ماهان شبکه ایرانیان

بازخوانی تأکیدات رهبرانقلاب؛

ضرورت تلاش مجدّانه مجلس برای ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی

مجلس دهم شورای اسلامی در حالی وارد دومین سال فعالیت خود می‌شود که بر اساس پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت افتتاح آن، می‌بایست «فرهنگ و اقتصاد» را دو اولویت اصلی خود بداند.

ضرورت تلاش مجدّانه مجلس برای ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ: هفتم خرداد ماه 1359، نخستین دوره مجلس شورای اسلامی با پیام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد و این روز به عنوان روز مجلس شناخته شد و امروز، سی و هفت سال از آن تاریخ می‌گذرد و دهمین مجلس شورای اسلامی، وارد دومین سال فعالیت خود شده است.

مروری بر پیام ارزشمند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت آغاز به کار مجلس مستقر نشان می‌دهد که ایشان علاوه بر توجه دادن جدی منتخبان ملت به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان محور و شعار سال گذشته و سال جاری -، به بحث "فرهنگ" هم به عنوان یک اولویت برای مجلس دهم امعان نظر داشته اند.

معظم له در آن پیام حکیمانه، پس از آنکه نمایندگان را برگزیدگان ملت و پذیرندگان مسئولیت های بزرگ بر شمردند؛ دو اولویت فوری کنونی برای مجلس دهم را نیز چنین بیان فرمودند:

یک. تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعی آن.

دو. تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف سازی فرهنگ اسلامی.

به نظر می‌رسد اشاره حضرت آقا به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اولویت‌های قطعی امروز کشور، امری محتمل و قابل پیش بینی بوده است و به همین دلیل هم هست که شعار دو سال پیاپی در ایران عزیز اسلامی، یعنی در سال‌های 1395 و 1396، بر محوریت اقتصاد مقاومتی پایه گذاری شده است.

بر این اساس، طبیعی است که همه ارکان نظام هم موظف باشند تا بر اساس مسئولیت‌ها و اختیارات خود، حداکثر تلاش را برای تحقق منویات رهبر خبیر انقلاب و سکّاندار نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار گیرند.

آنچه در این نوشتار به دنبال تشریح نسبی آن هستیم، اولویت دوم مورد اشاره رهبرانقلاب در پیام به نمایندگان منتخب ملت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

باید گفت «فرهنگ» در اندیشه و سیره رهبری معظم، جایگاهی شگرف و بی‌بدیل دارد؛ تا آنجا که معظم له در همین نوروز سال گذشته و در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج سلام الله علیه اظهار داشتند: «می‌دانید که مسائل فرهنگی به نظر من بسیار مهم است؛ بنده به مسائل فرهنگی اهمّیت بسیار زیادی می‌دهم...»

همچنین سایر بیانات، پیام‌ها و رهنمودهای کتبی و شفاهی حضرت آقا هم نشان می‌دهد که «فرهنگ» ، همواره یکی از اولویت‌های جدی مدّنظر ایشان بوده و هست که جملات زیر، نمونه هایی از این توجه و دقت نظر معظم له به این مقوله است: «استقلال یک ملت فقط با استقلال فرهنگی تامین می‌شود. به نظر ما، مقوله فرهنگ از نظر تاثیرش در آینده یک ملت و یک کشور، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. فرهنگ اسلامی، تسلیم در برابر خدا و برآشفتن در مقابل بدی‌ها و کجی‌ها و نابسامانی‌ها است. آنچه برای کشور ما و برای عناصر فرهنگی مهم است، گسترش کیفی فرهنگ است. به کار فرهنگی به معنای واقعی کلمه اهتمام ورزید. »

ایشان حتی در یکی از آخرین دیدارهای خود با نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری هم، «مصون‌سازی فرهنگی» را یکی از سه اولویت کشور خواندند و در حقیقت، تعبیر ایشان درباره فرهنگ و در آن دیدار، این بود که در شرایط کنونی، «مصون‌سازی فرهنگی کشور، ملت و جوانان»، یکی از سه اولویت و وظیفه اصلی تلقی می‌شود.

و اما اکنون که نمایندگان مردم در مجلس دهم شورای اسلامی، در آغاز دومین سال خدمت و فعالیت خود هستند؛ این نوشتار می‌کوشد تا دورنمایی از وظایف نمایندگان محترم را در زمینه این اولویت مهم، مرور کند.

در این راستا شایسته است تا کمیسیون فرهنگی مجلس با دعوت از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی در همه ادوار مجلس شورای اسلامی، سنگ بنای نشست‌های متعدد کارشناسی و اتاق فکر را در این زمینه پایه ریزی کند تا با بررسی و تحلیل رهنمودهای فرهنگی حضرت آقا، دقیق ترین راهکارهای نظارت و قانونگذاری برای «اقدام و عمل» در زمینه این اولویت تبیینی معظم له تدوین شود.

بدیهی است خروجی این نشست‌های کارشناسی و اتاق فکر می‌تواند هم برای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بویژه معاونت پژوهش های اجتماعی و فرهنگی آن مرکز و هم برای خود زیرمجموعه های کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، دورنمایی جامع بیافریند تا همه فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌ها بویژه در زمینه تقنین قوانین فرهنگی، در راستای همان خروجی‌ها متمرکز شود.

همچنین لازم است تا همین جمع برگزیده، تمام تلاش و کوشش خود را برای استفاده از همه نظرات کارشناسی از همه کارشناسان و خبرگان مسائل فرهنگی در کشور به کار گیرد تا کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بتواند با حداکثر توان و ظرفیت خود، تحقق رهنمودهای فرهنگی رهبری معظم را دنبال کند.

همچنین بر مجموعه کمیسیون فرهنگی مجلس دهم است تا  نظرات، ایده‌ها و پیشنهادهای نخبگان فرهنگی و عموم اهالی فرهنگ را جمع بندی و ساماندهی کند تا بر اساس آن، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای قانونگذاری و نظارت در تحقق «گسترش و ژرف سازی فرهنگ اسلامی» تدوین شود؛ برنامه ای که البته بر اساس پیام رهبری معظم، نیازمند «تلاش مجدانه» عموم نمایندگان و همچنین سایر مسئولان است.

و البته این «تلاش مجدانه» هم ریشه در سوگندی دارد که نمایندگان مردم در برابر کتاب آسمانی خود بیان داشته اند؛ سوگندی که به تعبیر حضرت آقا، شرعی و الزام آور است و البته سرفصل های اصلی وظایف نمایندگی در مجلس نیز در آن گنجانده شده است تا هر نماینده با عمل به همین وظایف، مجلس را در جایگاه ویژه خویش، یعنی در «راس امور کشور» نگاه دارد.

نکته پایانی این نوشتار هم، اشاره دادن نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به این نکته است که یک چهارم از فرصت خدمتگزاری به پایان رسیده و تنها سه سال دیگر به پایان این مأموریت باقی است؛ بنابراین تردیدی وجود ندارد که آنان با تجربه حاصل آمده در یک سال گذشته، تلاش خود را بیش از پیش توسعه خواهند داد تا هدف والا و متعالی «ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی» به تحقق نزدیکتر شود؛ ان شاء الله.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان