واکسن کووید وارد شیر مادر نمی‌شود

نتایج یک مطالعه نشان داده است که مواد واکسن‌های کرونا وارد شیر مادر نمی‌شود.

واکسن کووید وارد شیر مادر نمی‌شود

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «کالیفرنیا سانفرانسیسکو» در آمریکا در این مطالعه نمونه های شیر هفت مادر شیرده را طی دو روز پس از دریافت کامل دو دوز واکسن های کرونا «فایزر» و «مدرنا» آزمایش کردند و هیچ نشانی از وجود پیام رسان واکسن RNA (mRNA) را در شیر آنها پیدا نکردند.

 

بسیاری از زنانی که تازه مادر شده اند مایه کوبی علیه کووید-19 را به تعویق انداخته اند و نگرانند که این واکسن ها تأثیری بر فرزندانشان داشته باشد. اما محققان می گویند که یافته های این مطالعه نشان می دهد زنانی که به تازگی مادر شده اند، می توانند با خیال راحت این واکسن های کرونا را دریافت کنند.

 بیشتربخوانید:

کرونا ؛ حاملگی و شیردهی

زنان باردار و مادران جوان به ویژه در برابر آلودگی به کووید-19 آسیب پذیر هستند؛ بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، زنان باردار و زنانی که به تازگی مادر شده اند بر اثر ابتلا به کرونا نسبت به زنان هم سن و سال خود بیشتر در بیمارستان و در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند.

با این حال میزان مایه کوبی کرونا در زنان باردار پایین بوده است. به طوری که بر اساس مطالعه ای که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا انجام شد، تنها 16 درصد از زنان باردار در اوایل ماه مه میلادی دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کردند.

 

بسیاری از زنان باردار یا شیرده به دلیل محدودیت اطلاعات در مورد ایمنی واکسن کووید، از واکسیناسیون خودداری کرده یا آن را به تعویق انداخته اند. اما بسیاری از محققانی که نحوه کار این واکسن ها را بررسی کردند، این فرضیه را مطرح کردند که واکسن های کرونا خطر کمی برای زنان باردار و شیرده دارند.

 

اداره دارو و غذای آمریکا زمانی که اجازه استفاده اضطراری از واکسن های فایزر و مدرنا را در آمریکا تایید کرد، این سازمان استفاده از این واکسن ها را برای زنان باردار نیز مجاز اعلام کرد.

 

با وجود اینکه ماده پیام رسان mRNA واکسن های کرونا وارد شیر مادر نمی شود اما مطالعات دیگر نشان داده اند که آنتی بادی های ایجادشده ناشی از تزریق واکسن های کووید-19، وارد شیر مادر می شوند به این معنی که واکسن های کرونا به نوزادانی که مادران آنها واکسینه شده اند، نیز مصونیت می دهد.

 

آکادمی پزشکی شیردهی آمریکا نیز با تایید یافته های این مطالعه اعلام کرد که واکسن های فایزر و مدرنا برای زنانی که به تازگی مادر شده اند و نوزادان آنها «خطر قابل قبول کمی» دارد.

 بیشتربخوانید:

بارداری در دوران کرونا

 ویروس کرونا موسوم به «کووید19» اواسط ماه دسامبر 2019 (24 آذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت 21 اسفند 98 همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

 

کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.

در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید 19 در حال انجام است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان