ماهان شبکه ایرانیان

صرع و علل پیدایش آن (۲)

سکته مغزی عوارض کوتاه‌مدت و درازمدت در سخن گفتن، قوه شناخت، فکر و حرکت دارد که البته بستگی به منطقه گرفتار در مغز دارد. قابل ذکر است تشنج‌های پس از سکته مغزی معمولا به داروی‌های ضدصرع، خوب پاسخ می‌دهند.

صرع و علل پیدایش آن (2)

بیماری‌ها و علل عفونی 

صرع ممکن است، به علت بیماری‌های مختلفی ایجاد شود، مانند انواع عفونت‌های مغزی یا آنسفالیت‌های مغزی، مننژیت و ... یا بیماری‌های عروق مغزی (که از علل شایع ایجادکننده صرع هم هستند) و یا بیماری‌های مانند لوپوس که ١٥ درصد منجر به صرع می‌شوند و یا گرفتار شدن مغز توسط تومورهای سرطانی مناطق دیگر بدن.

عفونت‌ها و ضربه‌های مغزی از علل شایع صرع هستند تومورهای مغزی تقریبا ٣٥ درصد تومورهای مغزی موجب تشنج می‌شوند، ولی تومورهای مغزی به‌طور کلی تقریبا ١٥ درصد علل تشنج‌ها را موجب می‌شوند. 

علل متابولیکی

اختلالات میزان قند خونی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی از علل مهم و شایع تشنج هستند. این علل قابل درمان بوده و پس از آن صرع فرد نیز بهبود می‌یابد. اختلالات متابولیکی ارثی نادر نیز می‌توانند موجب حملات صرع شوند. مانند «بیماری سی تاکس»

سکته‌های مغزی

سکته‌های مغزی، علت اولیه صرع در بیماران ٦٠ سال به بالا است و در جوامعی که متوسط سن افراد به این سن و سال می‌رسد، وقوع بیشتری از صرع‌ها را در این رابطه مشاهده می‌کنیم. البته همه سکته‌ها موجب صرع نمی‌شوند و تنها ٤ الی ٥ درصد این بیماران هستند که دچار صرع‌های مزمن می‌شوند و در اینجا هم مانند آنچه در رابطه با ضربه‌های مغزی و صرع گفته شد، هر چه وقوع صرع نزدیک‌تر به حمله مغزی باشد، شانس ماندگار شدن آن کمتر است.

سکته مغزی عوارض کوتاه‌مدت و درازمدت در سخن گفتن، قوه شناخت، فکر و حرکت دارد که البته بستگی به منطقه گرفتار در مغز دارد. قابل ذکر است تشنج‌های پس از سکته مغزی معمولا به داروی‌های ضدصرع، خوب پاسخ می‌دهند.

داروها و حشره کش‌ها

مسمومیت با حشره‌کش‌ها، مصرف داروهایی مثل کوکائین موجب حمله صرع می‌شوند. قطع ناگهانی داروهایی که به‌طور طولانی مصرف شده‌اند، ممکن است موجب حمله صرع شوند. باید هشدار داد افرادی که آستانه تشنج پایینی دارند با مصرف برخی داروهای آرام‌بخش و ضد افسردگی ممکن است دچار حمله صرع شوند.

گاهی حتی واکنش دارویی بین داروهای ضد صرعی که بیمار مصرف می‌کند و داروهای دیگر و احتمالا آنهایی که سطح داروهای ضد صرعی را پایین می‌آورند هم موجب بروز صرع می‌شوند.

منبع: انجمن صرع ایران

 

 

برای خواندن بخش اول -صرع و علل پیدایش آن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان