قوانین بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com) ، با وارد کردن اطلاعات درخواستی، بهترین بیمه موتور را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده انتخاب و خریداری نمایید.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

دو بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث جزو بیمه‌های خودرو هستند که برای جبران هزینه‌های وارد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی برای بیمه‌گزار در نظر گرفته شده‌اند. همچنین بیمه موتور سیکلت هم از بیمه نامه‌های اجباری بوده که برای جبران هزینه‌های وارد شده در اثر تصادف با موتور سیکلت طراحی شده است. شرکت‌های بیمه‌ای، این بیمه‌ها را برای خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها صادر خواهند کرد و مطابق با قرارداد بیمه نامه، پوشش‌ها و خدمات مختلفی را جبران خسارت می‌کنند. با توجه به اینکه بیشتر تردد‌ها و رفت و آمد افراد یا حتی جابه جایی کالاها از طریق وسایل نقلیه زمینی انجام می‌شود، تهیه دو بیمه ثالث و بدنه جزو ملزومات خواهد بود، زیرا میزان ریسک خطرات افزایش پیدا کرده و ممکن است که تنها با یک بی احتیاطی حادثه‌های ناگوار جانی و مالی رخ دهد. برای اینکه با ماهیت دو بیمه خودرو و بیمه موتورسیکلت بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه موتور سیکلت چیست؟

با توجه به اینکه افراد ترجیح می‌دهند سرعت انجام کارهای خود را بیشتر کنند، از موتورسیکلت‌ها استفاده خواهند کرد. جابه جایی کالا یا افراد از طریق موتور باعث شده که حتی حادثه‌های ناگواری رخ دهد که همگی به دلیل بی‌احتیاطی است. بنابراین برای جبران هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی می‌توان از بیمه موتور بهره‌مند شد. همچنین دقت کنید که این بیمه نامه اجباری است و در صورت روئیت پلیس اگر موتورسیکلتی فاقد بیمه نامه موتور باشد، جریمه و توقیف می‌شود.

پوشش‌های بیمه موتور

بیمه موتور دو نوع پوشش جانی و مالی را برای بیمه‌گزارها در نظر می‌گیرد تا در صورت بروز حادثه‌های رانندگی، هزینه‌های رخ داده تا سقف تعهدات جبران خسارت شوند. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • پرداخت خسارت مالی به دیگر افراد
  • پرداخت خسارت‌های جانی به دیگر افراد
  • پرداخت خسارت جانی به راننده (آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی جزیی یا کلی و موقت یا دائم و فوت شخص ثالث)

چگونه بهترین و ارزان‌ترین بیمه موتورسیکلت را بخریم؟

عوامل مختلفی نظیر سال تولید، نوع موتورسیکلت، نوع موتور و تعداد سیلندر تخفیفات بیمه موتورسیکلت در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com) ، با وارد کردن اطلاعات درخواستی، بهترین بیمه موتور را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده انتخاب و خریداری نمایید.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه چیست؟

همانطور که اشاره شد، بیمه بدنه جزو بیمه نامه اتومبیل است. این بیمه نامه بر خلاف بیمه ثالث، اجباری نیست، اما مزیت‌ها و پوشش‌هایی مختلفی را ارائه می‌کند که بیشتر صاحبان خودرو از آن استقبال کرده‌اند. ماهیت اصلی این بیمه، پوشش‌های مختلف برای جبران خطرات مالی وارد شده به بدنه خودرو است.

به طور حتم هنگام بروز حادثه‌های رانندگی، خسارت‌های مختلفی ایجاد می‌شود که در برخی از مواقع راننده مقصر توانایی جبران این هزینه‌ها را نخواهد داشت. اما اگر راننده مقصر، بیمه بدنه را تهیه کرده باشد، بیمه‌گر تا سقف تعهدات خود جبران خسارت خواهد کرد. در این بیمه نامه حوادثی مانند: تصادف و آتش سوزی ماشین فقط در پوشش‌های بیمه بدنه جبران خواهند شد. در حقیقت دو نوع پوشش اصلی و اضافی برای بیمه بدنه وجود دارد که با پرداخت حق بیمه قابل خریداری است.

پوشش‌های بیمه بدنه

پوشش‌های بیمه بدنه

همانطور که اشاره شد، بیمه بدنه یک قرارداد است که بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار منعقد خواهد شد. بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه می‌تواند پوشش‌ها و خطرات مختلفی را خریداری کند تا هنگام بروز حادثه‌های ناگوار وارد شده به بدنه خودرو، تحت پوشش باشد و جبران خسارت کند. این پوشش‌های به دو دسته پوشش‌های اصلی و اضافی یا الحاقی تقسیم می‌شوند که با پرداخت حق بیمه قابل خریداری خواهند بود. دقت کنید که با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو و افزایش قیمت قطعات خودرو، توصیه می‌کنیم که تمام خطرات تحت پوشش بیمه نامه بدنه را تهیه کرد تا ریسک جبران هزینه‌های ایجاد شده را به بیمه‌گر منتقل کرد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

  • سرقت کلی خودرو

  • خسارات ناشی از نجات سرنشینان یا انتقال آن به تعمیرگاه
  • خسارات رخ دادن حادثه برای خودرو
  • خسارات حوادثی چون آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • خسارات لاستیک، باطری و چرخ‌های خودرو

پوشش‎های الحاقی بیمه بدنه

  • دزدی وسایل جانبی خودرو بدون سرقت کلی
  • شکستن شیشه‌ها بنا به دلایلی غیر از خطرات اصلی
  • غرامت عدم استفاده از خودرو در زمان تعمیرات
  • خسارت بروز حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و آتشفشان
  • خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی (اسید و رنگ) به بدنه خودرو
  • ترانزیت
  • نوسانات قیمت خودرو

دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو

خسارت وارد به بدنه خودرو می‌تواند کلی یا جزئی باشد. اگر خودرو خسارت غیرقابل جبرانی را متحمل شود، مثلا خودرو دزدیده شده و تا ۶۰ روز پیدا نشود، ارزش بازیافت احتمالی و کسورات بیمه‌نامه کسر شده و هزینه متعارف نجات و حمل خودرو به آن اضافه می‌شود.

البته به شرطی که از کل سرمایه بیمه شده بیشتر نباشد. بیمه‌گر ارزش بازیافتی خودرو را تعیین می‌کند. در صورت عدم پذیرش بیمه‌گزار، شرکت بیمه با کسر فرانشیز بیمه و سایر کسورات معین و افزودن هزینه‌های متعارف نجات و حمل خودرو، مالک آن شناخته می‌شود. شرکت بیمه، باقی مانده مبلغ را به بیمه‌گزار مسترد می‌نماید. قرارداد بیمه‌نامه بدنه (htttps://bimeh.com/carbody) مربوطه ملغی اعلام خواهم شد. باقی حق بیمه باقی مانده تا سررسید به بیمه‌گزار پرداخت می‌شود.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های خودرو است که به صورت اجباری بوده و تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید آن را تهیه کنند. این بیمه نامه اگر به موقع تمدید نشود با جریمه عدم تمدید روبه رو است و به صورت روزشمار حق بیمه افزایش پیدا می‌کند. همچنین بیمه مرکزی با توجه به در نظر گرفتن مولفه‌های مهمی ‌مانند: میزان دیه اعلام شده در هر سال، حق بیمه پایه را مشخص خواهد کرد. همچنین در صورتی که خودرویی فاقد بیمه نامه باشد، توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود. در حقیقت این بیمه نامه دو نوع خطرات مالی و جانی که در حادثه‌های رانندگی رخ می‌دهند را تا سقف تعهدات جبران خسارت خواهد کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

علت نام‌گذاری این بیمه ثالث چیست؟ در قرارداد بیمه ثالث به شخص اول طرف قرارداد بیمه‌گزار به شخص ثانی بیمه‌گر و به فرد زیان دیده در حادثه رانندگی، شخص ثالث گفته می‌شود. خب مشخص است که این بیمه نامه به جبران خسارت‌ها و هزینه‌های جانی و مالی اشخاص ثالث زیان دیده در حادثه‌های رانندگی می‌پردازد. از اینرو دو پوشش جانی و مالی به شرح زیر هستند:

  • جبران خسارات مالی در پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو: خطراتی که به اموال شخص ثالث در حادثه رانندگی وارد می‌شود، مشمول پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو خواهد بود و در نتیجه شرکت بیمه‌گر موظف است که طبق قرارداد منعقد شده و با توجه به سطح پوشش‌های بیمه شخص ثالث خریداری شده، میزان خسارات مالی وارده را پرداخت کند.
  • خسارات جانی یا بدنی در پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو: خسارات جانی وارد شده به شخص ثالث در این دسته از پوشش‌های بیمه نامه ثالث خودرو قرار می‌گیرد. این خسارات با توجه به نوع صدمه وارد شده شامل: شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی موقت یا دائم، از کار افتادگی جزئی یا کلی، هزینه‌های معالجه در بیمارستان و دیه فوت خواهد بود.

عوامل موثر در نرخ بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوان در بیمه ثالث بیشترین خسارت را جبران کرد، به طور حتم انتخاب سقف تعهدات مالی و جانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود. از این رو میزان سقف تعهدات بیمه نامه اهمیت ویژه‌ای دارند که به طور مستقیم بر قیمت و نرخ بیمه هم اثر خواهند گذاشت. اما مبنای اصلی نرخ بیمه نامه را با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال مشخص خواهند کرد. دیه یک انسان کامل در ماه حرام در سال جاری مبنای اصلی و مهم‌ترین عامل در تعیین نرخ بیمه ثالث است.

دیه یک انسان کامل در ماه حرام در سال 1401، 800 میلیون تومان و در ماه غیرحرام 600 میلیون تومان تعیین شده است. حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1401 که توسط بیمه مرکزی تعیین شده، یک چهلم دیه انسان کامل خواهد بود و مبلغ 20 میلیون تومان است. البته این مبلغ به‌ عنوان حداقل میزان پوشش‌ مالی در نظر گرفته شده و بیمه‌گزار می‌تواند این میزان پوشش مالی را تا حداکثر 400 میلیون تومان هم افزایش دهد.

عوامل مهم دیگر که در میزان نرخ بیمه نامه اثر خواهند گذاشت عبارتند از:

  • تعیین میزان پوشش بیمه شخص ثالث
  • نوع کاربری (آمبولانس، آتش‌نشانی، تاکسی درون ‌شهری و برون ‌شهری، بارکش و صنعتی)

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث

اعتبار بیمه‌ شخص ثالث می‌تواند بلندمدت یک ساله یا کوتاه مدت یعنی چند روزه باشد. خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه‌تر است. بااین‌وجود، ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهید در عرض چند ماه آتی وسیله نقلیه خود را بفروشید. بعضی اوقات هم مشکل در پرداخت نقدی حق بیمه شخص ثالث دارید. در این شرایط بیمه‌نامه کوتاه مدت یا حتی چند روزه شخص ثالث بهترین گزینه برای شما است. مدت بیمه شخص ثالث اگر سالانه باشد را می‌توانید به‌صورت قسطی هم تهیه کنید.

خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از طریق استعلام قیمت

به طور حتم همه افرادی که وسیله نقلیه زمینی دارند با چالش انتخاب بهترین بیمه نامه با قیمت مناسب روبه رو بوده‌اند. بیمه دات کام به عنوان یک سامانه آنلاین استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه، تلاش کرده که دغدغه بیمه‌گزار‌ها را کاهش داده تا به راحتی بتوانند بهترین بیمه نامه را خریداری کنند. در حقیقت بیمه دات کام جزو سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است که با مجوز رسمی ‌از سوی بیمه مرکزی با تمام شرکت‌های بیمه همکاری داشته و بیمه نامه صادر می‌کند. شما می‌توانید بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی بیمه شخص ثالث، بیمه موتور و بیمه بدنه خودروی خود را با توجه به استعلام قیمت و مقایسه خدمات خریداری کنید. کافی است که وارد صفحه اصلی وب سایت بیمه دات کام شوید و در بخش لیست محصولات، بهترین بیمه نامه را برای خودروی خود تهیه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان