ویژه‌های مشرق

تاجزاده: تحریم را لغو کنید نمی‌گوییم برجام را خسارت محض می‌دانستید/ عبدی: آشوب‌ها را به عوامل خارجی نسبت ندهید

کاسبان تحریم و از جمله تاجزاده، مطالبه ایران درباره لغو تمامی تحریم ها را تضعیف کرده و با آن مخالفت می کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تاجزاده: تحریم را لغو کنید نمی گوییم برجام را خسارت محض می دانستید

«مصطفی تاجزاده» از افراطیون اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «درست است که هدف ایران رسیدن به توافق مطلوب است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این شرط که بازگشت آمریکا به برجام منوط به لغو همه تحریم‌هاست، سبب خواهد شد که بازگشت آمریکا به برجام و دستیابی به یک توافق خوب آسان نباشد. این طور فکر نمی‌کنید؟» گفت: «مشخص است که این شرط محقق نمی‌شود...اکنون از ترس مردم است که دیگر برجام را خسارت نمی‌خوانند و آن را آتش نمی‌زنند. حتی اگر مذاکرات به نتایج مطلوبی منجر نشود هم، به مردم خواهند گفت که با آمریکا، اروپا و دنیا مذاکره کردیم، ولی آنها توافق نکردند».

تاجزاده در ادامه گفت: «اگر آنان حتی در دل به نعمت بودن تحریم‌ها معتقد و درعمل به آن تداوم بخشیده تا همچنان از منافع اقتصادی آن بهره ببرند، هرگز به دلیل هراس از مردم این خواست قلبی خود را عیان نمی‌کنند، حتی اگر به قیمت کنترل فضای سیاسی و ممانعت از فعالیت منتقدان باشد. مردم خواهان لغو تحریم‌ها هستند و بارها این مطالبه را با صدای بلند اعلام کرده‌اند. افرادی که در گذشته می‌گفتند تحریم نعمت است، اکنون برای لغو تحریم‌ها به مذاکره می‌نشینند. اگر آنان واقعا اعتقاد داشتند که تحریم‌ها نعمت است، چرا اکنون برای از بین رفتن این نعمت در حال تلاش هستند؟ ».

این محکوم فتنه 88 در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر در موضوعاتی مثل احیای برجام و لغو تحریم‌ها موفق شدید از شما حمایت می‌کنیم، زیرا منافع کشور است. ایرادی هم ندارد که بگویید دولت آقای روحانی عرضه نداشت و ما عرضه داشتیم و توانستیم تحریم‌ها را لغو کنیم. تمام تلاش خود را برا ی لغو تحریم‌ها از طریق احیای برجام به عمل آورید و ما هرگز یادآوری نخواهیم کرد که برجام را خیانت محض دانسته و می‌گفتید که حق مذاکره با آمریکا را ندارید. به هرحال سهوا به منافع ملی از دریچه رقابت‌های سیاسی می‌نگریستید و برای تضعیف رقیب و دولت روحانی چنین شعارهایی را می‌دادید، اما حالا که دولت روحانی وجود ندارد و خودتان در مصدر امور هستید، پس مشکلات را حل کنید».

تاجزاده: تحریم را لغو کنید نمی‌گوییم برجام را خسارت محض می‌دانستید/ عبدی: آشوب‌ها را به عوامل خارجی نسبت ندهید

تاجزاده به مغلطه کردن و ریختن ماست ها در قیمه عادت دارد. جماعتی که در سال 92 با شعار لغو تحریم ها روی کار آمد و سپس تاکید کرد که به واسطه برجام قطعا تحریم ها در دی ماه 94 یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق، حالا نعل وارونه زده و طرف مقابل را محکوم می کند. اینها همان طیفی هستند که ابتدا گفتند هدف از برجام لغو تمامی تحریم ها است و سپس مدعی شدند که «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

همقطاران تاجزاده در کنار برخی مقامات دولت قبل، پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم با فضاسازی گسترده مدعی شدند که چون به FATF نپیوستیم و چون برجام هنوز احیا نشده است، پس تا اطلاع ثانوی هیچ خبری از شتاب در واکیسناسیون سراسری نخواهد بود و آمار کشته ها به 1000 نفر در روز هم خواهد رسید.

اما در دولت رئیسی، در شرایطی که هنوز به FATF نپیوسته بودیم و هنوز برجام احیا نشده بود، واکسیناسیون شتاب گرفت و این شتاب روزافزون که نتیجه مدیریت جهادی بود، تعداد کشته ها را از روزی 700 نفر به حدود 80 نفر کاهش داد. اما تاجزاده و همفکران وی به دلیل ابتلا به نفاق و بی صداقتی با مردم، خود را به ندیدن زده و تقلا کردند تا بر رسوایی اظهارات خود سرپوش بگذارند.

اکنون نیز منتقدان، برجام را خسارت محض می دانند، برای همین اکنون مطالبه ایران این است که اولا آمریکا باید تضمین بدهد، ثانیا همه تحریم ها به هر بهانه ای باید لغو شود و ثالثا، اقدامات آمریکا باید توسط ایران راستی آزمایی و تایید شود.

تاجزاده: تحریم را لغو کنید نمی‌گوییم برجام را خسارت محض می‌دانستید/ عبدی: آشوب‌ها را به عوامل خارجی نسبت ندهید

اما کاسبان تحریم و از جمله تاجزاده، مطالبه ایران درباره لغو تمامی تحریم ها را تضعیف کرده و با آن مخالفت می کنند. اینها همان جماعتی هستند که دیروز برای بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای- که ماحصل تلاش جوانان عزیز کشورمان بود- سوت و کف زدند و هورا کشیدند و حالا زمزمه بتن ریزی در قلب توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران را زمزمه می کنند.

دولت رئیسی با دیپلماسی فعال اقتصادی هم به دنبال لغو تحریم هاست و هم رویکرد بسیار مهم «خنثی سازی تحریم ها» را دنبال می کند.

تاجزاده بجای این فرافکنی های تکراری بهتر است بابت قطعنامه 1929 که به واسطه فتنه 88 با همقطاران خود به مردم تحمیل کرد و عکس یادگاری با حسین فریدون و سکوت و جانبداری از مقصران در تضییع حقوق معلمان عزیز کشورمان در ماجرای فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین سکوت و فرافکنی در ماجرای تضییع حقوق کارگران عزیز و زحمتکش در ماجرای هفت تپه، از مردم عزیز ایران عذرخواهی کند.

** عبدی: آشوب ها را به عوامل خارجی نسبت ندهید

«عباس عبدی» فعال اصلاح طلب که در دولت اصلاحات به اتهام فروش اطلاعات به بیگانگان به 8 سال زندان محکوم شد در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اعتراضات اصفهان از چند جهت با اعتراضات دیگری که در کشور بوده و هست تفاوت جدی داشتولی پایان این اعتراضات از دو سو تغییر جهت داد. اول با آتش‌زده شدن چادرها و تنش مقدماتی در پایان ماجرا و سپس انتقال آن به داخل شهر و حضور معترضین جدید و جوان با شعارها و رفتارهای کاملا متفاوت و از سوی دیگر و تحولی مهم‌تر، برخورد خشن میان دو طرف و بازتاب این برخوردها میان جامعه و مردم است که اثرات سوئی بر روند یک هفته گذشته گذاشت».

عبدی در ادامه نوشت: «به‌طور قطع این نحوه برخورد مستقیم ممکن است حاضران را زودتر پراکنده کند، ولی مگر همه‌چیز در زودتر پراکنده شدن خلاصه می‌شود؟ اقدامات پلیسی و امنیتی در مقابله با اعتراضات نباید به گونه‌ای باشد که کینه و نفرت را تشدید کند...اصرار سیاست‌های رسمی در پیوند دادن اعتراضات مشابه به دست‌های خارجی، شاید برای اقناع عده‌ای یا توجیه برخی رفتارها اثرگذاری موقت داشته باشد، ولی در عین حال نگاه مردم را به خارج سوق می‌دهد، زیرا معترضین را هم به این نتیجه خواهد رساند که راه‌حل در خارج است، چون سیاست رسمی نیز دارد آنها را به آن سوی آب منتسب می‌کند، به علاوه قبح ارتباط با خارج را نباید ریخت. باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم از انتساب اعتراضات به خارج ناراحت شوند، اگر این ادعا خیلی تکرار شود، به معنای ریخته شدن قبح و زشتی چنین ارتباطی است».

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: «بهتر است سیاست چگونگی مواجهه با هر پدیده‌ای از جمله اعتراضات را صرفا برحسب متغیرها و عوامل داخلی توضیح داد. حتی اگر خارجی‌ها نیز از آن سوءاستفاده کنند، این امر فرع بر اصل قضیه است که موضوعی داخلی است. با این ملاحظات انتظار می‌رود که نحوه مدیریت در برابر اعتراضات با فرض مزبور باشد، یعنی اصل مشکلات را داخلی دید، حتی اگر دست‌هایی از خارج نیز در آن دیده شوند. باید قدری خویشتنداری کرد. بروز این عوارض و انتشار تصاویر آن نوعی نمک پاشیدن روی زخم است. زخمی که باید التیام پیدا کند و نه اینکه ناسور شود».

تاجزاده: تحریم را لغو کنید نمی‌گوییم برجام را خسارت محض می‌دانستید/ عبدی: آشوب‌ها را به عوامل خارجی نسبت ندهید

کشاورزان عزیز اصفهانی در هفته های گذشته در اعتراضی مسالمت آمیز خواسته ها و مطالبات خود را مطرح کرده و پس از رایزنی نمایندگان معترضین با مقامات و مسئولین استانی و دستورات اتخاذ شده توسط مقامات ارشد کشور، این تجمع خاتمه یافت.

در ادامه، عده ای آشوبگر و اوباش در غیبت کشاورزان و مردم غیور اصفهان، اقدام به اغتشاش کرده و به تخریب آمبولانس، شکستن شیشه های بانک، آتش زدن موتور مأمور ناجا و چاقوکشی و آتش زدن چادر کشاورزان اقدام کردند.

این آشوبگری و اغتشاش با رفتار مدبرانه نیروی انتظامی و درایت مردم غیور اصفهان، ناکام مانده و به هدف اصلی خود نرسید. اما بلافاصله پس از آنکه چادر کشاورزان توسط اوباش آتش زده شد و سپس اراذل به خیابان ها ریخته و نظم عمومی را به هم زدند، رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی فارسی و اینترنشنال سعودی و صدای آمریکا به خط شده و آشوبگران را به تعرض به اموال عمومی و خصوصی تشویق کردند.

پس از پایان آشوب، ماموران انتظامی، از عده ای از اوباش سبلح گرم کشف کردند. تجربه فتنه 88 و آبان 98 بیش از پیش ثابت کرد که دشمن در کمین است تا به بهانه های مختلف، آشوب و التهاب به راه انداخته و مردم کشورمان را دچار خسارت و آسیب کند.

با اینحال رسانه های اصلاح طلب با بزک اقدامات ضدایرانی دشمنان ملت ایران، ردپای خارجی را پاک کرده و آن را انکار می کنند.

** ترکیب جدید تیم ایران در مذاکرات، نقطه قوت است

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «پس از چند ماه وقفه، مذاکرات ایران با قدرت‌های جهان از روز گذشته در هتل کوبورک وین از سر گرفته شد. منابع خبری هیئت ایرانی را قریب به 40 نفر تخمین زده‌اند. برخلاف انتقادهایی که ممکن است از سوی عناصر ناآشنا به «تعداد» هیئت ایرانی وارد شود، در صورت برخورداری از «عزم و اراده‌ای جدی برای نیل به تفاهم» باید آن را از ویژگی‌های مثبت ترکیب تیم ایران در دور جدید مذاکرات برشمرد».

تاجزاده: تحریم را لغو کنید نمی‌گوییم برجام را خسارت محض می‌دانستید/ عبدی: آشوب‌ها را به عوامل خارجی نسبت ندهید

چینش و انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده جدید ایران در مذاکرات وین، بازتاب وسیعی در رسانه های خارجی داشته و رسانه های اسرائیلی نیز نسبت به چینش جدید تیم مذاکرات کشورمان ابراز نگرانی کرده اند.

نکته قابل تأمل اینجاست که همزمان با نگرانی اسرائیل از تیم جدید مذاکرات، برخی افراطیون اصلاح طلب در داخل نیز به ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایران اعتراض کرده و حتی آن را مورد تمسخر قرار دادند.

اما همانطور که این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است، ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایران، نقطه قوت کشورمان در مذاکرات است.

«علی اکبر صالحی» رئیس سابق انرژی اتمی- شهریور 95گفته بود: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند».

روزنامه اعتماد نیز- آذر 97- در مطلبی نوشته بود: «متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

گویا افراطیون اصلاح طلب عادت دارند که نقطه قوت را ضعف و نقطه ضعف را قوت جا زده و جای طلبکار و بدهکار را عوض کنند. البته از جماعتی که در سال 88 از آنان به عنوان «سرمایه های اسرائیل در ایران» نام برده شده بود، انتظاری غیر از این نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان