مراقبت از گوش‌ها (۱)

مجرای گوش برای محافظت از گوش، جرم تولید می‌کند و این جرم کم‌کم راهی قسمت ابتدایی گوش شده و در حین شست‌وشو و حمام کردن شسته می‌شود.

مراقبت از  گوش‌ها (1)

تحریریه دنیای سلامت

وقتی که بحث مراقبت از بدن به میان می‌آید، گوش‌ها چندان توجهی را به خود جلب نمی‌کنند؛ چرا که نه نیازی به مسواک زدن دارند و نه لازم است مثل ناخن‌ها مرتباً تمیز و صاف شوند. تنها چیزی که برای سلامت گوش‌ها لازم است، شست‌وشوی مرتب آنهاست. وقتی که به حمام می‌روید، گوش‌های‌تان را با آب و صابون بشویید.

نکاتی راجع به جرم گوش

مجرای گوش برای محافظت از گوش، جرم تولید می‌کند و این جرم کم‌کم راهی قسمت ابتدایی گوش شده و در حین شست‌وشو و حمام کردن شسته می‌شود. شما می‌توانید برای پاکیزگی بیشتر گوش‌های‌تان قسمت ابتدایی آن را با یک پارچه تمیز کنید. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: هرگز  چیزی کوچک‌تر از آرنج‌تان را به سمت گوش خود نبرید.

البته همه ضرب‌المثل‌های قدیمی صحیح نیستند؛ ولی در این مورد کاملاً صحیح است. ممکن است در حین پاک کردن اطراف گوش، به آن آسیب برسانید. توصیه می‌شود برای تمیز کردن گوش هرگز از گوش پاک‌کن استفاده نکنید؛ زیرا با این کار جرم گوش به عقب رانده می‌شود. از طرفی، ایجاد حساسیت در مجرای گوش با استفاده از گوش پاک‌کن، می‌تواند منجر به عفونت مجرای گوش شود. بدیهی است که یک شیء تیز را هم هرگز نباید داخل گوش خود ببرید؛ چون ممکن است موجب خونریزی و آسیب‌دیدگی جدی گوش شود. اگر فکر می‌کنید که گوش‌تان خیلی کثیف است و جرم زیادی دارد، می‌توانید از فرد دیگری برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.

مراقبت از گوش به هنگام سوراخ کردن آن

بهترین مکان برای سوراخ کردن گوش همان نرمه گوش است. سوراخ کردن گوش از زمان‌های بسیار قدیم رایج بوده است؛ ولی با روش‌های سنتی. برای تمیز کردن اطراف سوراخ گوش نیز از محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص گوش استفاده کنید. محلول را روی تکه پنبه‌ای بمالید و ناحیه بین گوش و گوشواره را تمیز کنید. چند بار در روز گوشواره را در گوش‌تان بچرخانید تا به زخم سوراخ گوش نچسبد. گوشواره را تا زمان مشخصی در گوش خود نگاه دارید (حداقل بین چهار تا شش هفته بعد از سوراخ کردن گوش)؛ وگرنه زخم تازه جوش می‌خورد و سوراخ ناپدید می‌شود.

اگر یک روز بعد از سوراخ کردن گوش‌تان قرمزی و تورم یا درد مشاهده کردید، احتمال دارد عفونت کرده باشد و باید به پزشک مراجعه کنید. این عفونت می‌تواند گسترده‌تر شود و در صورت عدم معالجه و درمان به بیماری منجر گردد.

چند نکته مخصوص شناگران

گاهی اوقات شنا کردن منجر به ایجاد شرایطی به نام «گوش شناگر» می‌شود. در این شرایط، لایه بیرونی گوش عفونت می‌کند. این مسأله با درد و تورم گوش همراه است و وقتی روی می‌دهد که آب وارد مجرای گوش شود. این حالت می‌تواند به حساسیت پوست نیز منجر شود و ورود باکتر‌ی‌ها به پوست و ایجاد عفونت را آسان‌تر کند. اگر فکر می‌کنید که درگیر شرایط «گوش شنوا» شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً استفاده از قطره گوش می‌تواند به درمان‌ کمک کند. برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی بهتر است بعد از شنا کردن حتماً گوش‌های خود را خشک کنید و آب اضافی درون آن را بیرون بکشید؛ خصوصاً زمانی که ورود آب به مجرای گوش‌تان را کاملاً حس می‌کنید. یک قطره الکل در اطراف گوش خود بمالید تا هرگونه رطوبتی را خشک کند...

برای خواندن بخش دوم- مراقبت از  گوش‌ها- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان