تایگر؛ ماشین چهار دست و پای هیوندای

تایگر را استودیویی طراحی کرده که هیوندای سال گذشته در ایالت کالیفرنیا تاسیس کرده بود. استودیو "نیو هورایزن" با همکاری شرکت‌های آمریکایی بر طراحی فن‌آوری‌هایی تمرکز کرده که قرار است در آینده به کار گرفته شود.

هیونداتایگر
هیوندای تایگر بازو‌هایی دارد که با آن می‌تواند از موانع عبور کند

برای راه‌های نرفته

هیوندای ماشینی آزمایشی ساخته که می‌تواند به راحتی در مناطق دور افتاده و صعب‌العبور حرکت کند. این ماشین که نامش تایگر است، روی هر چرخ بازو‌هایی دارد که در صورت نیاز باز شده و به ماشین کمک می‌کند تا با راه رفتن از موانع عبور کند.

تایگر را استودیویی طراحی کرده که هیوندای سال گذشته در ایالت کالیفرنیا تاسیس کرده بود. استودیو "نیو هورایزن" با همکاری شرکت‌های آمریکایی بر طراحی فن‌آوری‌هایی تمرکز کرده که قرار است در آینده به کار گرفته شود.

تایگر فعلا امکان حمل سرنشین ندارد و ابعادش به اندازه یک چمدان کوچک است. هیوندای می‌گوید هدف اصلی این ماشین رساندن دارو و کمک‌های اولیه به مناطقی است که در اثر بلایای طبیعی دسترسی به آن‌ها امکان ندارد. این ماشین همچنین می‌تواند به دانشمندان در اکتشاف در مناطق دور افتاده کمک کند یا در سیاره‌های دیگر به کار گرفته شود.
 
تایگر خودروی جدید هیوندای
شاسی تایگر طوری طراحی شده که می‌توان اتاق و امکانات مختلف را روی آن سوار کرد

تایگر 28 موتور و 28 حسگر دارد و چرخ‌هایش 360 درجه می‌چرخد. ماشین را علاوه بر حرکت به صورت خودران می‌توان از راه دور هم کنترل کرد. برای تایگر یک پهپاد ویژه طراحی شده که آن را با هدایت از آسمان به نزدیکی مقصد می‌رساند.

شاسی ماشین طوری ساخته شده که می‌توان بنا به نیاز، اتاق و دستگاه‌های مختلف را روی آن سوار کرد. در پس ایده‌های آینده‌نگر هیوندای برای ساخت تایگر، یک منطق تجاری هم وجود دارد. هیوندای مانند دیگر خودروسازان به دنبال ساخت ماشین خودرانی است که بتواند از آن به صورت پیک استفاده کند.

خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند که بازار پیک‌های خودران که خرید‌های اینترنتی را به مردم تحویل می‌دهند، در ده سال آینده رونق زیادی پیدا کند. برخی موسسات تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش این کسب‌وکار تا سال 2030 بیش از 90 میلیارد دلار شود.

پروژه‌هایی مانند تایگر به هیوندای کمک می‌کند تا فن‌آوری لازم برای ساخت این پیک‌های خودران را ساخته و آزمایش کند.

پاسخ آئودی به تسلا

ائودی الکتریکی
آئودی ئی-ترون دو موتور الکتریکی دارد

آئودی از لوکس‌ترین مدل الکتریکی خود، "ئی-ترون جی‌تی‌" (e-tron GT) رونمایی کرد. ئی-ترون، نزدیک‌ترین مدل کارخانه آلمانی برای رقابت با تسلا است و از بهار آینده به بازار عرضه خواهد شد. آئودی برای ساخت ئی-ترون از پلتفرمی استفاده کرده که قبلا از آن برای ساخت پورشه تایکان، اولین مدل الکتریکی پورشه به کار گرفته شده است.
 
استفاده از این پلتفرم باعث شده تا فرم دو ماشین کم و بیش به هم شبیه باشد. طراحان آئودی در چارچوب همین فرم، جلوپنجره و چراغ‌های ماشین را با شکلی تازه طراحی کرده‌اند که می‌گویند الگویی برای مدل‌های بعدی آئودی خواهد بود.

ئی-ترون دو موتور الکتریکی دارد. قدرت قوی‌ترین مدل 590 اسب بخار، شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 3.3 ثانیه و حداکثر سرعتش به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است. ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا 487 کیلومتر حرکت کند و به گفته کارخانه تنها در 23 دقیقه باتری تا 80 درصد شارژ می‌شود.

مدل بنزینی آئودی
مدل الکتریکی ئی-ترون در کنار قوی‌ترین مدل بنزینی آئودی ساخته می‌شود

با وجود این اعداد خیره‌کننده، ئی-ترون رقابت سختی با تسلا خواهد داشت. قوی‌ترین مدل S تسلا که به تازگی به‌روز شده، سه موتور الکتریکی با قدرت بیش از 1100 اسب بخار دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت تسلا S کمتر از 2/1 ثانیه و حداکثر سرعتش 322 کیلومتر در ساعت است. حداکثر مسافتی که تسلا با هر بار شارژ حرکت می‌کند هم 837 کیلومتر است. قیمت پایه تسلا 133 هزار و 990 دلار است.

ارزان‌ترین مدل آئودی با قیمت 99 هزار و 800 یورو (حدود 120 هزار دلار) فروخته می‌شود. قیمت پایه گران‌ترین مدل ئی-ترون جی‌تی 138 هزار و 200 یورو (حدود 167 هزار دلار) است.

ئی-ترون جی‌تی در کارخانه‌ای ساخته می‌شود که آئودی قوی‌ترین مدل بنزینی خود R8 را در آنجا می‌سازد. گفته می‌شود که کارخانه آلمانی قصد دارد تولید R8 را به خاطر آلودگی زیاد موتور ده سیلندرش متوقف کرده و ئی-ترون را به عنوان قوی‌ترین مدلش جایگزین کند.

لندروری به یاد گذشته

لندروورقیمت پایه ارزان‌ترین مدل لندرور دیفندر حدود 270 هزار دلار است

بخش خودرو‌های کلاسیک لندرور اعلام کرده که با الهام از یکی از مسابقات بیراهه‌نوردی مشهور در دهه هشتاد میلادی، بیست و پنج دستگاه از نسل قبلی مدل دیفندر را تولید خواهد کرد. این ماشین موتور هشت سیلندر پنج لیتری دارد و به همه امکانات آفرود مجهز شده است. خریداران می‌توانند ماشین خود را در فرم پنج در یا سه در سفارش دهند، اما انتخاب رنگ ندارند و همه ماشین‌ها زرد است.

لندرور "تروفی" با الهام از مسابقات بیراهه‌نوردی "کمل تروفی" یا جایزه کمل ساخته شده است. این مسابقات با حمایت مالی کارخانه سیگار کمل، بین سال‌های 1980 تا 2000 در کشور‌های مختلف برگزار می‌شد و شرکت‌کنندگان از لندرور در این رقابت استفاده می‌کردند.

لندرور سال گذشته نسل جدیدی از مدل دیفندر را به بازار عرضه کرد. اما آمدن نسل جدید چیزی از محبوبیت نسل قبلی کم نکرده و این ماشین هنوز طرفدار دارد. خریداران لندرور تروفی، با خرید هر دستگاه به رقابتی آفرود در انگلستان دعوت می‌شوند تا توانایی‌های ماشین خود را در عمل ببینند. قیمت پایه ارزان‌ترین مدل 195 هزار پوند (حدود 270 هزار دلار) است.

صادرکننده نمونه

ب ام وهفتاد درصد تولید کارخانه ب‌ام‌و در آمریکا به خارج صادر می‌شود

ب‌ام‌و برای هفتمین سال پیاپی، بزرگ‌ترین صادر‌کننده خودرو در آمریکا شد. براساس آمار دولت آمریکا، کارخانه ب‌ام‌و در سال 2020 در ایالت کارولینای جنوبی نزدیک به 219 هزار دستگاه ماشین به خارج از آمریکا صادر کرده است.

ارزش این صادرات هشت میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و به این ترتیب این کارخانه آلمانی بزرگ‌ترین خودروسازی است که تولیدش در آمریکا را به خارج فرستاده است. ب‌ام‌و کارخانه‌اش در شهر اسپارتانبرگ را در سال 1992 تاسیس کرد. این کارخانه یازده هزار کارگر دارد و روزانه 1500 دستگاه ماشین تولید می‌کند.

کارخانه آلمانی شاسی‌بلند‌های بزرگ خود را در این کارخانه می‌سازد و هفتاد درصد از تولید به خارج صادر می‌شود. حدود یک پنجم تولید به چین فرستاده می‌شود. آلمان، کره‌جنوبی، کانادا و روسیه از دیگر مشتریان عمده تولیدات این کارخانه هستند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان