افت یک‌درصدی قیمت‌ها

آمادگی گروه ۷ برای تحریم‌های نفتی تازه

همزمان با تحریم احتمالی روسیه، نگرانی‌ها بابت رشد بهای حامل‌‌‌‌‌‌های انرژی در آمریکا و اروپا افزایش می‌یابد

افت یک‌درصدی قیمت‌ها

بهای شاخص‌های بین‌المللی بازار نفت در روز جمعه به‌‌‌‌‌‌سبب امید به تقاضای بیشتر چین در سال‌جاری میلادی حدود یک‌درصد افت کرد. به گزارش سایت تریداکونومیک میزان بارگیری نفت روسیه در بندرهای دریای بالتیک در ماه گذشته میلادی روند افزایشی داشته‌‌‌‌‌‌است. هربشکه نفت برنت در این روز 81دلار و هر بشکه نفت‌خام آمریکا 60/ 79دلار معامله شد. از طرفی داده‌های رویترز نشان می‌دهد با تخفیف‌هایی که روسیه برای نفت خود قائل شده و نشانه‌‌‌‌‌‌های تازه افزایش تقاضا در آسیا، معامله‌گران سعی در پاسخ به این نیاز دارند. همچنین معامله‌گران انتظار دارند میزان بارگیری نفت اورال و کبکو بین یکم تا 10فوریه از 900هزار بشکه به یک‌میلیون بشکه برسد. جان کیداف یکی از تحلیلگران بازار در (Again Capital LLC در نیویورک) به رویترز گفت: «اگر تقاضای قوی نفت روسیه همچنان تا ماه آینده ادامه داشته‌‌‌‌‌‌باشد، احتمالا بازار نفت باید برای ثبت رکورد کف قیمتی تازه آماده باشد.» داده‌های صنعت نفت ایالات‌متحده نیز نشان می‌دهد میزان دکل‌‌‌‌‌‌های فعال نفت و گاز این کشور روی 771 مانده‌‌‌‌‌‌ و تغییری نکرده‌‌‌‌‌‌است. در همین حین، از نشست هفته آینده اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس خبرهایی مبنی‌بر تمدید سیاست کاهش تولید روزانه 2میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای به گوش می‌رسد، بنابراین شرایط عرضه از این سو تغییری نخواهد کرد.

یکی از شاخص‌های دیگر، نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا است که در جلسات 31ژانویه و اول فوریه مشخص خواهد شد. چین که از آن به‌عنوان چرخ‌‌‌‌‌‌دنده بازار نفت یاد می‌شود، با کاهش 79درصدی ابتلا به کووید از اوج همه‌‌‌‌‌‌گیری در ماه گذشته مواجه شده‌است که نشان از عادی‌‌‌‌‌‌‌شدن شرایط «بازگشایی اقتصادی» در این کشور است.

تحریم‌های دوم در راه

آمریکا و متحدانش درحال برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی و مذاکره برای اعمال سقف دوم قیمتی هستند که شامل فرآورده‌های نفتی روسیه می‌شود؛ تحریم‌هایی که پیش از این گروه هفت اعلام کرده‌‌‌‌‌‌بود از پنجم فوریه (یکشنبه هفته‌آینده) اعمال خواهد شد. سقف قیمتی دوم، شامل فرآورده‌های پرتقاضا و ارزشمند روسی مثل گازوئیل و نفت‌کوره روسیه می‌شود. پیش از این سقف قیمتی 60دلاری برای هر بشکه نفت‌خام روسیه تعریف و اجرایی شد. مقامات غربی سعی دارند همزمان با حفظ جریان نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی روسیه در بازار، درآمد این کشور را به‌‌‌‌‌‌سبب حمله به خاک اوکراین را کاهش دهند. به گزارش وال‌‌‌‌‌‌استریت ژورنال، روز جمعه اتحادیه اروپا بر سر قیمت‌های 100دلار برای هربشکه گازوئیل و 45دلار برای هربشکه نفت‌کوره به بحث نشستند؛ با این حال هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشد و این مذاکرات روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه ادامه خواهد داشت. سازوکار اعمال سقف قیمتی بر نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی روسی به‌‌‌‌‌‌وسیله شرکت‌های بیمه، نفتکش و کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعمال می‌شود، این‌گونه که محموله‌‌‌‌‌‌هایی که بالای سقف قیمتی اعلام‌شده خریداری‌شده‌‌‌‌‌‌باشند، تحت خدمات این شرکت‌ها قرار نخواهند گرفت. ناگفته‌‌‌‌‌‌نماند این شرکت‌ها به‌عنوان زیرساخت و پشتوانه بخش اعظمی از تجارت‌ جهانی شناخته می‌شوند. سقف قیمتی تازه در دو مرحله اجرا می‌شود که به گفته مقامات اروپایی اولین روز اجرای آن 5فوریه خواهد بود. ناظران بازار معتقدند این اقدام گروه هفت بر بازار برخی از فرآورده‌های نفتی استراتژیک مثل قیمت گازوئیل تاثیر خواهد گذاشت.

انتخاب سقف قیمتی برای فرآورده‌های روسیه توسط گروه هفت، استرالیا و اتحادیه اروپا پیشنهاد شد که هنوز رای نیاورده‌‌‌‌‌‌است. دیپلمات‌‌‌‌‌‌های غربی می‌گویند کسب رای هر 27کشور عضو اتحادیه اروپا یکی از پیچیده‌‌‌‌‌‌ترین اقدامات و توافق‌های اتحادیه اروپا است، با این‌حال به گزارش وال‌‌‌‌‌‌استریت ژورنال، جنت یلن وزیر خزانه‌‌‌‌‌‌داری ایالات‌متحده آمریکا در کنفرانسی خبری در آفریقای‌جنوبی از پاسخ به سوال درباره سقف قیمتی روسیه خودداری کرد: «ما درمیان مذاکره با همکاران خود با گروه هفت و کمیته‌‌‌‌‌‌های اتحادیه اروپا درباره سطح مناسب قیمت‌ها هستیم، ولی امید است که تا پنجم فوریه به توافقی دست‌یابیم.» مذاکرات برای قدم اول اعمال تحریم‌ها علیه نفت روسیه برای هفته‌ها به طول انجامید که البته در ضرب‌‌‌‌‌‌الاجل زمانی‌که 5دسامبر بود سازوکار اعمال سقف قیمتی به‌‌‌‌‌‌صورت رسمی اعلام شد. لهستان، لیتونی، استونی و اوکراین از جمله کشورهایی بودند که خواستار سقف قیمتی پایین‌تر از 60دلار برای هر بشکه نفت روسیه بودند، درحالی که ایالات‌متحده سقف بیشتری را مدنظر داشت.

در این اثنا، قیمت بنزین در ایالات‌متحده نوسان زیادی داشت و ناظران بازار می‌گویند اعمال سقف قیمتی بر فرآورده‌های نفتی روسی افق قیمت‌ها را نامطمئن و غیرپایدار می‌کند. مقامات رسمی آمریکایی و اروپایی انتظار نداشتند تعیین سقف قیمتی برای فرآورده‌های روسی سخت باشد. در این دوره از تحریم‌ها، مقامات گروه هفت مذاکرات نزدیکی با لهستان داشتند که سفر وزرای خزانه‌‌‌‌‌‌داری و دارایی این کشورها به لهستان در ابتدای ماه‌جاری میلادی در همین راستا انجام شد، با این‌حال به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد در جلسه‌‌‌‌‌‌ای که در ماه مارس برای بازنگری سقف 60دلاری برگزار خواهد شد، کشورهایی که خواستار کاهش میزان سقف قیمتی هستند، قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته‌‌‌‌‌‌باشند.

مذاکرات روز جمعه در بروکسل در مورد سقف قیمت نفت روسیه در حالی انجام شد که اتحادیه اروپا نیز موافقت کرد تحریم‌های اقتصادی گسترده خود علیه روسیه را لغو کند و این اقدامات را برای 6ماه آینده تمدید کند. این تصمیم بر مجموعه‌ای از تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا در سال‌گذشته علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، از جمله تحریم‌های مالی بانک‌های روسیه و بانک‌مرکزی آن تاثیر می‌گذارد.

اولین مخالف اروپایی تحریم‌ها

ویکتور اوربان؛ نخست‌‌‌‌‌‌وزیر مجارستان اعلام کرد این کشور به تحریم‌های بخش هسته‌‌‌‌‌‌ای انرژی روسیه رای نخواهد داد: «ما اجازه نخواهیم داد که تحریم‌ها علیه روسیه، تورم مجارستان را بیشتر کند. امیدوارم بخش هسته‌‌‌‌‌‌ای جزو برنامه تازه اروپا برای تحریم انرژی روسیه نباشد.»

این درحالی است که به گزارش پولیتیکو کشورهای استونی، لیتوانی، لاتویا و لهستان از کشورهایی هستند که به‌‌‌‌‌‌شدت خواستار دور تازه تحریم‌های روسیه علیه بخش هسته‌‌‌‌‌‌ای و شرکت دولتی روستام (Rosatom) هستند. اتحادیه اروپا هنوز سازوکار رسمی بسته دهم تحریم‌های روسیه را اعلام نکرده‌‌‌‌‌‌است؛ آن‌هم درحالی‌که به سالگرد جنگ روسیه با اوکراین که 24فوریه بود، نزدیک می‌شویم. بخش هسته‌‌‌‌‌‌ای روسیه به‌‌‌‌‌‌سبب اینکه شرکت روستام سوخت نیروگاه‌های مختلفی از جمله در فنلاند و بلغارستان را تامین می‌کند، دور از دسترس تحریم‌های اروپا مانده‌‌‌‌‌‌است. 40درصد از انرژی برق مجارستان از نیروگاه‌های هسته‌‌‌‌‌‌ای تامین می‌شود که منبع سوخت آنها روسیه است و روستام در ساخت دو مورد از تاسیسات تازه در بلغارستان با این کشور سهیم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان