وبلاگ مشرق

اغتشاشگران شکارچی هستند و نظام را شکار می‌کنند!/ مدعای عدالتخواهی خوارج و احتمال "بازگشت فرقان"

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مدعای "عدالتخواهی خوارج" در زمان حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) از این گفت که جریان عدالتخواهی اصولی هرگز ضد نظام –عادل- حرکت نمی‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مدعای عدالتخواهی خوارج و احتمال "بازگشت فرقان"

اغتشاشگران شکارچی هستند و نظام را شکار می‌کنند!/ مدعای عدالتخواهی خوارج و احتمال "بازگشت فرقان"

حجت‌الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در بخشی از یک گفت‌وگو با خبرگزاری رسا پیرامون تفاوت‌های جریان عدالتخواهی اصیل از عدالتخواهی منحرفانه گفته است: جریان‌های عدالت‌خواهی که حقیقی نیستند اولاً خودشان را در جایگاهی قرار می‌دهند که شأنیت آن جایگاه را ندارند. برای مثال ما در تاریخ، یک امیرالمؤمنین(ع) و یک معاویه داریم. اگر معاویه در جایگاه عدالت خواهی و یک جایگاه حاکمیتی بنشیند، این شأنیت را ندارد؛ چون خود او کسی است که ضد عدالت رفتار می‌کند. او اصلاً خود روحیه استکباری دارد و انحراف شیء ایجاد می‌کند. اینکه او از موضع اصلی بگوید که من جریان عدالتخواه هستم دروغی بیش نیست. پس اولین خصوصیت جریان عدالت خواه اصلی با جریان انحرافی این است که تعریف دقیقی از عدالت دارد. ضمن اینکه روحیه استکبار ستیزی دارد و خودش هم رفتارهای استکباری ندارد.

او می‌افزاید: موضوع دوم که اهمیت دارد این است که جریان عدالتخواه اصلی شرایط زمانی و مکانی را در نظر می‌گیرد؛ اما جریان عدالتخواه دروغین، شرایط زمانی و مکانی را در نظر نمی‌گیرد. یعنی جریان عدالتخواه حقیقی می‌گوید اگر من بخواهم در این زمان و در این شرایط کار عدالت خواهانه انجام بدهم، چطور باید آن را پیگیری کنم؟ پس درک شرایط زمانی و مکانی مهم است. جریان عدالتخواهی اصیل، مراتب امر به معروف و نهی از منکر را رعایت می‌کند؛ اما عدالتخواه دروغین مراتب امر به معروف و نهی از منکر را رعایت نمی‌کند. یعنی وقتی که می‌خواهد با یک جریان مقابله کند، این مراتب را رعایت نمی‌کند. آن جریان بیشتر به دنبال شو و نمایش عدالتخواهی است تا اینکه بخواهد واقعاً عدالت‌خواهانه رفتار کند.

اشکوری تصریح می‌کند:‌ نکته بعدی در حوزه عدالتخواهی صحیح و عدالتخواهی باطل این است که جریان عدالتخواهی حقیقی غیر از شرایط زمانی و مکانی و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، ضد نظام –عادل- حرکت نمی‌کند. اگر به عبارت دقیق‌تر عنوان کنم، جریان عدالتخواه اصیل بر اساس این مطلب که جریان حق همیشه از کلیات به سمت جزئیات حرکت می‌کند، در چارچوب آن کلیات می‌آید با جزئیات فاسد مقابله می‌کند. برای مثال اگر ما در زمان امیرالمؤمنین(ع) زندگی کنیم، می‌بینیم جایی در حکومت ایشان یک مفسده‌ای شکل گرفته است. جریان عدالتخواه صحیح در ذیل همین حاکمیت امیرالمؤمنین(ع) به دنبال برخورد با آن مفسده جزئی می‌رود؛ اما جریان باطل با استفاده از جزئیات می‌خواهد به سمت کلیات حمله ببرد. او یک جزئی را در حکومت امیرالمؤمنین(ع) گیر می‌آورد و آن را به کل حکومت ایشان تعمیم می‌دهد. سپس نتیجه می‌گیرد که امیرالمؤمنین(ع) عدالت ندارد. همانطور که خوارج هم می‌گفتند ما به دنبال عدالت هستیم؛ اما از یک جزئی حرکت می‌کردند و می‌گفتند به همین دلیل حکومت ایشان مشکل دارد.[1]

*صحبت‌های تبیینی حجت‌الاسلام اشکوری تأییدی است بر این حقیقت تاریخی که خوارج نیز مدعای عدالت داشتند و اساسا امیرالمؤمنین علی(ع) هم با عزم عدالت‌گستری خوارج شهید شد.

لذاست که خوانش دقیق و تحلیلی تاریخ بر هر شهروندی که در سایه حکومت اسلامی زیست می‌کند ضروریست تا بهتر بتواند از میان تابلوهای بلند شده به اسم مبارزه با فساد و عدالتخواهی و... گفتمان‌های اصیل را بازشناسی کند و ایضا از بروز فساد حتی در حکومت امام معصوم(ع) نیز بهت‌زده نشود.

متأسفانه طی سال‌های اخیر در ابعادی از جریان عدالتخواهی در کشور؛ شاهد تندروی‌هایی هستیم که هشدارها پیرامون "بازگشت فرقان" را سبب شده است.

فرقانی که در ابتدای انقلاب و با قرائت عدالتخواهی از اسلام و انقلاب بروز یافت و کارش به ترور شخصیتی و فیزیکی چهره‌های اصیل انقلاب اسلامی رسید.

نیک دیده‌ایم که تندروی‌های اخیر در ابعادی از جریان عدالتخواهی سبب سیاه‌نمایی از چهره حکومت، متهم کردن نظام اسلامی به فساد سیستماتیک، ناامید کردن کسانی از مردم، تهمت زدن به برخی افراد و هم‌راستایی با دشمن شده است.

فلذا بر هر عقل سلیمی واجب می‌آید که در قبال این تندرویِ به اسم عدالتخواهی اندیشه کند و به جدایی سره از ناسره آن برخیزد.

***

اغتشاشگران شکارچی هستند و نظام را شکار می‌کنند!

اغتشاشگران شکارچی هستند و نظام را شکار می‌کنند!/ مدعای عدالتخواهی خوارج و احتمال "بازگشت فرقان"

محمدرضا تاجیک، تئوریسین چپ و فردی که در طول 70 روز اخیر آشکارا از اغتشاش و اغتشاشگران حمایت کرده، اخیراً نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد که با تیتر "همیشه چنین خواهد بود" منتشر شد،‌ نوشته است: امروز، جامعه ما با پدیده‌ای رخدادگون (پدیده‌ای غیرقابل پیش‌بینی که از هیچ‌کجا و همه‌کجا می‌آید) مواجه است. در گستره مواجهه با این رخداد، آنچه به ‌نمایش درآمده، نشانه‌ها و ره‌نشانه‌هایی هستند که تدبیرگران و اهالی منزل ما، در مسیر تاریخی خود ندیده‌اند و از کنارشان -بی‌آنکه از گوهر یادآورندگی، نمایندگی و پیشگویی آنان نصیبی ببرند- سهل و بی‌خیال گذشته‌اند. لذا امروز، حال و احوال تدبیرگران ما مثل حال و حالت شکاری می‌ماند که از شکارچی خود ایده و تصویر و تعریفی ندارد و تنها از رهگذر تجربه تمامیت و کلیت ناشناخته شکارچی می‌تواند شناختی نسبت بدان حاصل کند.

او می‌افزاید: آشکار است که چنین شرایطی، به تعبیر دریدا، شرایط فقدان تصمیم و تدبیر است، شرایط ظاهر ‌شدن کلیدها در نقش قفل است، شرایط انفعال و وانهادگی است، شرایط تعلیق و تخریب است، شرایط دیدن‌های ناجور و کزنگریست‌ها و کنش/واکنش‌های کژ و ناجور است، شرایط من بدو، آهو بدو است، شرایط بحران‌های انعکاسی (آنجا که تدبیر بحران بر دامنه و عمق بحران می‌افزاید) است. اما این رخداد، با خود انبوهی از نشانه‌های پیشگویانه را همراه دارد: نشانه‌هایی که با وضوح تمام از تداوم و گشت و بازگشت سخن می‌گویند و زیر لب زمزمه می‌کنند: تاریخ قبرستان کسانی است که از نشانه‌هایی به سیلابی در راه نمی‌برند و قایقی نمی‌سازند.[2]

*تاجیک در این یادداشت به لسانی صریح می‌گوید نظام جمهوری اسلامی ایران شکار است و شکارچیانش هم اغتشاشگران خیابانی و لشکر اقلیتی بی‌حجاب‌ها خواهند بود!

او همچنین چشم‌انداز قبرستان را در مقابل تدبیرگران منزل یا همان نظام حکومتی ایران نیز می‌گسترد...

تاجیک در طول اغتشاشات اخیر مواضعی اخذ کرد که در ادامه آنها را نقل می‌کنیم:

1_ آنچه که دیدیم (یعنی اغتشاشات) "جشن جنبش" بود، با خشونتی الهی![3]

2_ جامعه حق کنش دارد (ولو بدون عقلانیت!)[4]

3_ در فردای رخدادی که این ‌روزها تجربه می‌کنیم، رخدادهایی در راهند[5]

4_ فردا روز خیزش‌های رادیکال‌تر است[6]

5_ کلبی‌مشرب نامیدن تحلیلگرانی که معتقدند کشور با اغتشاش مواجه بوده نه اعتراض[7]

6_ نظام شکار و اغتشاشگران شکارچی هستند![8]

ما قضاوت درباره تمام این گزاره‌ها را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و این نکته را بیان می‌کنیم که مادام که چنین سخنانی از جانب "بانیان آشوب" به سمت مغز جامعه شلیک می‌شود؛ اغتشاشات ادامه خواهد داشت و خطر بروز "فتنه اقتصادی" بسیار بزرگ خواهد بود.

"راه" از دالان 2 وجهی "تبیین و نگاه امنیتی" می‌گذرد.

***

1_ rasanews.ir/0032FY

2_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/193963

3_ mshrgh.ir/1438198

4_ mshrgh.ir/1434234

5_ mshrgh.ir/1431386

6_ mshrgh.ir/1428854

7_ mshrgh.ir/1426396

8_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/193963

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان