به استفاده از چمن مصنوعی در فضای سبزتان فکر کرده اید؟

فضاهای بیرونی: امروزه از چمن مصنوعی بیش از پیش استفاده می‌شود و دیگر مانند گذشته این نوع چمن‌ها غیرواقعی و بی‌کیفیت نیستند

 فضاهای بیرونیامروزه از چمن مصنوعی بیش از پیش استفاده می‌شود و دیگر مانند گذشته این نوع چمن‌ها غیرواقعی و بی‌کیفیت نیستند. امروزه این نوع چمن‌ها از زمین‌های فوتبال و باشگاه‌های گلف فراتر رفته و از آن‌ها در طراحی منظره بسیاری از خانه‌ها استفاده می‌شود و این امر کاملا تبدیل به موضوعی رایج و متداول شده است. در این مطلب می‌خواهم به شما نشان دهم که چگونه به خوبی می‌توان از چمن مصنوعی در فضای بیرونی خانه استفاده کرد و با استفاده از آن بسیاری از مشکلات طراحی منظره خانه را حل کرد. مشکلاتی که بسیاری از مار را کلافه و بی‌حوصله کرده است. در روزها که هوا رو به خنکی گذاشته و کم کم طبیعت نیز حال و هوای پاییزی می گیرد، اگر فکر می‌کنید چمن مصنوعی می‌تواند عنصر مفیدی برای سبز نگاه داشتن فضای بیرونی خانه شما باشد، حتما این مطلب را بخوانید.

در چه فضاهایی می‌توان از چمن مصنوعی استفاده کرد:

·        فضای سبز خانه.

·        باغ‌های موجود در طبقه فوقانی ساختمان‌هایی که تحمل وزن محوطه چمن‌های طبیعی را ندارند.

·        فضاهایی که شرایط مناسبی برای رشد چمن طبیعی ندارند.

·        فضاهایی برای حیوانات خانگی که به راحتی می‌توان آن‌جا را پاک کرد.

·        فضایی که شما می‌خواهید دارای ظاهری سبز باشد اما به دلیل هدر رفت زیاد آب مصرفی و نیاز به مراقبت زیاد نمی‌خواهید از چمن طبیعی استفاده کنید.

·        هر جا که بخواهید ردپای کربن را در آن‌جا کاهش دهید.

اصول بنیادین

مزایا: چمن مصنوعی نیازی به کوتاه شدن، تمیز کاری، آب دادن، کود دادن، و آفت‌کش زدن ندارد. چمن مصنوعی هزینه آب مصرفی شما را کاهش می‌دهد، در تمام طول سال ظاهر یکسانی دارد، و انواع و اقسام آن با کیفیت‌های مختلف در بازار وجود دارند. امروزه چمن‌های مصنوعی تولید می‌شوند که به شدت شبیه چمن‌های طبیعی هستند و تا از نزدیک و به دقت آن‌ها را بررسی نکنید متوجه مصنوعی بودن آن‌ها نمی‌شوید.
معایب: قیمت چمن مصنوعی زیاد است و نصب درست و خوب آن به مهارت و تخصص نیاز دارد. نوع ارزان قیمت این نوع چمن‌ها ظاهری نامناسب و غیرطبیعی دارد و استفاده از آن‌ها ممکن است فضای کلی شما را تحت‌الشعال قرار دهد. به همین دلیل سعی کنید بهترین و باکیفیت‌ترین نوعی که می‌توانید را خریداری کنید. چمن مصنوعی به سرعت داغ می‌شود، بنابراین گزینه خوب و مناسبی برای مناطق جنوبی که دارای آب و هوای گرم و نور خورشید شدید هستند نیست، مگر این‌که این نوع چمن در فضایی که در سایه قرار دارد نصب شود.
 

هزینه: چمن مصنوعی قیمت بالایی دارد، اما چنین هزینه‌ای در نهایت با کاهش هزینه آب مصرفی، عدم استفاده از مواد شیمیایی، و هزینه کم‌تر برای حفظ و نگهداری آن جبران می‌شود. خود چمن مصنوعی ممکن است متر مربعی از ٣٠ تا ١٠٠ هزار تومان قیمت داشته باشد. اما هزینه نهایی شما خیلی بیش‌تر از این حرف‌ها می‌شود زیرا هزینه‌هایی هم باید برای آماده‌سازی محوطه‌ای بکنید که قرار است چمن مصنوعی در آن نصب شود و همچنین هزینه نصب چمن مصنوعی نیز به آن اضافه می شود. اگر می‌خواهید نتیجه کار شما خوب و مناسب باشد، سعی کنید از چمن‌های مصنوعی در محوطه‌های کوچک و مناسب استفاده کنید. استفاده از چمن مصنوعی در یک محوطه بزرگ کار سخت و دشواری است و اگر نتیجه نهایی کار رضایت‌بخش نباشد محوطه بزرگی از خانه شما آزاردهنده می‌شود.
ملاحظات: چمن مصنوعی با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد و به قول معروف در مورد این نوع چمن‌ها هر چقدر پول بدهید همان قدر آش می‌خورید. به دنبال چمن‌هایی باشید که در آن‌ها از مقادیر اندکی رنگ قهوه‌ای استفاده شده باشد تا ظاهر آن‌ها طبیعی و واقعی به نظر برسد و همیشه در مورد نوعی که می‌خواهید خریداری کنید با نصاب خود مشورت کنید. افرادی که دارای مهارت زیادی هستند می‌توانند در فضاهای کوچک خودشان دست به کار شده و چمن مصنوعی را نصب کنند، اما در محوطه‌های بزرگ حتما یک نصاب حرفه‌ای باید این کار را انجام دهد.

چگونه چمن مصنوعی را نصب کنیم

1.      تمامی گیاهان هرزه، چمن‌های طبیعی موجود، و مواد مربوط به کاشتن گیاهان را از محوطه پاک کنید. اگر برای راحت‌تر انجام شدن این کار می‌خواهید از ابزاری استفاده کنید، به جای تیلر از دستگاه چمن‌بر استفاده کنید، زیرا تیلر نمی‌تواند به خوبی همه علف‌های هرز را از زمین بکند و به همین دلیل کار شما به خوبی انجام نمی‌شود و این مسئله باعث بروز مشکلاتی هنگام نصب چمن مصنوعی می‌شود.

اگر از آفت‌کش‌ها یا علف‌کش‌ها برای از بین بردن چمن‌ها یا علف‌های هرز استفاده می‌کنید، آن‌ها را مسئولانه و به دقت به کار ببرید و برای این‌که هیچ آسیبی به گیاهان و پوشش گیاهی اطراف این محوطه نرسد سعی کنید در استفاده از این مواد از دستورالعمل و نحوه استفاده درج شده روی بسته‌بندی محصول استفاده کنید. از هر شیوه‌ای که برای این کار استفاده می‌کنید، پیش از نصب چمن مصنوعی چندین روز را به آماده‌سازی محوطه اختصاص دهید تا این مرحله که یکی از مهم‌ترین مراحل در فرایند نصب چمن مصنوعی است به خوبی و به طور کامل انجام شود.

یک لایه 5 تا 10 سانتی‌متری شن ریز، مانند سنگ گرانیت تجزیه شده (decomposed granite= DG) به کل محوطه مورد نظر اضافه کنید تا یک زهکش مناسب در زیر سطح چمن مصنوعی ایجاد شود. در همین اوایل کار به ارتفاع نهایی چمن مصنوعی خود دقت کنید، چون اگر این چمن ارتفاع زیادی داشته باشد مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و اگر محوطه چمن‌کاری شده شما با فضای پیرامون آن اختلاف سطح داشته باشد دردسرهای زیادی برای شما به وجود می‌آید. پس این مسئله را در نظر بگیرید و اگر نیاز بود محوطه مورد نظر را کمی گودبرداری کنید تا در نهایت ارتفاع مناسب شما به دست بیاید. وقتی شن‌های ریز را بر روی سطح محوطه پخش کردید از غلتک‌های دستی مناسب استفاده کنید تا سطح شنی شما صاف و یکدست شود.

2.      یک علف‌هرزکش 15 تا 25 ساله را بر روی سطح شنی نصب کنید و آن‌ها را با استفاده از گیره‌های دوطرفه مخصوص که آن‌ها را می‌توانید از فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید به هم متصل کنید. این مرحله، مرحله بسیار مهمی است. آخرین کاری که باید انجام دهید تا بتوانید به مرحله پهن کردن چمن مصنوعی بر روی محوطه بروید استفاده از پلاستیک‌هایی است که مانع رشد علف‌های هرز می‌شوند. بهترین و باکیفیت‌ترین نوع این پلاستیک‌ها را خریداری کنید چراکه نوع بی‌کیفیت آن‌ها به مرور خراب شده و کارایی خود را از دست می‌دهد.

3.      رول چمن مصنوعی را باز کنید و آن را بر اساس ابعاد محوطه بر روی سطوح مورد نظر پهن کنید. اگر شما از چند قطعه چمن مصنوعی برای پوشاندن یک محوطه بزرگ استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که همه آن‌ها از یک طرف باز شده‌اند و در کنار هم قرار گرفته‌اند. مانند فرش که خواب دارد چمن‌ها نیز خواب دارند و وقتی قطعات مختلف را در کنار هم قرار می‌دهید سعی کنید آن‌ها را از یک خواب در کنار هم قرار دهید. توجه به چنین جزئیاتی باعث می‌شود نتیجه نهایی کار شما حرفه‌ای‌تر و تمیزتر به نظر برسد. برای بریدن قسمت‌های اضافه چمن مصنوعی از تیغ موکت‌بری با تیغ مخصوص بریدن مقوا استفاده کنید.

4.      با استفاده از نوارهای چسب‌دار که مخصوص اتصال موکت‌ها یا قالیچه‌ها به هم هستند قطعه‌های مختلف چمن‌های مصنوعی را به هم بچسبانید. بهتر است این نوارهای چسب‌دار 10 تا 15 سانتی‌متر عرض داشته باشند تا عمل اتصال این قطعه‌ها به خوبی انجام شود. با استفاده از میخ‌های مخصوص 15 سانتی‌متری چمن مصنوعی را به سطح زیرین خود متصل کنید و این کار را در هر 10 تا 15 سانتی‌متر یکبار تکرار کنید تا این دو سطح به خوبی به هم وصل شوند. سعی کنید به دقت و با ظرفت این اعمال را انجام دهید تا اثری از آن‌ها بر روی سطح نهایی شما باقی نماند و در نهایت چمن مصنوعی شما ظاهری یکدست و یکنواخت داشته باشد.

5.      با استفاده از یک دستگاه پخش‌کن یک ماده پرکننده (مانند شن سندبلاست 30#) با میزان یک کیلوگرم در هر فوت مربع را به سطح چمن مصنوعی اضافه کنید. شن سندبلاست باعث می‌شود تا هر گونه لبه‌های زبر و خشن از روی چمن مصنوعی پاک شود و در ضمن این ماده هیچ آسیبی به چمن نمی‌رساند. پس از پخش کردن ماده پرکننده، با استفاده از یک جاروی دسته‌دار سطح چمن مصنوعی را جارو بزنید تا هر گونه آلودگی یا گرد و خاک از روی آن پاک شود. این کار را با دقت و با حوصله زیاد انجام دهید تا در نهایت چمن شما دارای ظاهری یکدست، یکنواخت، زیبا، و باکیفیت شود. 

به ما بگویید: آیا شما هم در فضای بیرونی خانه خود از چمن مصنوعی استفاده می‌کنید؟‌ لطفا نظرات خود را در مورد این ماده مصنوعی در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه  با ما در میان بگذارید.

منبع: houzz ؛ ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر