پژو، سیتروئن و جیپ در موقعیت ضعیفتری قرار دارند.
اما کارلوس تاوارس میگوید استلانتیس به همه کارخانههای زیرمجموعهاش شانس یکسانی خواهد داد تا خود را احیا کرده و فروش خود را افزایش دهند. استلانتیس قرار است امسال ده مدل جدید با موتور الکتریکی به بازار عرضه کند.
گام دوم الکتریکی بنز
بنز EQA با هر بار شارژ تا 426 کیلومتر حرکت میکند
مرسدس-بنز با امید به رونق دادن فروش محصولات الکتریکیاش، دومین شاسی بلند الکتریکی خود را به بازار عرضه میکند. این ماشین که EQA نام دارد براساس یک مدل بنزینی کارخانه ساخته شده با ماشینهایی از شرکتهای تسلا و فولکسواگن رقابت خواهد کرد.
مرسدس-بنز اگر چه سال گذشته با شکست بامو برای پنجمین سال پیاپی بزرگترین خودروساز لوکس جهان شد، اما هنوز نتوانسته جای پای خود را در بازار خودروهای الکتریکی محکم کند. در حالی که تسلا سال گذشته فروش خود را به 500 هزار دستگاه نزدیک کرد، فروش دو مدل الکتریکی بنز از 22 هزار دستگاه بیشتر نشد.
علاوه بر تسلا، امسال قرار است موجی از ماشینهای الکتریکی جدید به بازار بیاید که بنز را مخصوصا در بازار چین با رقابتی جدی روبرو خواهد کرد. فولکسواگن با شاسیبلند ID4 از کارخانههایی است که با سرمایهگذاری زیاد قصد دارد بازار ماشینهای الکتریکی را قبضه کند. چند خودروساز تازهوارد چینی هم با ماشینهایی لوکس که قیمت کمی دارند بنز را به چالش کشیدهاند.
بنز امیدوار است با EQA و سه مدل دیگری که امسال به بازار عرضه میکند، موقعیت کارخانه را بهتر کرده و فروش ماشینهای الکتریکی بنز را افزایش دهد. ظاهر شاسیبلند الکتریکی جدید بنز شباهت زیادی با خواهرخوانده بنزینی خود، GLA دارد و هر دو روی یک خط تولید ساخته میشوند. تنها شکل چراغهای مدل الکتریکی عوض شده و به جای جلوپنجره، یک پنل پلاستیکی قرار دارد.
EQA براساس شاسیبلند بنزینی کارخانه ساخته میشود
موتور الکتریکی 180 اسب بخاری EQA چرخهای جلو را حرکت میدهد. حداکثر سرعت ماشین 160 کیلومتر در ساعت است و با هر بار شارژ میتواند تا 426 کیلومتر حرکت کند. بنز گفته که بعدا یک مدل قویتر EQA با دو موتور الکتریکی خواهد ساخت. قرار است مدل سومی هم از این شاسیبلند ساخته شود که با هر بار شارژ میتواند تا بیش از 500 کیلومتر حرکت کند.
استفاده از پلتفرم مدل GLA باعث شده تا هزینه ساخت ماشین کمتر باشد و بنز بتواند سریعتر این ماشین را به بازار بفرستد. اما با قرار دادن باتری در کف ماشین، جای بار و سرنشینان عقب کمتر شده و EQA مانند ماشینهای رقیب که از پایه برای قوای محرکه الکتریکی طراحی شدهاند جادار نیست.
شاسیبلند جدید بنز همزمان در آلمان و چین تولید شده و با قیمت پایه حدود 55 هزار دلار فروخته میشود. بنز قرار است یک مدل الکتریکی از شاسیبلند GLB خود را هم امسال به بازار عرضه کند. بنز امسال همچنین دو مدل سدان رونمایی خواهد کرد که هر دو از پایه برای قوای محرکه الکتریکی طراحی شدهاند.
نسل جدید نیوا
از ظاهر نسل جدید لادا نیوا تنها یک طرح منتشر شده است
لادا، خودروساز روسی قرار است پس از نزدیک پنجاه سال نسل جدیدی از شاسیبلند نیوا تولید کند. نیوای جدید در دو مدل و در سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد. ماشین جدید بخشی از طرح تحول آفتواز (AvtoVAZ) کارخانه روسی است که محصولات لادا را تولید میکند. این کارخانه عضوی از گروه خودروسازی رنو و بزرگترین خودروساز روسیه است.
در طرح جدید رنو برای این کارخانه قرار است لادا در مجموعهای مشترک با داچیا، عضو رومانیایی گروه رنو اداره شود و برای تولید محصولاتش از پلتفرمهای ساخت رنو و نیسان استفاده کند.
لادا نیوا از سال 1977 با تغییراتی اندک تولید میشود
نیوا مشهورترین مدل لادا است که از سال 1977 تولید میشود. قدیمی بودن این ماشین باعث شده تا خریداران روسی سراغ ماشینهای جدیدتر نظیر کیا و هیوندای بروند. سال گذشته کمتر از سی هزار دستگاه نیوا در روسیه فروخته شد که در مقایسه با مدلهای دیگر لادا رقم کوچکی است.
مدل جدید بر روی پلتفرمی ساخته میشود که رنو و داچیا از آن برای ساخت مدل لوگان و ساندرو استفاده میکنند. طرحی که از این ماشین منتشر شده نشان میدهد که ظاهر ماشین شبیه به ماشینی است که در دهه هفتاد میلادی ساخته شد. قرار است مدل جدید نیوا با نام رنو در بازارهای دیگر جهان هم فروخته شود.
کیا و اَپل
کیا تایید کرده که برای ساخت ماشین الکتریکی با چند شرکت مذاکره میکند
یک وبسایت خبری در کره جنوبی گزارش داده که مسئولیت پروژه ساخت خودرو برای شرکت اَپل بر عهده کارخانه کیا گذاشته شده است. انتشار این گزارش باعث شد تا ارزش سهام کیا بیست درصد افزایش یابد. در واکنش به این خبر، کیا با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد که برای ساخت ماشینهای خودران الکتریکی در حال مذاکره با "چند شرکت خارجی" است.
اپل تاکنون به اخبار مربوط به ساخت خودرو توسط این شرکت واکنش نشان نداده است. خبر ساخت ماشین اپل ماه پیش توسط خبرگزاری رویترز گزارش شد. دو هفته پیش هیوندای پس از انتشار گزارشهایی در رسانههای کرهای تایید کرد که در حال مذاکره با اپل است،، اما بعدا حرفش را عوض کرد و در اطلاعیه تصحیح شده نام اپل را حذف کرد.
هفته پیش وبسایتی به نام ایدیلی گزارش داده که گروه خودروسازی هیوندای تصمیم گرفته تا کیا مسئول این پروژه باشد. خبرگزاری رویترز میگوید ماشین شرکت اپل قرار است در سال 2024 به بازار عرضه شود.
کیا هفته گذشته همزمان با نمایش لوگوی جدید خود از استراتژی جدیدش رونمایی کرد. در این استراتژی جدید قرار است کیا در پنج سال آینده یازده مدل الکتریکی تولید کند.