برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش سوم

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از خارق‌العاده‌ترین شگفتی‌های مصر باستان را به شما معرفی کنیم.

برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش سوم

تمدن مصر باستان، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین تمدن‌های تاریخ بشریت بوده است. از این تمدن باستانی، آثار بسیار زیادی تا به امروز باقی مانده است. برخی از این آثار باستانی، از جمله حیرت‌انگیزترین آثار باستانی در جهان به شمار می‌روند.

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از خارق‌العاده‌ترین شگفتی‌های مصر باستان را به شما معرفی کنیم.


برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش اول

برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش دوم


معبد فیله، اسوان

Temple of Philae, Aswan

Temple of Philae, Aswan

معبد فیله در حدود قرن ششم پیش از میلاد مسیح تاسیس شده است. این معبد بسیار خارق‌العاده و جذاب، یکی از آخرین سازه‌هایی است که به سبک مصری کلاسیک ساخته شده است. این معبد برای الهه آیسیس ساخته شده است. معبد فیله، مکانی بسیار مقدس برای مصریان، رومیان و نوبی‌ها بوده است. بخش اعظمی از بنای باقی‌مانده در طی دوره حکومت یونانیان در طی سال‌های 305 تا 30 پیش از میلاد ساخته شده است. این معبد امروزه در جای دیگری قرار دارد و در دهه 60 میلادی، از مکان اصلی خود به جای دیگری منتقل شده است. دلیل انتقال  آن نیز برای حفظ آن از صدمات ناشی از پروژه سدسازی در اسوان بوده است.

معبد کوم اومبو، اسوان

Temple of Kom Ombo, Aswan

Temple of Kom Ombo, Aswan

معبد کوم امبو در اواخر دوره یونانیان در سال‌های 180 تا 47 پیش از میلاد ساخته شده است. این معبد دوگانه خیره‌کننده، منحصربه‌فرد است و همانند آن در مصر وجود ندارد. این سازه دارای دو ورودی، دو حیاط، دو تالار و دو پناهگاه است. بخشی از این معبد برای خدایی با سر شاهین به نام هوروس بوده است و بخش دیگر آن برای خدایی با سر کروکودیل به نام سوبک بوده است. گرچه این مکان به دلیل فرسایش، زمین لرزه و سیل، آسیب‌های زیادی را تجربه کرده است اما با این حال، باستان شناسان توانستند تا بخش‌های مدفون شده این مجموعه را از زیر خاک بیرون بیاورند.

معبد هاتور، دندرا

Temple of Hathor, Dendera

Temple of Hathor, Dendera

یکی دیگر از سازه‌های مصری که تحت تاثیر سبک معماری رومیان قرار داشته است، معبد هاتور است. این معبد در اواخر دوره بطلمیوسی و در طی حکومت بطلمیوس هفتم و کلئوپاترا بر مصر ساخته شده است. این معبد به خوبی حفظ شده است و شامل اشاره‌هایی به حاکمان رومی و بطلمیوسی دارد. این مکان همچنین تصاویری سنتی از آیین و سنت‌های مذهبی مصر را به نمایش گذاشته است.

ورودی این معبد تامل‌برانگیز در طی حکومت فرمانروایان رومی دومیتین در سال 81 تا 96 پس از میلاد و تراجان در سال 98 تا 117 پس از میلاد در مصر علیا ساخته شده است. این مجموعه بزرگ حدود صد کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. معبد هاتور را می‌توان یکی از بهترین مکان‌های باستانی مصر دانست که به خوبی تا به امروز پا برجا باقی مانده است.

تالار هیپوستایل، معبد هاتور، دندرا

Hypostyle hall, Temple of Hathor, Dendera

Hypostyle hall, Temple of Hathor, Dendera

معبد هاتور، در درون دندرا قرار گرفته است. این معبد، یکی از پابرجاترین و حفاظت‌شده‌ترین مکان‌های باستانی است که تا به امروز در مصر علیا پا بر جا باقی مانده است. تالار هیپوستایل این معبد، حیرت‌انگیزترین بخش این معبد به شمار می‌رود. این مکان را می‌توان شاهکاری از طراحی مصری دانست. سقف این معبد دارای آثار هنری با جزئیات بسیار زیادی که برای قرن‌ها پابرجا باقی مانده و به زیبایی حفظ شده است.

قلعه رومیان، عین اوم لاباخا، خارگا

Roman Fortress, Ain Umm Labakha, Kharga Oasis

Roman Fortress, Ain Umm Labakha, Kharga Oasis

قلعه رومیان در واحه خارگا در درون صحرای غربی کشور مصر قرار دارد. این ویرانه‌های باقی مانده از قلعه نظامی رومیان از عهد باستان، نشان می‌دهد که این قلعه دارای دیوارها و برج‌های دفاعی ضخیمی بوده است. این قلعه از آجر ساخته شده است و از مسیر تجاری این منطقه و همچنین ساکنین محلی آنجا محافظت می‌کرده است.

اهرام و مجسمه ابوالهول جیزه، جیزه، قاهره

Pyramids and Great Sphinx of Giza, Giza Plateau, Cairo

Pyramids and Great Sphinx of Giza, Giza Plateau, Cairo

احتمالا یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین مکان باستانی در مصر و همچنین جهان، منطقه جیزه باشد که گنجینه پایتخت کشور مصر یعنی قاهره به شمار می‌رود. این منطقه دارای مکان‌های باستانی بسیار زیاد و خیره‌کننده‌ای است که از جمله آنها می‌توان به هرم بزرگ جیزه اشاره کرد. از دیگر آثار باستانی این منطقه نیز می‌توان هرم منکوره، هرم خافره و مجسمه ابوالهول اشاره کرد. هزاران هزار کارگر و صنعتگر در طی دهه‌ها، در این مکان کار کردند تا این سازه‌های غول‌آسا و خیره‌کننده را بسازند. امروزه، این مکان هر ساله، میلیون‌ها گردشگر و مسافر را به خود جذب می‌کند. این مکان، قدیمی‌ترین مکان از عجایب هفتگانه جهان باستان به شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان