ماهان شبکه ایرانیان

صاعقه در قلب (۱)

۲۰ درصد از حملات قلبی در نخستین روز هفته رخ می‌دهد، زیرا در این روزها افراد بیشتر دچار استرس می‌شوند و احساس افسردگی می‌کنند.

صاعقه در قلب (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

امروزه حملات قلبی به عنوان ارمغان زندگی صنعتی به یکی از اصلی‌ترین عامل مرگ و میر بشر در جوامع کنونی تبدیل شده است انواع آلودگی، استرس، رژیم‌های غذایی نامناسب، کم تحرکی و ... از عوامل مستعدکننده حملات قلبی و افزایش آمار مرگ و میر ناشی از آن است در این مقاله سعی شده تا ضمن معرفی عوامل بروز بیماری راهکارهای پیشگیری و درمان بیماری آن نیز ارائه گردد.

موقعیت‌های خطر‌ناک

 1- صبح اول وقت: آیا می‌دانید خطر حمله قلبی در صبح 40 درصد افزایش می‌یابد؟

هنگام بیدار شدن از خواب، بدن آدرنالین و هورمون‌های استرس را ترشح می‌کند و باعث افزایش فشارخون و نیاز به اکسیژن بیشتر می‌شود. در این زمان خون غلیظ‌تر شده و به خوبی جریان نمی‌یابد و دلیل اصلی تمام اینها کم ‌آبی بدن است که به قلب فشار می‌آورد.

2- اولین روز هفته: 20 درصد از حملات قلبی در نخستین روز هفته رخ می‌دهد، زیرا در این روزها افراد بیشتر دچار استرس می‌شوند و احساس افسردگی می‌کنند. پس بهتر است در روزهای تعطیل بیشتر استراحت کنید. صبح اولین روز هفته کمی زودتر از خواب بیدار شوید. دیر خوابیدن در روزهای آخر هفته باعث افزایش فشار خون می‌شود. بهترین کار این است که برنامه خواب شما همیشه منظم باشد.

3- بعد از خوردن غذای سنگین و یا پرخوری: شام‌های سنگین و پرکالری، روی سلامت قلب تاثیر منفی دارند. غذاهای پر چرب و پر کربوهیدرات موجب تنگ شدن و انقباض رگ‌های خونی شده و خون بیشتر مستعد لخته شدن می‌شود. بنابراین همیشه هنگام غذا خوردن تعادل را حفظ کنید. مصرف روزانه یک عدد آسپرین بچه از گرفتگی، چسبندگی و غلظت زیاد خون جلوگیری می‌کند.

4- وقتی که دچار پیچ‌خوردگی روده‌ها می‌شوید: پیچ‌خوردگی دل و روده فشار بیشتری به قفسه سینه وارد می‌آورد و سرعت برگشت خون را به قلب کاهش می‌دهد؛ بنابراین فیبر بیشتری بخورید، آب بیشتری بنوشید و بدن خود را مرطوب نگاه دارید تا دچار این وضعیت نشوید.

5- در حین یا بعد از انجام ورزش‌های سنگین: شاید قبلا زیاد شنیده باشید که فردی هنگام پارو کردن پشت بام خانه‌اش دچار حمله قلبی شده‌ است. در واقع حمله قلبی وقتی رخ می‌دهد که قربانی به آن وضعیت یا شرایط سخت خون‌گرفته است و افزایش ترشح هورمون استرس سبب افزایش فشار خون و حمله قلبی می‌شود. 

بنابراین همیشه معمولی و متعادل، اما مداوم ورزش کنید و اگر می‌خواهید تمرینات خود را افزایش دهید و ورزش را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنید، تمرینات خود را آهسته آهسته زیاد کنید تا بدنتان کم‌کم به وضعیت جدید خو بگیرد.  بروز بیماری‌های قلبی و حملات قلبی معمولا با علائم و نشانه‌هایی همراه است.

حتی هنگام رخ دادن یک حمله قلبی، احتمال آنکه فرد به هیچ وجه متوجه آن نشود، بسیار زیاد است. علائم و نشانه‌های حمله قلبی در خانم‌ها با آقایان متفاوت است. و از آنجایی که خانم‌ها این علائم را بیشتر نادیده می‌گیرند، بیشتر از آقایان در اثر حمله و سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند. (تقریبا دو سوم از خانم‌هایی که دچار حمله قلبی می‌شوند، هرگز بهبودی نیافته و جان خود را از دست می‌دهند)

راه‌کار‌هایی برای پیشگیری

1- فشار خون‌تان را پایین نگه دارید. در صورتی که چاق هستید، سعی کنید وزن‌تان را تحت کنترل داشته باشید.

2- ورزش کنید. پیاده‌روی خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

3- ایمنی خود را افزایش دهید. برای این کار از عادات بد پرهیز کنید؛ مثلا سیگار نکشید، الکل ننوشید، از مصرف مواد مخدر بپرهیزید، استراحت کافی داشته باشید و حداقل 7-8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید.

4- برنامه غذایی سالمی را دنبال کنید. غذاهایی که سرشار از ویتامین B6 و B12‌ هستند، برای سلامت قلب مفیدند؛ مثل غلات، سیب‌زمینی پخته‌شده، موز، نخود و آجیل بخورید. با کاهش مصرف محصولات حیوانی میزان کلسترول خون خود را کاهش دهید و بیشتر از منابع گیاهی استفاده کنید. 

میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان هستند که برای سلامت قلب مفیدند. جوی دوسر، حبوبات، سیب و گلابی باعث کاهش کلسترول می‌شوند. کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، لوبیا سبز، نخودسبز، لوبیا قرمز و نخود دارای ویتامین‌های گروه B و خصوصا اسیدفولیک می‌باشند. نمک هم کمتر بخورید تا قلب سالم‌تری داشته باشید.

5- درمان صحیح. اگر قبلا یک حمله قلبی داشته‌اید، باید از یک سری داروها برای کاهش احتمال حملات بعدی استفاده کنید.

6- از استرس دوری کنید: مطالعات نشان می‌دهد که افراد ناامید  سریع‌تر به «آترواسکلروزیس» سرخرگ کاروتیدی دچار می‌شوند. کسانی که حداقل با دو اتفاق استرس‌زا مواجه می‌شوند، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. بنابراین داشتن نگاه مثبت به زندگی اهمیت زیادی دارد. اعتماد، توکل و صبر را فراموش نکنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- صاعقه در قلب- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان