وبلاگ مشرق

نظر شگفت‌آور آیت‌الله جوادی‌آملی درباره "تعزیه"/ چراغ سبز دادستانی برای برخورد پلیس با اراذل و اوباش

حرفهای عوامانه ای که معاون سیاسی وزارت کشور در دولت روحانی اخیرا مطرح کرده است؛ نشان می‌دهد که باید عملکرد این مسئولان سابق را مورد بازبینی و بررسی قرار داد.

سرویس سیاست مشرق -   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عوامزده‌هایی که در دولت روحانی سمت گرفتند!

نظر شگفت‌انگیز آیت‌الله جوادی‌آملی درباره "تعزیه"/ چراغ سبز دادستانی برای برخورد پلیس با اراذل و اوباش

محمدحسین مقیمی، کنشگر اصلاح طلب و معاون سیاسی وزارت کشور در دوران رئیس جمهور روحانی اخیرا طی اظهاراتی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است: نزدیک برخی رویدادها شما مشاهده کنید نوع پوشش‌ها هرگونه باشد از آنها گزارش تهیه می‌شود و با این افراد مصاحبه می‌کنند، اگر این اشکال دارد چرا در این مقاطع ایرادی ندارد؟ معتقدم هنگامی که قانون برای همه و در همه زمان‌ها یکنواخت اجرا نمی‌شود،  برای مردم سوال است که چرا؟ مردم این را یک اتفاق همین طوری نمی‌دانند بلکه این‌ها را برنامه‌ریزی‌شده می‌دانند و دوست ندارند مهندسی شده با آن‌ها برخورد شود.  

او می افزاید: اگر شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مردم پای صندوق رأی بیایند،  آن‌ها به انقلاب‌شان و صندوق رأی اعتماد دارند، اما اگر متوجه شوند کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند در میان افراد تایید شده نیست، این را محدودیت تلقی می‌کنند لذا اگر ما به دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده هستیم، باید نوع دیگری رفتار کنیم.

مقیمی در بخش دیگری از اظهارتش نیز گفته است: باید حرف‌های ما به گونه‌ای باشد که عملکرد گذشتگان را آن گونه که بوده نقل شود.  اگر به گونه‌ای عمل کنیم که مردم برداشت دیگری کنند خیلی از این حرف‌ها و صحبت‌ها را سیاسی قلمداد می‌کنند و این تاثیرش را پای صندوق رای می‌گذارد. زیرا آن برخوردها در ذهن‌شان است و می‌گویند چرا این چیزها در گذشته بد بوده و همه چیز این روزها خوب شده است! [1]

*این اظهارات عوامانه حتما بایستی بیان می شد تا مردم بدانند در دوران دولت آقای روحانی برخی از افراد مسئول در چه پارادایم فکری و ذهنی بوده اند.

آقای مقیمی گویا فراموش کرده که پوشش مانتو یا روسری رنگی یا ... مورد تذکر گشت های امنیت اجتماعی فراجا نیستند و صدا و سیما هم محدودیتی برای مصاحبه با بانوانی که چنین پوشش هایی را استفاده می کنند، ندارد.

در واقع مسئله و معضل بدحجابی و مقولاتی که الزام برخورد دارند؛ زنان و مردانی هستند که تظاهر به بی‌قانونی و حتی مقابله با حجاب قانونی می‌کنند که طبیعتا همانند هر تخلف دیگری، در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد. البته این دسته، افرادی هستند که به هیچ مناسبتی در قاب دوربین هم نمی توان تصاویر آنها را نشان داد.

در بحث مشارکت انتخاباتی مردم نیز آقای مقیمی در حال تکرار طوطی وار تعالیم هسته سخت اصلاحات است. هسته ای که دست به تحریم انتخابات های 98 و 1400 زد و سپس به جای عذرخواهی اما شروع به تئوری پردازی کرد تا خیانت سیاسی جریان خود را لاپوشانی کند.

حقیقت اینجاست که انتخابات و صندوق رأی، یگانه راه حل مشکلات مردم و تنها روزنه امیدی است که مردم می توانند بوسیله آنها مسیر موجود را تغییر دهند. فلذا اینکه القا شود مردم به فلان دلیل ممکن است در انتخابات شرکت نکنند یک حرف غلط، ضعیف و منهای هرگونه استدلال است. در واقع کسی که در هنگامه رویت مشکلات؛ تنها روزنه امید را به روی خودش ببندد از عقلانیت بری است.

*** 

چراغ سبز دادستانی برای برخورد پلیس با اراذل و اوباش

نظر شگفت‌انگیز آیت‌الله جوادی‌آملی درباره "تعزیه"/ چراغ سبز دادستانی برای برخورد پلیس با اراذل و اوباش

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان طی سخنانی در نشست بررسی علل افزایش آمار نزاع و درگیری در استان همدان گفته است: برخورد با اراذل و اوباش در چند نوبت به صورت کتبی و شفاهی به نیروی انتظامی تاکید شده است.  

به گزارش ایرنا، حسن خانجانی‌موقر می افزاید: پلیس باید در برخورد با اوباشی که جان و مال مردم را به خطر می اندازند، بسیار قاطعانه و مقتدرانه عمل کند تا مردم با مشاهده اقتدار پلیس باشند و احساس امنیت کنند.  

وی گفته است: با وجود اینکه دادستانی قول حمایت از پلیس را داده اما برخی از عوامل انتظامی تنها به نوشتن گزارش 110 اکتفا و صحنه را ترک می کنند که این اقدام به هیچ عنوان قابل قبول نیست. [2]

*دادستان محترم استان همدان بر نکته مهمی تأکید کرده اند اما مسئله اینست که آیا ابزار این خواسته در دست مأموران پلیس هست یا خیر؟ اظهارات این مقام محترم قضایی درباره قول حمایت از پلیس نشان می‌دهد دستگاه قضایی وعده حمایت قضایی از نیروهای پلیس را داده و عزم خود را اعلام کرده است و باید دید در عمل و مواردی که نیروهای انتظامی دست به سلاح می‌برند، مورد حمایت قانون هستند یا دستشان در مقابل اراذل مسلح، لرزان است.

پس از شهادت مظلومانه شهید رنجبر در استان فارس؛ مسئله قانون به کارگیری سلاح مورد توجه و بحث‌های کارشناسی قرار گرفته و قانون‌گذاران نیز در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی ابعاد مختلف آن جهت اصلاح و به‌روزرسانی قانون فعلی بکارگیری سلاح هستند.

این نکته نیز قابل تذکر است که علاوه بر دستگاه محترم قضایی، فراجا نیز باید در حمایت از اقتدار نیروهای خود پرچم‌دار باشد و در دام فراگیر شدن فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی نیفتند. مواجهه فراجا با معدود اتفاقات در بین هزاران ماموریت نیروهای انتظامی نباید به گونه‌ای باشد که در مقابل اراذل مسلح و اوباش، پلیس از پیش خلع‌سلاح‌ شده باشد.

***

نظر شگفت‌آور آیت‌ا... جوادی‌آملی درباره "تعزیه"

نظر شگفت‌انگیز آیت‌الله جوادی‌آملی درباره "تعزیه"/ چراغ سبز دادستانی برای برخورد پلیس با اراذل و اوباش

حضرت آیت‌ا... جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم اخیرا به سوالی درباره "مراسم تعزیه خوانی و شبیه خوانی" پاسخ دادند.

به گزارش شفقنا، متن سوال از ایشان به این شرح است:

"جمعی از جان‌نثاران و شیعیان و محبّان اهل‌بیت عصمت و طهارت همه ساله در ایام ماه محرّم و صفر از سالیان دراز تاکنون مشغول به اقامه عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و دیگر ائمه معصومین(علیهم السلام) در نقش تعزیه و شبیه‌خوانی در شهر مذهبی سیدان فارس که سرای سادات و دارالمؤمنین است و دیگر قُرای فارس و خودِ شهر شیراز بوده و هستیم.

طریقه‌اش آن است که مرد لباس مخصوص زنانه نمی‌پوشد و پیراهن سیاه عربی پوشیده و با پارچه سیاه تا روی بینی‌ را می‌پوشانند و اطفال هم لباس عربی پوشیده به زبان حال می‌خوانند و اجتماع مرد و زن مخلوط به هم نمی‌باشد و آواز غنا در کار نیست و ساز و شیپور و طبل که مخصوص عزاداری است، به صورت مارش عزا می‌نوازند و چون اشعار تعزیه ما را شاعر گرانقدر مرحوم آقای "میرزا علی‌جان کاویانی‌راد" متخلّص به سُکوتی که از اساتید تعزیه در ایران بوده‌اند از نصّ احادیث معتبره شیعه روایات را به شعر درآورده‌اند، نسخه‌ها در بین نسخه‌های سراسر ایران بی‌نظیر می‌باشد و ایشان از اهل داراب کلاه ساری بوده‌اند که مقدّرات و برپایی عزای امام حسین که در سراسر ایران مسافرت می‌نموده‌اند، جهت اجرای مراسم تعزیه ایشان را به فارس کشانیده و در آنجا ساکن و مدفون شده اند و حدود سیصد مجلس تعزیه از ایشان به یادگار مانده که قابل تحسین است و در مجالس ما اشعار دروغ خوانده نمی‌شود و مجالس با شکوه خاص برگزار می‌گردد و به کثرتی شور و گریه برپا می‌شود که قابل توجّه است.

آیا رفتن در همچو مجالس و گرفتن اجرت و اقامه آن در فتوای حضرت‌عالی چه صورت دارد؟ آنچه را که در احکام دین مُبین اسلام از فتوای آن وجودِ معدنِ مَجد و شرف است به دست خطّ شریف مرقوم و مُزین فرمایید.

پاسخ آیت‌ا... جوادی آملی به این سوال نیز به شرح زیر است:

"در صورت حفظ همه شرایط مرقوم در استفتا اقامه، شرکت و تهیه مقدّمات جایز بلکه راجح است. "[3]

*پاسخ شورانگیز علامه جوادی آملی مبنی بر اینکه "اقامه، شرکت و تهیه مقدمات در تعزیه خوانی جایز بلکه راجح است" می تواند حجت را بر همه آنهایی که نسبت به مراسم آیینی مثل تعزیه خوانی و یا شبیه خوانی دچار بی اعتنایی هستند؛ تمام کند.

این دو سوگواره آیینی که هریک فلسفه خاص خود را دارد؛ ریشه در تاریخ و هنر ایران و بلکه تمدن بین النهرین دارد. مراسمی که سوگ حسینی آنرا در جاذبه خود قرار دارد و صورت و غنایی بس عظیم تر و زیباتر به آن بخشید.

چه اینکه صحنه ها و مضامینی در تعزیه خوانی و شبیه خوانی توسط مستمعین مصیبت رویت می شود که آنها را در مراسم روضه و هیئت نمی توان مشاهده کرد و این مسئله بر عمق عزا و بکاء می افزاید و صورتی نیکوتر به آن می بخشد.

کما اینکه در تاریخ تشیع نیز خوانده ایم که چگونه هنگام ذکر مصیبت در محضر امام صادق(ع)؛ کودکی نوزاد را در شباهت به حضرت علی‌اصغر در دامان امام گذاشتند و شدت گریه و عزا در آن جمع بالا گرفت. +

تأکید هنر آیینی تعزیه بر خوانش های صحیح از مصائب عاشورا و نشان دادن نمادین تقابل خیر و شر، جاذبه ای خاص است. همانطور که در هنر شبیه خوانی با تأکید بر نشان دادن تنهایی امام حسین(ع) در میان لشکر اعداء، حمله نمادین اسبان به خیمه های بی دفاع آل عبا و سبعیت و وحشی گری شمر و لشکریان عمر سعد؛ صحنه هایی خلق می شود که نه تنها در هیچ مجلس روضه و هیئتی قابل دیدن نیست بلکه موجب رقّت قلب بیشتر عزاداران و البته واقعی تر شدن عزای حسینی در خاطره ها می شود.

نظر شگفت‌انگیز آیت‌الله جوادی‌آملی درباره "تعزیه"/ چراغ سبز دادستانی برای برخورد پلیس با اراذل و اوباش

پر واضح است که رسم دیرین عزاداری یک مراسم چند وجهی است و نمی توان و نباید که بخش های ریشه دار و سنتی آنرا حذف کرد. و بلکه عزاداری هنگامی عقلانی تر و زیباتر است که به همه اجزای آن در مذهب، هنر و رسوم توجه شود.

پاسخ روادارانه و بلکه تأکید کننده آیت ا ... جوادی آملی درباره مراسم آیینی تعزیه و شبیه خوانی می تواند راهگشای نوآوری در عزاداری ها و خاصّه ایجاد جاذبه هنری برای مراسم عزا بشد.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1260824

2_https://irna.ir/xjK8ds

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1417591

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان