مجموعه چند حدیث زیبا درباره پدر

همانطور که می دانید پدر نیز مانند مادر از مقام بالایی بهره مند است و در تمام ادیان به خصوص در اسلام احترام به پدر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در رابطه با این موضوع احادیث زیادی وجود دارد که در این مقاله گلچینی از حدیث درباره پدر را گرد آوری کرده ایم و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

مجموعه چند حدیث زیبا درباره پدر

شاید شما نیز بارها این جمله را شنیده اید که بهشت زیر پای مادران است اما پدران نیز از مقام و منزلت بالای برخوردار هستند و در زندگی همیشه از آن ها فداکاری و ایثار دیده ایم و در مورد این شخصیت بزرگواران احادیث زیادی گفته شده است که در ادامه مطلب گلچینی از حدیث درباره پدر را گرد اوری گرده ایم و در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده ایم.

احادیث در مورد مقام پدر

گلچینی از حدیث درباره پدر

اسلام به منظور پاسداشت مقام پدران همواره به حفظ احترام پدر توصیه می کند و اطاعت فرزندان از پدر را واجب می داند، در آیات قرآن کریم نیز به اطاعت از پدر و مادر فرمان داده  شد که در مورد پدر پیامبر اکرم ( ص) و ائمه اطهار احادیث فراوانی گفته اند که با قرائت این احادیث می توانید به مقام و منزل پدر پی ببرید، جالب است بدانید در موارد بسیار پس از توحید و یکتا پرستی بدون فاصله نیکی به پدر و مادر گفته شده است، بنابراین بهتر است تا پایان مطلب با حدیث درباره پدر همراه ما باشید.

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

سخنان زیبا از حضرت محمد (ص) و امام باقر (ع) در مورد مقام پدر

عن رسول الله(ص) قال: بروا اباءکم یبرکم ابناءکم، عفوا عن نساء الناس تعف نسائکم. (کنز العمال، ج 16، ص 466. )

رسول خدا(ص) فرمود: به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند، از زنان مردم چشم پوشی کنید تا دیگران نسبت به زنهای شما چشم پوشی کنند.

*****

پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) : به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند، از زنان مردم چشم‏ پوشی کنید تا دیگران نسبت‏ به زنهای شما چشم‏ پوشی کنند.
کنز العمال، ج 16، ص 466.

*****

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: نَظَرُ الْوَلَدِ اِلی والِدَیْهِ حُبّاً لَهُما عِبادَه ( بحارالأنوار، 74/80 )

نگاه با محبّت و دوستانه به پدر و مادر، عبادت است.

*****

رسول خدا(ص) می فرماید: رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَأً أَعَانَ وَالِدَهُ عَلَی بِرِّهِ (علامه مجلسی؛ بحارالأنوار؛ ج71؛ ص81)

خداوند، رحمت کند کسی را که پدرش را بر نیکی، کمک کند.

*****

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام: تَجِبُ للوَلَدِ علی والِدِهِ ثَلاثُ خِصالٍ :اختِیارُهُ لِوالِدَتِهِ ، وتَحسینُ اسمِهِ ، والمُبالَغَهُ فی تَأدیبهِ .( بحار الأنوار :78 / 236 / 67 منتخب میزان الحکمه :614)

امام صادق علیه‏السلام: فرزند سه حقّ بر گردن پدرش دارد :انتخاب مادری خوب برای او، نامگذاری خوب او و کوشش در تربیت او.

*****

احادیث در مورد مقام و منزل پدر

حدیث معصومین درباره پدر

رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: مِن حَقِّ الوَلَدِ علی والِدِهِ ثَلاثَهٌ:یُحَسِّنُ اسمَهُ ، ویُعَلِّمُهُ الکِتابَهَ ، ویُزَوِّجُهُ إذا بَلَغَ .( مکارم الأخلاق :1 / 474 / 1627 منتخب میزان الحکمه :614 )

پیامبر خدا صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: از جمله حقوق فرزند بر پدرش سه چیز است:اسم خوب برایش انتخاب کند ، سواد به او بیاموزد و هر گاه به سن بلوغ رسید ، او را همسر دهد.

*****

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام: حَـقُّ الوَلَدِ علَی الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اسمَهُ ، ویُحَسِّنَ أدَبَهُ ، ویُعَلِّمَهُ‏القرآنَ .( نهج البلاغه :الحکمه 399 منتخب میزان الحکمه :614 )

امام علی علیه‏السلام: حقّ فرزند بر پدرش این است که او را سواد و شنا و تیر اندازی بیاموزد و جز روزی حلال خوراک او نکند.

*****

امام باقر(علیه السلام) از پبامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل فرمودند: اِیّاکُمْ وَعُقُوقَ الْوالِدَیْنِ، فَاِنَّ رِیحَ الْجَنَّهِ تُوجَدُ مِنْ مَسیرَهِ اَلْفَ عامٍ وَ لایَجِدُها عاقٌّ وَلاقاطِعُ رَحِمٍ. ( بحارالأنوار، ج 74، ص 62 .)

از عاقّ والدین شدن بپرهیزید، زیرا با اینکه بوی بهشت از مسافت هزار سال به مشام می رسد، عاق والدین و کسی که قطع رحم کند آن بو را احساس نخواهد کرد. (یعنی بیش از هزار سال از بهشت فاصله دارد).

*****

احادیث در مورد پدر

احادیث گهربار از ائمه اطهاز در مورد پدر

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: مَنْ نَظَر الی أبَویه نَظَرَ ماقتٍ و هُما ظالمانِ لَهُ، لم یَقبَلِ اللهُ لَهُ صلاهً (شیخ کلینی؛ اصول کافی؛ ج 4؛ ص50 )

هر کس به پدر و مادر خویش نگاه خشمگین افکند، هر چند آنان به او ستم کرده باشند خداوند نمازش را نمی پذیرد.

*****

امام باقر(علیه السلام) فرمودند:  إِنَّ اَلْعَبْدَ لَیَکُونُ بَارّاً بِوَالِدَیْهِ فِی حَیَاتِهِمَا ثُمَّ یَمُوتَانِ فَلاَ یَقْضِی عَنْهُمَا دُیُونَهُمَا وَ لاَ یَسْتَغْفِرُ لَهُمَا فَیَکْتُبُهُ اَللَّهُ عَاقّاً وَ إِنَّهُ لَیَکُونُ عَاقّاً لَهُمَا فِی حَیَاتِهِمَا غَیْرَ بَارٍّ بِهِمَا فَإِذَا مَاتَا قَضَی دَیْنَهُمَا وَ اِسْتَغْفَرَ لَهُمَا فَیَکْتُبُهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَارّاً. ( الکافی، جلد2 ، صفحه163 / فیض کاشانی، المحجه البیضاء؛ ج 3؛ ص441 )

هر آینه کسی که نسبت به پدر و مادر خود نیکوکار بوده، پس از مرگ آنها، دین آنان را ادا نمی کند و برای آنان استغفار نمی نماید پس خداوند او را در شمار آزاردهندگان قرار می دهد. و بسا که کسی آزار دهنده پدر و مادرش بوده و در حیاتشان به آنان نیکی نمی‏کرده است ولی پس از مرگ آنها، دین آنها را ادا کرده و برایشان استغفار نموده است پس خداوند او را در شمار نیکی کنندگان به والدین قرار می ‏دهد.

*****

رسول اکرم (ص) فرمود : موسی (ع) به درگاه پروردگار عرض کرد:خدایاآن رفیق من که در راه تو به شهادت رسید حالش چگونه است؟ خطاب رسید :ای موسی او در جهنم است.

عرض کرد:پروردگارا، مگرشهدا را وعده بهشت نداده ای؟

فرمود: چرا.ولی او اصرار داشت به آزردن پدر ومادر، ومن عمل کسی را که ستم به پدر ومادر را روا دارد قبول نمی کنم.

رسول اکرم “ص” فرمود:خداوند چهار چیز را در چهار چیز قرار داده است:

برکت علم را در تعظیم نمودن از استاد.
بقاء ایمان را در تعظیم نمودن خداوند.
لذت زندگی را در نیکی به پدرو مادر.
نجات از آتش را در ترک از آزارخلق.

(برگرفته از کتاب دو ضریح فراموش شده اثر اصغر حبیبی)

*****

گلچینی از حدیث درباره پدر

حدیث درباره مقام و منزلت پدر

عن رسول الله(ص) قال : من زار قبر والدیه او احدهما فی کل جمعه مره غفر الله له و کتب برا. (کنز العمال، ج 16، ص 468. )

رسول خدا(ص) فرمود : کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آندو را در هر جمعه یکبار زیارت کند خداوند او را می بخشد و او را نیکوکار می نویسد.

*****

قال علی بن الحسین(ع) : جاء رجل الی النبی(ص) فقال:یا رسول الله ما من عمل قبیح الا قد عملته فهل لی توبه؟فقال له رسول الله(ص):فهل من والدیک احد حی؟قال:ابی قال:فاذهب فبره. قال:فلما ولی قال رسول الله(ص):لو کانت امه. (بحار الانوار، ج 74، ص 82. )

امام سجاد(ع) فرمود : مردی خدمت رسول خدا(ص) رسید و گفت:ای رسول خدا، من هیچ کار زشتی نمانده که انجام نداده باشم، آیا می توانم توبه کنم؟ رسول خدا(ص) فرمود: آیا هیچیک از پدر و مادرت زنده هستند؟ گفت:بله، پدرم. حضرت فرمود:برو به او نیکی کن (تا آمرزیده شوی). وقتی او راه افتاد پیامبر(ص) فرمود:کاش مادرش زنده بود. (یعنی اگر او زنده بود و به او نیکی می کرد، زودتر آمرزیده می شد.)

******

احادیث در مورد ارزش پدر در زندگی

امیدواریم با مطالعه احادیث درباره پدر با مقام پدر در زندگی بیشتر آشنا شده باشید و احترام به پدر و مادر را فراموش نکنیدف در صورت بیشتر با دیگر حدیث ها در رابطه با موضوعات مختلف  می توانید روی لینک کلیک نمایید. سخنان زیبا از حضرت محمد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان