بهترین انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار

در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی و با افزایش تولید انیمیشن‌های سینمایی، آکادمی اسکار سرانجام موافقت کرد تا جایزه‌ای را به انیمیشن‌ها اختصاص بدهد. از همین رو، در این مطلب قرار است به معرفی بهترین انیمیشن‌هایی بپردازیم که جایزه بهترین انیمیشن اسکار را از آن خود کرده‌اند. همراه با ما باشید.

بهترین انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار

در اواخر دهه 90 میلادی و اوایل دهه 2000 میلادی و با افزایش تولید انیمیشن‌های سینمایی، آکادمی اسکار سرانجام موافقت کرد تا جایزه‌ای را به انیمیشن‌ها اختصاص بدهد. از همین رو، در این مطلب قرار است به معرفی بهترین انیمیشن‌هایی بپردازیم که جایزه بهترین انیمیشن اسکار را از آن خود کرده‌اند. همراه با ما باشید.

10. انیمیشن در جستجوی نیمو

Finding Nemo (2003)

Finding Nemo (2003)

دنیای انیمیشن به سازندگان این اجازه را می‌دهد تا همه محدودیت‌ها را کنار بگذارند و آن چیزی که می‌خواهند را به تصویر بکشند. هنرمندان استودیو پیکسار نیز افرادی بااستعداد هستند که از این استعداد خود برای خلق آثاری برجسته و غنی کمک گرفته‌اند و نمونه بارز آن نیز انیمیشن سینمایی در جستجوی نیمو (Finding Nemo) است. هر بخش از فیلم «در جستجوی نیمو» به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند و سرشار از رنگ‌های مختلف است. علاوه بر این،‌ صداپیشگان توانستند تا جذابیت بیشتری به کاراکترها بدهند. با وجود اینکه انیمیشن «در جستجوی نیمو» در سال 2003 اکران شده اما همچنان اثری برجسته و قدرتمند به شمار می‌رود.

9. انیمیشن افسون

Encanto (2021)

Encanto (2021)

جدیدترین اثری در این فهرست، انیمیشن افسون (Encanto) محصول کمپانی دیزنی است. این اثر، یکی دیگر از آثار دوره احیای دیزنی به شمار می‌رود و فرهنگی متفاوت را به نمایش گذاشته است. همانند دیگر انیمیشن‌های برجسته‌ای همچون کوکو (Coco) و موآنا (Moana)، انیمیشن «افسون» نمایانگر فرهنگ کلمبیا است. در این انیمیشن، آهنگ‌های ماندگاری وجود دارند؛ علاوه بر این، کاراکترهای به تصویر کشیده شده در انیمیشن «افسون» نیز بسیار جذاب و گیرا هستند.

8. انیمیشن شرک

Shrek (2001)

Shrek (2001)

انیمیشن شرک (Shrek) محصول سال 2001 میلادی است. انیمیشن «شرک»، تاثیری شگرف در سینما و فرهنگ عامه مردم داشت و همین سبب شده تا این انیمیشن، واقعا شایسته جایزه اسکار خود باشد. انیمیشن «شرک» از فرصت استفاده کرده است و به مسخره‌ کردن نمادگرایی و کلیشه‌های مضحک دیزنی در سال‌های قبل پرداخته بود. همین نیز سبب شده بود تا این انیمیشن نسبت به انیمیشن‌های دیگر بسیار متفاوت و در عین حال جذاب باشد. این انیمیشن علاوه بر اینکه سرشار از خنده است، داستانی احساسی و اخلاقی نیز دارد. این اثر، تعادلی کامل از کمدی و احساسات را در خود جای داده است.

7. انیمیشن وال-ای

Wall-e (2008)

Wall-e (2008)

آثار سینمایی و به خصوص انیمیشن‌ها، توانایی فوق‌العاده‌ای دارند تا داستانی را بازگو کنند و از طریق جلوه‌های بصری، احساساتی خالص را به نمایش بگذارد. نمونه برجسته این موضوع نیز انیمیشن وال-ای (Wall-e) است که نشان داد که چطور می‌توان بدون هیچ کلمه‌ای، احساسات را بروز داد. این انیمیشن که در سال 2008 میلادی اکران شده بود، داستان کاراکترهای وال-ای و ایو را روایت می‌کند که اساسا صحبتی نمی‌کنند ولی با این وجود، این اثر موفق شده تا بینند‌ه‌ها را به خوبی با آن‌ها در ارتباط نگه دارد. این انیمیشن علاوه بر اینکه جایزه بهترین انیمیشن سال اسکار را برده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال نیز بوده است.

6. انیمیشن والاس و گرومیت: طلسم خرگوشی

Wallace And Gromit In The Curse Of The Were-Rabbit (2005)

Wallace And Gromit In The Curse Of The Were-Rabbit (2005)

انیمیشن والاس و گرومیت: طلسم خرگوشی (Wallace And Gromit In The Curse Of The Were-Rabbit) محصول سال 2005 میلادی است. داستان‌های انیمیشنی والاس و گرومیت از سال 1989 میلادی در حال پخش بودند و با استقبال زیادی در سراسر جهان مواجه شده بودند. ساخت انیمیشن سینمایی «والاس و گرومیت: طلسم خرگوشی» بیش از پنج سال به طول انجامیده بود و نتیجه نهایی نیز چیزی جز شاهکار نبوده است. این انیمیشن، اثری برجسته در زمینه استاپ موشن به شمار می‌رود.

5. انیمیشن یخ‌زده

Frozen (2013)

Frozen (2013)

انیمیشن یخ‌زده (Frozen) در سال 2013 میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود و نمایانگر عصری جدید برای کمپانی دیزنی بود. استودیو انیمیشن‌سازی دیزنی در عمر صد ساله خود، دوره‌های مختلفی را به چشم دیده است. برخی از این دوره‌ها، عالی و برخی دیگر نیز پر از مشکل بودند که کیفیت کارهای این استودیو را کاهش دادند. با این حال، در اوایل دهه 2000 میلادی، این استودیو انیمیشن‌سازی بار دیگر رویکرد خودش را پیدا کرد. انیمیشن «یخ‌زده» همان جادوی همیشگی آثار دیزنی را دارد اما این بار، پیچشی غیرمنتظره در آن دیده می‌شود. این انیمیشن همان قلعه‌های بزرگ، لباس‌های زیبا و از این دست موارد را دارد اما داستان آن به اهمیت خانواده می‌پردازد.

4. انیمیشن داستان اسباب بازی 3

Toy Story 3 (2010)

Toy Story 3 (2010)

دو فیلم ابتدایی مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب بازی (Toy Story) قبل از اینکه اسکار بخش بهترین انیمیشن را به مراسم خود اضافه کند، اکران شده‌اند و از همین رو، فرصت حضور در این مراسم را از دست داده‌اند. پس از انیمیشن «داستان اسباب بازی 2»، استودیو پیکسار موفق شد تا پنج جایزه اسکار بدست بیاورد و در سال 2010 میلادی نیز این استودیو با انیمیشن «داستان اسباب بازی 3» موفق شد تا جایزه اسکار دیگری را بدست بیاورد. منتقدان و مخاطبان، همگی از انیمیشن «داستان اسباب بازی 3» لذت برده بودند و آن را تحسین کرده بودند. این انیمیشن، پایانی صمیمانه به داستان این مجموعه انیمیشن جذاب و تماشایی را ارائه کرده بود.

3. انیمیشن راتاتویی

Ratatouille (2007)

Ratatouille (2007)

انیمیشن راتاتویی (Ratatouille) که به نام «موش سرآشپز» نیز شناخته می‌شود، در سال 2007 میلادی موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود. این اثر، تجربه فرهنگی غنی‌ای محسوب می‌شود که به شما این اجازه را می‌دهد تا بدون اینکه اتاق خود را ترک کنید، وارد دنیای آشپزی در پاریس شوید. داستان اینکه یک موش بتواند به سرآشپزی بزرگ تبدیل شود، داستانی عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما در همین داستان عجیب، پیامی برجسته و بزرگ نهفته است. انیمیشن «راتاتویی» نشان داد که استعداد و دنبال کردن رویاها همیشه با پیروزی همراه است.

2. انیمیشن شهر ارواح

Spirited Away (2001)

Spirited Away (2001)

استودیو جیبلی به خوبی قادر است تا بینندگان را به جهان‌های فراطبیعی و متفاوت ببرد و در این زمینه، بی‌همتا است. انیمیشن شهر ارواح (Spirited Away) محصول سال 2001 میلادی، ساخته هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) است که نمونه‌ای برجسته از خلاقیت این کارگردان و هنرمندان استودیو جیبلی است. انیمیشن «شهر ارواح»، بیننده را به سفری تماشایی و خارق‌العاده می‌برد که در آن، شما تمام بالا و پایین‌های کاراکتر اصلی را به خوبی احساس خواهید کرد. انیمه «شهر ارواح»، اثری فوق‌العاده جذاب و تماشایی است و ارزش تمام این شایستگی را دارد.

1. انیمیشن شگفت‌انگیزان

Incredibles (2004)

Incredibles (2004)

انیمیشن شگفت‌انگیزان (Incredibles) در سال 2004 میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود. این انیمیشن، نمونه بارزی از آن است که انیمیشن‌ها تنها مختص کودکان نیستند. با اینکه این انیمیشن، اثری خانوادگی در مورد ابرقهرمان‌ها است، در آن، رابطه‌های پیچیده زندگی خانوادگی حتی بهتر از بیشتر آثار درام به نمایش گذاشته می‌شود. کارگردانی و نویسندگی انیمیشن «شگفت‌انگیزان» در دستان برد بیرد (Brad Bird) بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان