کدام شرکت، خودروی اپل را می‌سازد؟

تکذیبیه شرکت‌های هیوندا و کیا با گزارشاتی مبنی بر احتمال امضای قرارداد توسط یک گروه کره‌ای همراه بود تا این شرکت در ایالت جورجیای آمریکا برای اپل خودرو‌های برقی تولید کند.

خودروی اپل
 

لیست خودروسازانی که ممکن است با شرکت اپل کار کنند در حال کاهش است. شرکت‌های هیوندای و کیا در روز دوشنبه به گمانه‌زنی‌ها خاتمه دادند و اعلام کردند که درحال مذاکره با غول فناوری در مورد تولید وسایل نقلیه الکتریکی نیستند. شرکت اپل در مورد این موضوع اظهارنظری نکرد.

مشخص نیست این شرکت تا چه اندازه به توسعه‌ی برنامه‌های مربوط به ساخت خودرو نزدیک است، اما این شرکت حق اختراع تعدادی وسیله‌ی نقلیه را به دست آورده است. پروژه‌ی "تیتان" (Project Titan) که تلاش مخفیانه‌ی این شرکت برای ورود به صنعت خودرو است برای سال‌ها منبع شایعات بوده است.

تکذیبیه شرکت‌های هیوندا و کیا با گزارشاتی مبنی بر احتمال امضای قرارداد توسط یک گروه کره‌ای همراه بود تا این شرکت در ایالت جورجیای آمریکا برای اپل خودرو‌های برقی تولید کند.

سهام کیا و هیوندای به ترتیب شش و 15 درصد کاهش یافت و دستاورد‌های اخیرشان را که ناشی از برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد مشارکت با شرکت فناوری 2.3 تریلیون دلاری اپل بود از دست دادند.

اما ممکن است سرمایه‌گذاران بیش از حد به این موضوع واکنش نشان داده باشند. شاید این شرکت‌ها با همکاری با اپل بر اعتبارشان افزوده می‌شد و تولیدات کارخانه‌هایشان بیشتر می‌شد، اما مشخص نیست آیا کار با شرکت اپل باعث می‌شد این شرکت‌ها به صدر جدول تولیدکنندگان خودرو در جهان برسند یا خیر.

دیمن فلاورز (Demian Flowers) تحلیگر وسایل‌نقلیه در بانک کامرز (Commerzbank) می‌گوید: اگر شما جای شرکت اپل بودید قطعا می‌خواستید بر هر چیزی که مربوط به محصول شماست کنترل کامل داشته باشد و یک تولیدکننده قرادادی می‌خواستید نه یک شریک کاری واقعی.

متخصصان خودرو معتقدند اگر اپل می‌خواهد وارد این صنعت شود باید یک شریک که خودرو تولید می‌کند پیدا کند. هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تخصص و نیروی کار مورد نیاز برای ساخت میلیون‌ها خودرو در سال کار را برای هر شرکتی که بخواهد وارد این حوزه شود سخت می‌کند. حتی اگر به اندازه‌ی اپل پول داشته باشد.

با افزایش گمانه‌زنی‌ها، شرکت‌های فورد (Ford)، ژنرال موتور (General Motors)، تسلا (Tesla)، هوندا (Honda)، نیسان (Nissan) و استلانتیس (Stellantis) که از ادغام دو شرکت فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) و پی‌اس‌ای (PSA) به وجود آمده، گزینه‌های بالقوه‌ای برای همکاری با اپل هستند. با این حال دلایلی خوبی وجود دارد که چرا هیچ‌کدام از آن‌ها با این شرکت فناوری کار نمی‌کنند.
 
خودروی اپل
پرسش اصلی اینجاست که آیا اپل حاضر است تخصص خود در زمینه‌ی فناوری را با یک شرکت تولیدکننده خودرو به اشتراک بگذارد یا خیر؟ این مزیت بزرگی درعرصه‌ی رقابت برای تولید خودرو‌های برقی خودران خواهد بود که با فناوری‌هایی مثل اینترنت 5G و رایانش ابری ادغام می‌شوند. اما اشتراک این دانش شاید آن چیزی نباشد که اپل در ذهن دارد.

فلاورز می‌گوید: اپل به شرکتی که در نهایت این کار را انجام دهد کمکی نخواهد کرد، اپل هیچ چیز را به اشتراک نخواهد گذاشت و شاید تنها مزیت کار با اپل افزایش تولید باشد.

قرادادی که اشتراک‌گذاری فناوری و همکاری‌های نزدیک برای محصولات آینده شامل آن نباشد. شرکت خودروسازی را در شرایطی مشابه پگاترون (Pegatron) و فاکس‌کان (Foxconn) قرار می‌دهد که تلفن‌های اپل را مونتاژ می‌کنند، اما هزینه‌ی زیادی دریافت نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد تکرار این نوع تجارت موضوعی است که خودروسازان بزرگ می‌خواهند از آن اجتناب کنند.

فلاورز می‌گوید: شرکت فولکس واگن می‌خواهد نرم افزار رانندگی خودکار خود را تولید کند، سیستم عامل خودش را ایجاد کند و بر روی داده‌هایش کنترل داشه باشند و با دیگر شرکت‌های فناوری مانند تسلا رقابت کند. آن‌گاه شما از فولکس واگن می‌پرسید آیا قرارداد تولید خودرو برای یک شرکت فناوری را می‌پذیری؟ فکر نمی‌کنم بپذیرند.

یورگن پایپر (Jürgen Pieper) تحلیگر بانک متزلر آلمان (German bank Metzler) معتقد است شرکت‌های بزرگ خودروسازی در این قراداد بیشترین ضرر را می‌کنند. او می‌گوید: آن‌ها نمی‌خواهند درهایشان را به روی اپل باز کنند.

شرکت‌های خودروسازی کوچک‌تر که نمی‌توانند سرمایه‌گذاری‌های کلان در جهت تولید خودرو‌های خودران و برقی بکنند ممکن است بیشتر مشتاق کار با اپل باشند. به گفته تحلیگران هیوندای یکی از شرکت‌هایی بود که برای این کار مناسب بود. هوندا، نیسان، استلانتبیس و بی‌ام و نیز چهار شرکت مناسب دیگر هستند.

پیپر می‌گوید: شاید "بی‌ام‌و" به این موضوع جور دیگری نگاه کند و با خود بگوید به هر حال اپل در حال ورود به بازار خودروسازی است و زمانی که این اتفاق بیوفتد می‌خواهیم ما شریک آن باشیم.

اپل ممکن است برای جلوگیری از درگیری بر سر برند‌ها قرارداد تولیدی را با شرکتی مثل مگنا (Magna) ببندد. این شرکت هم‌اکنون برای شرکت‌های مثل مرسدس بنز، تویوتا، بی‌ام‌و و جگوار خودرو تولید می‌کند و حتی طراحی مهندسی خودرو‌های برقی خود را نیز توسعه داده است.

اگر اپل بتواند شریک خود را از میان شرکت‌هایی با مصرف کننده بالا پیدا کند سرعت روند تغییر این صنعت فقط بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل فولکس‌واگن هربرت دیس (Herbert Diess) اخیرا گفته است: ما منتظر رقبای جدید هستیم که بر سرعت تحولات در این صنعت بیافزایند و همانطور که قبلا گفتم یک شرکت حمل ونقل تبدیل به با ارزش‌ترین شرکت جهان خواهد شد. خواه تسلا، اپل یا فولکس‌واگن باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان