قانون سخت‌گیری علیه پکن تصویب شد

چین‌هراسی در آمریکا

دنیای‌اقتصاد : مجلس سنای آمریکا، شامگاه سه‌شنبه یک لایحه ۲۴۵میلیارد دلاری را با هدف تقویت و حفظ برتری رقابت در برابر چین تصویب کرد. مجلس سنا با ۶۸رای مثبت در برابر ۳۲رای منفی این بسته قانونی گسترده را تصویب کرد. این قانون یکی از معدود قوانین دو حزبی در کنگره به شدت دوقطبی و دوتکه آمریکا برای سخت‌گیری در تعامل با چین است.

سنای ایالات متحده، شامگاه سه‌شنبه، یک لایحه تقریبا 245 میلیارد دلاری را با هدف تقویت تولید تراشه و مواد نیمه‌رسانای آمریکایی و حفظ برتری رقابت در برابر چین تصویب کرد. مجلس سنا با 68 رای مثبت در برابر 32 رای منفی این بسته قانونی گسترده را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از معدود تمایلات دو حزبی در کنگره‌ به شدت دوقطبی و دو تکه آمریکا سختگیری در تعامل با چین بوده است. بسته قانونی تصویب شده اخیر اجازه حدود 190 میلیارد دلار بودجه با هدف تقویت تحقیق و تکنولوژی آمریکا می‌دهد و به صورت مجزا نیز بودجه 54 میلیارد دلاری را برای افزایش تولید و تحقیق آمریکا در حوزه نیمه‌رساناها و تجهیزات مخابراتی تصویب می‌کند که شامل دو میلیارد دلار برای چیپ‌های مورد استفاده خودروسازان که دچار کمبودهای چشمگیر شده و با کاهش چشمگیر تولید مواجه شده، می‌شود. این لایحه باید در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مورد تصویب قرار بگیرد تا در ادامه برای امضا و تبدیل شدن به قانون نزد جو بایدن در کاخ سفید فرستاده شود. هنوز مشخص نیست که نسخه این قانون در مجلس نمایندگان چطور مطرح خواهد شد یا چه زمانی تصویب می‌شود.

این لایحه یکسری تدابیر دیگرِ مرتبط با چین نیز دارد از جمله ممنوع کردن دانلود نرم‌افزار «تیک تاک» در دستگاه‌های دولتی و جلوگیری از خرید پهپادهای ساخته و فروخته شده توسط شرکت‌های مورد حمایت دولت چین. این لایحه همچنین به دیپلمات‌ها و ارتش تایوان اجازه نشان دادن پرچمشان و پوشیدن یونیفرمشان به هنگام سفر به آمریکا برای کارهای رسمی را می‌دهد. این لایحه در عین حال تحریم‌های الزام آور جدید و گسترده‌ای را علیه طرف‌های چینی دخیل در حملات سایبری علیه آمریکا یا دزدی مالکیت معنوی از شرکت‌های آمریکایی ایجاد کرده و اجازه بررسی تدابیر کنترل صادرات در قبال اقلام مورد استفاده برای حمایت از سوءاستفاده‌های حقوق بشری را می‌دهد. رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، در یک رای‌گیری کم‌سابقه با 68 رأی موافق، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه نشان دادند که تقابل اقتصادی و سیاسی با چین چگونه می‌تواند هر دو حزب را متحد کند. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا گفت: «هر کسی که در مسابقه فناوری‌های آینده پیروز شود، رهبری اقتصاد جهانی را به‌دست خواهد گرفت». شومر، به عنوان یکی از پشتیبان‌های مشترک این بسته قانونی نسبت به تبعات وخیم عدم تامین مالی تحقیقات برای رقابت با چین هشدار داد. او گفت: «اگر ما کاری نکنیم، روزهای ما به عنوان ابرقدرت مسلط ممکن است به پایان برسند. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم در مقابل چشمان ما آن روزها پایان یابند. ما نمی‌خواهیم شاهد باشیم که در این قرن آمریکا تبدیل به یک کشور متوسط شود».

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این لایحه را تحسین کرده و گفت: «ما در رقابتی برای پیروز شدن در قرن 21 هستیم و شلیک شروع برای این رقابت آغاز شده است. ما نمی‌توانیم بر سر عقب ماندن ریسک کنیم». جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا نیز گفت، این بودجه می‌تواند منجر به راه‌اندازی هفت تا 10 کارخانه جدید نیمه‌رساناها در آمریکا شود. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی نیز این لایحه را تحسین کردند. شرکت جنرال موتورز گفت، این قانون «نمایانگر گامی مهم برای رسیدگی به مشکل کمبود نیمه‌رساناها که همچنان تولید خودرو در آمریکا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، است». این لایحه همچنین به دنبال مقابله با نفوذ جهانی فزاینده پکن از طریق دیپلماسی، همکاری با همپیمانان و افزایش مشارکت آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی بعد از دستور کار «اول آمریکا»ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور است. سناتور ماریا کانتول نیز متذکر شد که این لایحه به ناسا در رقابت فضایی با چین کمک می‌کند. در حالی که ایالات متحده قدرت برتر فناوری در جهان است، سهم آن در تولید جهانی تراشه‌ها از 37 درصد در سال 1990، به حدود 12 درصد در سال 2020 سقوط کرد. این طرح که پیش از ارسال به کاخ سفید باید توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود، از سوی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور جدی حمایت می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان