تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (۱)

علائم آن دسته از مبتلایان به فیبرومیالژی که از میوه و سبزی فراوان استفاده کرده‌اند، تخفیف یافته است.

تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (1)

تحریریه دنیای سلامت

کسانی که بیماری‌های مزمن همراه با درد دارند، اکثر اوقات نه تنها مجبورند درد را تحمل کنند، بلکه به خاطر این دردها ناچارند از بسیاری فعالیت‌های فیزیکی صرف‌نظر نمایند و این روی سلامت روان آنها هم تأثیر منفی خواهد گذاشت. پزشکان برای کنترل درد این افراد راه‌های مختلفی از جمله درمان‌های دارویی را پیشنهاد می‌کنند.

ولی نکته مهم این است که تغذیه و رژیم غذایی این افراد هم در کنترل درد موثر است. آنها اگر بدانند که چه غذاهایی برای‌شان مفید است و چه غذاهایی وضعیت‌شان را بدتر می‌کند، بهتر می‌توانند رژیم غذایی خود را تنظیم کنند و با بیماری و دردهای مزمن آن کنار بیایند. در اینجا درباره برخی از این ملاحظات تغذیه‌ای می‌خوانید.

1- غذاهای تازه بخورید

یکی از بیماری‌هایی که دردهای مزمن به همراه دارد، «فیبرومیالژی» است. بسیاری از این بیماران حساسیت‌های غذایی هم دارند و غذاهایی که دارای افزودنی‌ها و رنگ‌ها هستند، حساسیت‌ها و علائم بیماری آنها را تشدید می‌کند. خوردن غذاهای طبیعی و تازه تاحدودی علائم ناشی از یک بیماری هم‌زمان دیگر، همچون سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را در این افراد کاهش می‌دهد.

مطالعات بسیاری نشان داده علائم آن دسته از مبتلایان به فیبرومیالژی که از میوه و سبزی فراوان استفاده کرده‌اند، تخفیف یافته است. البته بیشتر بیماران شرکت‌کننده در این پژوهش‌ها پس از پایان پژوهش‌ این رژیم را رها کرده‌اند. همچنین، اگر این بیماران مصرف گوشت قرمز خود را کاهش دهند، علائم‌شان بهبود خواهد یافت.

2- مصرف کافئین خود را کاهش دهید

فیبرومیالژی با عدم تعادل بین مواد شیمیایی مغز که خلق را کنترل می‌کنند، ارتباط دارد که باعث می‌شود بیمار احساس خستگی مزمن و بی‌قراری کند و نتواند درست بخوابد. بسیاری از این بیماران سعی می‌کنند با نوشیدن قهوه خستگی‌شان را برطرف کنند، ولی نمی‌دانند که مصرف قهوه در طولانی‌مدت بیش از آنکه فایده داشته باشد، ضرر دارد.

دکتر کنت هولتورف، رئیس و بنیانگذار مراکز فیبرومیالژی و خستگی که در سراسر امریکا شعبه دارد، می‌گوید: «کافئین محرک است و با اینکه در ابتدا موجب احساس سرحالی می‌شود، فرد را بی‌خواب می‌کند. کافئین می‌تواند تا ساعت‌ها پس از نوشیدن یک فنجان قهوه در خون باقی بماند و باعث تحریک‌پذیری و بی‌‌قراری شود. ما مصرف زیاد آن را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم.»

3- امگا- 3 مصرف کنید

ثابت شده اسیدهای چرب امگا- 3 که در بسیاری از انواع ماهی‌ها، از جمله ماهی آزاد یافت می‌شوند، نه تنهابرای بهبود سلامت قلب و عروق مفیدند، اثرات ضددرد هم دارند. آنها التهاب را کاهش می‌دهند و به بهبود کارکرد مغز کمک می‌کنند.

در پژوهشی که سال 2006 روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شد، مصرف روزانه امگا- 3 درد 60 درصد از بیماران را کاهش داد.

4- از غذاهای حاوی مخمر پرهیز کنید

مصرف نان‌هایی که حاوی گلوتن و مخمر هستند، می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی شود که همین درد بیماران فیبرومیالژی را بیشتر می‌کند. بیماری سلیاک در تعدادی از مبتلایان به این بیماری دیده می‌شود. پرهیز از غذاهای حاوی گلوتن، مانند گندم، جو و جوی دوسر، به بهبود علائم این بیماران کمک می‌‌کند.

5- از مصرف زیاد فرآورده‌های لبنی اجتناب کنید

70 درصد از بزرگسالان در سراسر دنیا تا درجاتی مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند و جای تعجب نیست که اکثر مبتلایان به فیبرومیالژی در هضم شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی مشکل دارند. طی مطالعه‌ای در سال 1998، نمونه‌های خون 40 بیمار فیبرومیالژی گرفته شد و از لحاظ واکنش به موادمخدر در غذاهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. خون 25 درصد از بیماران در مقابل مواد موجود در شیر گاو واکنش ایمنی نشان داد. همچنین علائم بیمارانی که گیاهخوار بودند، بهبود یافت...

برای خواندن بخش دوم- تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر